Fotografering

Fantastiskt ljus med en blixt

Med en enda blixt kan du skapa fantastiska bilder där motivet är studiomässigt ljussatt och bakgrunden härligt exponerad. Det blir lite som att ha en studio i kameraväskan där staden och andra intressanta miljöer blir din bakgrund. Detta är sista delen i vår ljusskola och nu handlar det om att fotografera med blixt som inte sitter fast på kameran, och detta är exemplariskt för porträtt.

Publicerad
För denna typ av bilder med kraftigt motljus räcker det inte med en vanlig handblixt utan det behövs en portabel studioblixt eller flera handblixtar.

Att använda blixt på en person utomhus gör det möjligt att skapa spännande porträtt med en dramatisk himmel och där personen är ljussatt. Med blixten på ett stativ kan du skapa mästerverk som passar in i vilken reklam eller tidning som helst. För att kunna ta denna typ av bild behöver du både känsla och tekniskt kunnande och det är det tekniska vi går igenom i denna artikel.

Exponering, exponering, exponering

För att kunna ta den här typen av bilder måste du ha full kontroll på din exponering och det är inte en, utan två. Bakgrundens och blixtens exponering. Dessa två måste du balansera till det resultat du önskar. Låt oss säga att du ska ta en bild på en person utomhus där du vill ha himlen lite mörk och personen ljussatt med en handblixt monterad i en softbox. En softbox används för att mjuka upp blixtens annars så hårda ljus.

Börja med att ställa in kameran i manuellt (M) läge och lägsta iso för bästa kvalitet. Ställ sedan in exponeringen på bakgrunden (alltså himlen). Tänk på att en kamera inte kan ha för kort exponeringstid tillsammans med blixt, ofta är denna tid som kortast 1/200 sekund. Titta i din handbok för att få veta vilken exponeringstid som är din kameras snabbaste synktid med blixt. Ta ingen som helst hänsyn till personen som troligen kommer att bli som en siluett (se bild 1). När bakgrunden ser ut som du vill ha den ändrar du inte kamerans inställningar mer, utan justerar in blixtens styrka så att personen blir rätt exponerad (bild 2). Nu är dina inställningar klara och du kan börja fotografera din modell.

Balansera ljuset

Viktigt att veta med den här typen av foto är vad exponeringstiden och bländaren gör för ditt resultat. Exponeringstiden påverkar din bakgrund, en längre tid gör att din bakgrund blir ljusare, kortare tid gör att bakgrunden blir mörkare (bild 1-6). Exponeringstiden kommer inte att påverka exponeringen på personen nämnvärt då denne är kraftigt underexponerad och det är blixtens ljus som dominerar.

Bländaren och blixten hör ihop och ändrar du bländaren kommer exponeringen på personen att påverkas, men också bakgrunden. Detta gör att om du vill ändra exponeringen på personen med plus en tredjedels steg på bländaren så måste du ändra exponeringstiden minus lika mycket för att bibehålla samma exponering på bakgrunden. Om du inte gör denna ändring på exponeringstiden kommer bakgrunden att bli ljusare.

På detta sätt balanserar du ljuset till de effekter du vill uppnå i dina bilder. Det fantastiska med detta sätt att fotografera är att hela världen blir din studio med en enorm variation på bakgrunder.

Blixten starkare än solen

Faktiskt är det så, att blixten är starkare än solen så länge blixten befinner sig nära, runt två meter från modellen. Detta gör att du kan förvandla dag till kväll genom att du underexponerar bakgrunden. Detta ger dig som fotograf många kreativa möjligheter. Genom att du underexponerar blir det som finns på marken väldigt mörkt, nästintill svart, vilket gör att du kan skapa en ren miljö av en väldigt rörig bakgrund. Bilden på fotograf Patrik Söderman (överst på förra sidan) är fotograferad vid tågstationen i Knivsta utanför Uppsala. Många människor rörde sig på gatan och tittade nyfiket på oss när de passerade. Dessa personer syns inte alls i bilden då de är kraftigt underexponerade. Tåget som stod vid stationen syns inte heller.

