Foto

Nikon D4s: En kamera med många spännande proffsfunktioner

Vi har provat ett fungerande förhandsexemplar av Nikons nya proffsmodell D4s och kollat in nyheterna i kameran. Här är några första intryck – där mycket handlar om farten.

Här kan du kolla in intervjun med Nikons produktspecialist Mats Haglund, när vi pratar om funktionera i nya Nikon D4s.

Här kan du ladda hem JPG och NEF-bilder från D4s på ISO 1600–409600.

Det är lätt att bli lurad. Kanske beror det på att vi ofta kopplar ihop en nyhet med något visuellt förändrat, något som vi handgripligen kan ta på. Kanske är det också det som gör att många ser nya Nikon D4s som en mindre förbättring av flaggskeppet Nikon D4, eftersom de ser så otroligt likadana ut vid en första anblick.

Designmässigt är det heller inte så mycket att komma med. Några mindre justeringar finns där – absolut – som den förändrade känslan i den lilla multiväljaren, som nu fått en bättre känsla och struktur – men det är inte många. En annan är den något större gummiplattan vid tumgreppet, och den något förändrade greppvinkel för handen. Finslipningen är riktigt bra, det är små justeringar men jag gillar dom ändå. Jag själv har länge tyckt att Nikon lyckats mycket bra med sin design, men här är det än en gång något bättre, om än bara litet.

Men små justeringar kan göra mycket, ibland helt avgöra val av kamera, både när det gäller form eller funktion. Mats Haglund, produktspecialist på Nikon, berättar för oss att Nikon lyckats mycket bra med försäljningen av D4, med en försäljning på 58 procent av kameror i just detta segment jämfört med alla märken. Man kan spekulera om varför, men en av anledningarna kan vara just att kameran är smidig att använda för alla, med bra grepp och att Nikon lyssnat på sina användares idéer om förbättringar.

Gummit vid tumgreppet har nu fått större yta för bättre grepp.

Mer, bättre video

Ja, diskussionerna har gått tätt på både forum, sociala medier och på tidningars sportredaktioner. En ständigt återkommande diskussion är att framtiden mycket handlar om högupplöst video, och då 4K-video. Det var många som ville att detta skulle finnas i Nikon D4s, medan andra ansåg att det räckte fint med den nysläppta Panasonic GH4 som kan spela in film i just högupplöst 4K.

Nu var det rätt självklart att D4s inte skulle ha 4K, eftersom "s"-tillägget står för just "speed" och inte för "superhögupplöst". I stället har man finjusterat möjligheterna för den som faktiskt använder video genom att hos D4s erbjuda bättre kontroll. Volymen är en sak, som förutom inställningarna för vindreducering nu även ger möjlighet att justera frekvensomfång från bred till snävare, exempelvis tal. Smart för de som behöver göra intervjuer men vill skippa det där onödiga omgivningsljudet. Smart är också möjligheterna att kunna kontrollera ljudnivån i realtid under videoinspelningen.

Bra – det är precis dessa kontroller som behövs för att få till en vettig och bra produktion ute på fält. Man kan aldrig få för lite kontroll. Och det är precis detta som Nikon fattat.

För videojournalister eller cinema-fantasterna har Nikon nu också förbättrat kontrollen för användning av extern utrustning. Här märks det att man än en gång flörtar med video-segmentet genom att erbjuda en smart lösning för att kunna mata ut högupplöst full-HD-video i 4:2:2-format via HDMI-kabeln, mot exempelvis en extern inspelnignskälla – samtidigt som man kan spela in på minneskortet. Eller varför inte koppla in två externa monitorer – samtidigt?

Uppdateringarna är eftertraktade.

Det är bra lösningar som vi också ser efterfrågades redan när vi sett specifikationerna hos Nikon D800, som när den kom förändrade synen på hur vi kunde arbeta med videoproduktion i segmentet för digitala systemkameror.

