https://www.kamerabild.se/tester/test-sony-a7r-v-vara-forsta-intryck-av-nya-kameran
549368
Tester
falskt
Kamera & Bild testar

TEST: Sony A7R V – Våra första intryck av nya kameran

Totalbetyg

Sonys senaste version av modellprogrammet för upplösning med "R" som i "Resolution", har nu kommit till den femte. Kamera & Bild har haft möjligheten att testa kameran innan lansering.

Designen är slående lik den vi hittar hos Sony A7R IV, alltså föregångaren, men har ändå en touch av A7S III i sig. Bland annat hittar vi kontroller och reglage som är som A7R IV med knappar, joystick och reglage, med en liten skillnad att A7R V fått en dedikerad röd videoknapp på ovansidan – precis som hos A7S III.

Här kan du läsa mer om specifikationerna och nyheterna hos nya A7R V:

 

Det slår mig även att den nya kameran blivit något tjockare än A7R IV, och mer som A7S III, något som så klart beror på videoegenskaperna och möjligheten att spela in i 8K/25p, något som gör att värmen måste kunna ledas bort.

Foto: Calle Rosenqvist
I mitten ser vi A7R V med sitt nya reglage på undre delen av programvalsratten. I ordning: A7S III, A7R V, A7R IV.

Annars är ett nytt tillägg reglaget som är integrerat i undre delen av programvalsratten, men möjlighet att vrida med fingret för att välja video eller stillbild, något som tidigare gjorts på själva programvalsratten. Föredelen är då att man kan vara i exempelvis video samtidigt som man väljer program som M, S, A eller P.

Det enda kluriga med denna lösning är som det brukar vara med Sony – det är pilligt och små knappar, och svårt att få till med handskar. Snygg lösning som också löser ett problem alltså, men också bidrar till än en mer detaljerad design.

Foto: Calle Rosenqvist
Nytt menysystem har fått mer färger och förenklat visuellt uttryck som dessutom är lättare att använda med pekskärm.

Bildskärmen har fått sig en förbättring samtidigt som den ändå är stabil. En extra led har lagts till, vilket ger möjlighet till en extra tiltning och därför också möjlighet till fler vinklar för just skärmen.

Ny bildskärmskonstruktion

Bildskärmen på baksidan har fått sig en förbättring samtidigt som den ändå är stabil. En extra led har lagts till, vilket ger möjlighet till en extra tiltning och därför också möjlighet till fler vinklar för just skärmen. Sony har själva kallat detta för vari-angle, och nu läggs alltså en vanlig tilt till denna rörlighet, som då blir fyra axlar. 

Jag tycker skärmen fungerar fint, och att lösningen helt klart är en förbättring mot tidigare där man i vissa lägen känt sig låst, men samtidigt inger konstruktionen en stabilitet och det känns som en solid lösning som håller kvalitet.

Foto: Calle Rosenqvist
Vilken kamera är vilken? Likheterna är slående. Från vänster: A7S III, A7R IV, A7R V.

Den elektroniska sökaren på 9,44 miljoner bildpunkter är en förbättring mot tidigare 5,76 miljoner – svårt att värdera i siffror, men när jag tittar i sökaren ser jag en riktigt bra bild som är både lugn och skön för ögat samtidigt som den håller finfin bildskärpa och kvalitet.

Också menysystemet har fått sige en rejäl uppfräschning, med ny visuell färg som gör att man lättare hittar, samtidigt som indelningen också är mer pekvänlig för skärmen med rutor för exempelvis inställningar av AF-inställmningar. Detta ger ett mer grafiskt hanterbart menysystem som helt enkelt blir lättare att använda, vilket har ett stort värde för snabbheten. Äntligen, säger jag, som länge menat att det var läge att springa ifrån den radbaserade textmassa som kändes trögjobbad på tidigare kameror.

Foto: Calle Rosenqvist
Kameran är riktigt bra på att hitta personer, ansikten och ögon.

Foto: Calle Rosenqvist

Autofokus med AI

Att använda maskininlärning och AI för autofokus och igenkänning är inget nytt, och Sony fortsätter att utveckla sina idéer för att skapa en ännu snabbare AF-hantering med hjälp av AI. Den främsta fördelen är igenkänning av objektiv och möjligheten att inkludera exermpelvis insekter och flera fordon. Själv går jag inte helt igång på detta, men väl tankarna kring den mer uppsnabbade AF-prestandan.

Jag hade möjlighet att testa Sony A7R V samtidigt som jag hade en A7R IV, något som gör att man snabbt märkte av skillnaden jämfört med den hos den nu tre år gamla A7R IV. Jag tycker att autofokusen känns rappare och säkrare, och det är så klart positivt. Dessutom går det att fotografera i upp till 10 bilder per sekund med den elektroniska sökaren och full ljusmätning och objektföljning (eller 8 bps med liveview) vilket också bidrar till känslan av snabbhet.

Kameran har även focus bracketing för stackning av bilder, full time direct manual focus.

Foto: Calle Rosenqvist
Skärmdump från 8K-video.

Video i 8K

Sony A7R V tar nu hoppat upp till 8K/25p i XAVC HS, från tidigare högsta specifikation 4K/30p, med möjlighet att spela in i översamplad 4K från 6,2K utan pixelbinning. Kameran har också möjlighet till 10-bitars 4:2:2. Men den största fördelen är möjligheten att använda Sonys realtidstracking, något som möjliggörs via den dedikerade AF-provessorn.

Med menyval för focus-breathing går det också att kompensera för justering av utsnittet och brännvidden vid justering av fokus genom att slå på funktionen, vilket är en enkel lösning för de som kräver detta. Dessutom finns ett läge för stabilisering när man som filmare rör sig mycket, "active mode", något som beskär videon något, och tyvärr inte fungerar för XAVC HS 8K eller video i 120p. Men funktionen dämpar ändå en del skakningar vilket gör att den fyller sitt syfte, även om man så klart alltid vill att den ska kompensera mer om man exempelvis går och filmar. Effekten beror så klart också på val av brännvidd.

Foto: Calle Rosenqvist
Från nedan: Sony A7S III, A7R V och A7R IV.

Det vi ser är att bildkvaliteten för video är riktigt skarp och fin, detaljerad och väl återgiven. Det finns även stora möjligheter till efterbehandling av materialet, vilket gör att Sony A7R V ändå passar fint för video – något Sony själva också vill trycka på genom att de nu har den dedikerade video-knappen på ovansidan.

Foto: Calle Rosenqvist

Foto: Calle Rosenqvist

Smart med fler bildval

Äntligen har Sony fixat möjligheten att spara bilder i förlustfritt råformat och val av upplösning på bilder i just råformat. Det går för övrigt att ta upp till 583 bilder i komprimerat råformat i serie i snabb hastighet. Dessutom finns flera val för bildkvalitet, möjlighet att spara i HEIF-formatet för högre kompression. Detta har länge efterfrågats för att kunna få till en bättre hantering direkt i kameran, och underlättar en hel del för vissa fotografer.

Multishift-funktionen för att ta 16 bilder och komponera ihop dessa till 240,8 megapixelsbilder finns i A7R V precis som hos föregångaren. Funktionen för att justera pixlarna 

 

Kamera & Bild kommer att titta närmare på fler delar hos kameran innan vi slutför testet och delar ut eventuella utmärkelser.

Ämnen