Handblixtens nackdel är att den är ganska svag, vilket gör att du måste ha blixten ganska nära din modell. Vill du kunna ställa blixten längre bort måste du investera i portabla och batteridrivna studioblixtar. Dessa är betydligt mer kraftfulla, men också dyra. Detta problem går att lösa genom att du placerar kameran på stativ och tar en bild på bakgrunden utan blixt. Sedan ställer du dit din blixt och fotograferar modellen. Nu har du två bilder som du kan färdigställa i Photoshop.

Parkeringsgarage är en cool miljö. Blixt-en sitter i paraplyet som Hans Jonsson håller i. Stativ användes för kameran då exponeringstiden var 1/20 sek.

Blixtens placering

Ljus från sidan ger ofta det snyggaste och mest naturliga ljuset. Om blixten slår för rakt på kan personen se inklippt ut och det är inte snyggt. Se därför till att behålla en sida någorlunda obelyst av blixten.

En traditionell ljussättning à la Rembrandt är inte fel att börja med där ljuset kommer 45 grader från sidan och 45 grader ovanifrån. Det som utmärker denna ljussättning är den ljustriangel som uppstår på skuggsidans kind. Denna ljussättning fungerar mycket bra som utgångspunkt som du sedan kan justera efter ditt tycke och smak.

Fotograferad när solen gått ner bakom horisonten. Enkel handblixt med softbox användes.

Solens position och som andra ljuskälla

Solens position är viktig för din bild och rätt använd kommer den att fungera som en extra ljuskälla. Ett tips är att inte ha den bakom dig själv utan i stället någonstans framför dig. Att ha den rakt i kameran kan vara en cool effekt, men det kan kräva en starkare blixt än den handhållna, eller att du går nära ditt motiv.

En ljussättning som vi själva är väldigt förtjusta i är när solen kommer från vänster 45 grader bakifrån och blixten kommer från höger 45 grader framifrån. Blixten och solen lyser alltså rakt in i varandra och någonstans mitt i mellan står modellen.

I bilden på Patrik Söderman på föregående sida befinner sig solen precis bakom honom och skapar en tydlig separation mellan himmel och Patriks mörka jacka. Att låta solen agera motljus är inte fel.

Johans tajming måste vara perfekt, blixten hinner inte ladda upp sig för en andra chans i detta hopp.

Porträtt inomhus

Du behöver faktiskt inte någon studio för att kunna ta studiolika porträtt, det räcker med en blixt och ett rum. Genom att ställa in en exponering som inte räcker till för att exponera det befintliga ljuset skapar du en mörk bakgrund. Några av mina bästa porträtt har jag fotograferat med den här tekniken och då har vi varit i skolmatsalar, caféer, vardagsrum etcetera.

Prova att släcka lamporna i ett rum och ställ in en exponeringstid på 1/200 sek och bländare 11 med lägsta iso. Tryck av! Bilden ska bli svart eller nästintill svart.

Placera nu en person i rummet och justera in din blixt så att personen blir rätt exponerad. Kamerans inställningar behöver du inte röra utan öka eller minska blixten. Om väggen bakom blir ljus så flytta er så långt från väggen som möjligt och ge lite mer sidoljus. Då ska väggen bli mörk igen. Använd gärna ett paraply eller en softbox för att ge ljuset en annan karaktär. Många duktiga och erkända porträttfotografer använder ofta bara ett ljus när de tar sina porträtt.

Genom att använda blixt kan du fotografera med låga ISO-tal utan att riskera rörelseoskärpa, blixten fryser effektivt rörelsen. Denna bild är ljussatt med Johans klassiska ljussättning där han riktar två blixtar rakt mot varandra.

FOTOGRAF HANS JONSSON

Hans Jonsson, meriterad fotograf i Örebro men med sina rötter i Malmö, fotograferar gärna med små enkla blixtar under sina uppdrag. Hans har två blixtar i sin kameraväska och använder dem ofta till enklare porträtt.

–  De är lätta att ta med sig och ofta räcker de till i styrka. Speciellt bra är de när det är dåligt utrymme där vi ska fotografera. Dessutom gör de mindre blixtarna en ovan modell mindre nervös, och då får jag bättre bilder. Det är bra!