Snabbhet A och O

Men även om video har fått sig en skjuts framåt så handlar D4s egentligen inte om video. Den absolut största tyngden hos kameran ligger i snabbheten, och den finns där – på många olika sätt.

Mats Haglund har själv testat exempelvis seriebildstagningen, och menar att det är ett stort steg framåt:

– Med ett XQD-kort har jag kunnat fotografera upp till 176 råfiler i serie, medan jag i D4:an fick nöja mig med 95 bilder, säger han. Med 11 bilder per sekund blir det ett kontinuerligt bildfångande i 16 sekunder, något som känns som en lång tid att kunna fånga ett händelseförlopp i 16 megapixel på.

Minneskortsluckan är säkrad på samma sätt som hos Nikon D4, med plats för ett XQD-kort och ett CF-kort.

Det är riktigt fint. Men finare blir det när Nikon nu (äntligen!) byggt in den funktion som vi länge har hittat hos Canon – nämligen möjligheten att spara bilder i råformat med lägre upplösning. Med Nikon D4s kan du spara small-RAW, som alltså är en okomprimerad bildfil i NEF-format med en upplösning på 4 megapixel (2464x1640 pixlar) vilket ger en filstorlek på runt 13 megabyte.

Men de 13 megabyten innehåller fin bilddata, och erbjuder en mycket slimmare filstorlek – men ändå möjligheten att hämta hem bildinformation i knepiga fotosituationer där man vill lyfta skuggor eller sätta vitbalans i efterhand.

Än en gång snabbhet – att kunna skyffla upp högkvalitativa bilder till redaktionen är något som eftertraktas allt mer, och nu finns också möjligheten. Detta är ett spännande steg för exempelvis sportfotografer, som snabbt behöver få iväg sina bilder, men där kvalitetskraven blir högre än vanlig jpeg, men där hela arbetsflödet blir viktigt för att hålla en eventuell deadline. Diskussionen känner vi igen från Nikon D800 där många eftertraktat möjligheten att spara bilder i lägre upplösning – men behålla råformatet.

Samtidigt har man uppgraderat närverkskopplingen till 1 gigabit, vilket innebär en snabbare uppkoppling – som i sin tur ger snabbare trådlösa överföringar med tidsbesparing som resultat.

Fler förbättringar

För att snabbare kunna kontrollera en bilds färgåtergivning har Nikon nu också förbättrat möjligheterna för fotografen att justera skärmens färginställningar för att få en mer verklighetstrogen bild. Samtidigt har man stoppat in ytterligare kontroll för vitbalans, som du går att justera i exaktare steg.

I Nikon D4s finns möjlighet att justera skärmens färgbalans.

Skärmen känns också mycket klar och skarp, och en annan del i detta kan också vara det uppdaterade teckensnittet som ska vara – och faktiskt känns – skarpare. Ytterligare en detalj, men en detalj som Nikon lyssnat på hos användare som tyckt till om just detta.

Sedan har vi det här med batterier. Den ständigt omdiskuterade problematiken verkar nu få sitt slut, för ja – det finns nu möjlighet att ladda både nya batteriet från Nikon D4s och D4 eller D3-batterier i samma laddare tillsammans med en adapter. Så du som fasar över att släpa med flera laddare på dina fotuppdrag – nu är det slut.

Nikon D4s med 14-24mm/2,8G.

Till och med en sån sak hur du bläddrar bland bilderna på minneskortet kan avgöra hur lätt, svårt eller snabbt du hittar bland dina bilder. Därför har Nikon nu valt att låta dig bläddra som vanligt med en bild i taget med tumreglaget, men 10 eller 50 bilder per snurr på främre vridreglaget. En riktigt trevlig och uppsnabbande funktion som uppskattas av många alldeles för stressade sportfotografer.

Kamera Bild kommer snart att få in Nikon D4s för ett skarpt hårdtest. Då ska det bli intressant att se om kameran håller det som Nikon lovat – på riktigt.