Hans grundinställning till sina blixtar är att förstärka det ljus som redan finns för att få fram en lite krispigare känsla i bilden. Detta gör att blixtarna slår ett halvt steg starkare än det befintliga ljuset. Målet är att blixtarna inte ska synas, de ska bara kännas.

Till sina små blixtar använder Hans radiosynk för att slippa sladdar och trassel. Ett självklart tillbehör för Hans är en softbox för att mjuka upp det annars hårda ljus som en handblixt ger ifrån sig. En strut som formar ljuset är inte heller fel, då kan du få din blixt till en spot för att belysa mindre områden.

Det viktigaste för Hans när han fotograferar är inte kameran eller blixten eller det dyra objektivet (Canons 85 mm med bländare 1,2) utan det är att ha en tydlig visuell idè för sin fotografering.

–  Det är en väldigt stor skillnad om jag ska fotografera en vd eller en poet, det är två helt olika typer av bilder och det kräver att jag anpassar mig till detta och utan en visuell ide blir mitt jobb väldigt svårt.

I sommar kan ni se Hans Jonssons utställning Sista dansen med Monica på konserthuset i Stockholm. Hans följde Monica Zetterlund under några veckor och dokumenterade hennes sista turné.

Blixt och paraply i ett mörkt rum.Exponering: 1/200 sek och bländare 5,6.

FOTOGRAF JOHAN LÖFGREN

Johan Löfgren är 18 år och studerar på mediaprogrammet i Örebro. Han har just skickat in sin ansökan till Nordens fotoskola och drömmer om att kunna försörja sig som fotograf i framtiden. Det är den dokumentära bilden Johan brinner för och han har även ett stort intresse för skate så därför blir det naturligt att fotografera just detta.

Johan sätter ofta sitt ljus så att han tillsammans med sina två handblixtar från Nikon bildar en triangel, blixtarna är riktade mot varandra och mitt emellan befinner sig skateboardåkaren.

–  Jag tycker att det blir så snygga skuggor i kläderna av detta ljus. Fördelen med de små blixtarna är att de är lätta att ta med sig och nackdelen är att de ofta går på full effekt och behöver några sekunder för att ladda upp sig, detta gör att jag bara har en chans, så min tajming behöver vara perfekt.

Ofta underexponerar (mörkar ner) Johan sin bakgrund med ett eller två steg vilket ökar dramatiken i bilderna och direkt riktar ett större fokus till huvudmotivet som är upplyst.

Bilden på Johan tog vi i brädcentralen i Örebro, en naturlig träffpunkt för skateboardåkare. För att ta denna bild på Johan ställde vi först in rätt exponering efter det ljus som kommer från fönstren vilket var 1/125 sek och bländare 6,3 med ISO 320. ISO 320 var helt enkelt en miss då vi glömde att ändra värdet till 100 ISO. Fönstren gav så mycket mer ljus än vad lokalens lampor gav så detta resulterade i att Johans högra sida (vår vänstra) blev helt mörk. Därför placerades en blixt just utanför vänster sida av bilden och riktades rakt mot modellen. Blixten balanserades in för att ge samma mängd ljus som fönstren gav. Här hade det varit optimalt att använda en lös exponeringsmätare som ger oss det exakta värdet, men då denna inte var med i kameraväskan fick jag lita på kamerans display vilket fungerar, men med en exponeringsmätare hade jag vetat att ljuset låg exakt i balans med fönsterljuset.

Genom att underexponera bakgrunden kan du förvandla dag till kväll, solen har inte gått ner utan finns där bakom fotografen Patrik Söderman. Exponering: 1/200 sek och bländare 22.

Övning ger färdighet

Fotografering med blixt på det här sättet är verkligen en utmaning då det är mycket att tänka på. Bilden glöms ofta bort när man testar nya tekniker. Skribent David Johansson minns sin första hdr-bild när han bara gick utanför dörren hemma och tog tre bilder för att ha något att lägga ihop i datorn. Efter några fotograferingar på dörrtrappan kände han sig redo att försöka skapa en bra bild.

Vi måste öva för att bli duktiga på en viss teknik, och det är när vi behärskar tekniken som vi obehindrat kan börja tänka på att skapa bra bilder, och det är då som fotografi är som mest stimulerande.