Vi förklarar

Paraply vs softbox – så formar du ljuset på bästa sätt

Här ser man skillnaden mellan de olika ljusformarna. Från vänster ser vi paraply, bar blixt och softbox. Den främsta skillnaden mellan paraply och softbox är de något mjukare övergångarna mellan skugga och ljus från paraplyet. Paraplyet ger också något ljusare skuggor eftersom ljuset sprids mer i rummet. Foto: Bengt Luthman
Softboxar finns i olika former, här en vanlig och en så kallad octabox.
Ett helvitt paraply.
Paraplyer som är svart/silvriga är också vanligt förekommande.
En av nackdelarna med paraplyn är att de går sönder lätt. Foto: Bengt Luthman

När man börjar fotografera med blixtar ger man sig in i en djungel av tillbehör. Det finns mängder att välja på och det är inte alltid självklart varför man ska välja en viss typ av ljusformare. Här får du en snabbguide som ger dig lite riktlinjer så att dina val blir enklare.

Att fotografera med blixt är både roligt, spännande och svårt. Det blir flera aspekter att blanda in i exponeringen. Men känslan av att ta kontroll över ljuset och forma det så som man vill ha det, istället för att behöva lita på naturens nyckfulla ljusbehandling, är härlig.

Oavsett om du använder dig av externa kamerablixtar eller kraftfulla studioblixtar är du i behov av något som formar och styr ljuset. Utan möjlighet att kontrollera ljuset blir blixten snarare en belastning än en tillgång.

Varför ljusformare

Direkt från blixthuvudet är ljuset ofta hårt och lite bångstyrigt. Det skjuts rakt ut och sprids lite olika beroende på vad du har för blixt. Det här innebär att skuggorna från blixtljuset blir ganska hårda, vilket förenklat betyder att övergången från ljus och skugga är väldigt kort.

Om man fotograferar porträtt är det oftast önskvärt med en lite mjukare övergång mellan skugga och ljus.Det finns ansikten som klarar av hårdare skuggor, men för de flesta är det mer smickrande att bli belysta med ett mjukare ljus som ger svagare kontrast och mjukare övergångar.

Grunden för om ljuset blir hårt eller mjukt ligger i hur stor ljuskällan är jämfört med motivet. Ju större ljuskälla, ju mjukare ljus.

Det betyder också att avståndet spelar in. En liten ljuskälla på nära håll kan ge lika mjukt ljus som en stor ljuskälla långt bort. Det är således flera saker att tänka på, men grundreglen är som sagt stor ljuskälla, mjukt ljus.

Skuggor är viktiga för att få en bild intressant, en bild där allt är jämn belyst blir gärna ganska platt. Ungefär som en bild där allt är lika skarpt. Därför är det viktigt att kunna skapa skuggor där man vill ha dem. Då måste man kunna styra och kontrollera ljuset. Det kräver att du placerar något mellan blixten och det du ska fotografera.

Och det är dessa tillbehör vi ska gå igenom i den här texten. Det finns mängder av olika varianter till blixtar, alla ger sin specifika touch och effekt. Tyvärr har vi inte utrymme för att gå in på alla olika ljusformare, som de kallas, vi går istället igenom paraplyer och softboxar, vilka är de vanligaste typerna av ljusformare.

Ett helvitt paraply.
Paraplyer som är svart/silvriga är också vanligt förekommande.

Paraply

Ett vitt paraply är det första många köper till sin blixt för att forma ljuset. Anledningarna är flera, det är lättanvänt, det är billigt och det ger ett bra ljus. De finns i storlekar från runt 60 centimeter upp till två meter. De billigaste kostar någon hundralapp eller två.

Jag tror inte att ett paraply behöver någon närmare beskrivning. Det säger liksom sig själv hur det ser ut. Det som skiljer sig åt mellan de olika paraplyerna är färgen på dukens utsida och dukens insida.

I grunden finns det två olika typer av paraplyn, de man skjuter blixten genom och de som reflekterar ljuset mot sin insida. Den första kategorin används alltså som en sorts diffusionsduk. Paraplyets öppning är alltså vänd bort från motivet och det är ljuset som pressas genom tyget som används för att belysa bilden. Dessa paraplyer är alltid gjorda av ett vitt tyg som släpper genom lagom mycket ljus.

En av nackdelarna med paraplyn är att de går sönder lätt.

Den andra typen av paraplyn, alltså den reflekterande typen, har allt som oftast en svart utsida och en vit, silvrig eller guldfärgad insida. Dessa paraplyn riktar man alltså med öppningen mot motivet och ljuset skjuts in i paraplyet och sedan studsar det ut på motivet.

Färgen på insidan väljer man beroende på vad man är ute efter för effekt. Silver är den effektivaste reflektorn men ger ett lite hårdare ljus, ett vitt tyg är neutralt och ett guldfärgat ger en något varmare ljus.

Det vita paraplyets fördelar är att ljuset blir väldigt mjukt och fördelaktigt när man fotar porträtt. Det sprider också ljuset över en stor yta vilket gör paraplyet bra när man ska fotografera mer än en person.

Använder man dessutom ett reflekterande paraply så är det en ganska effektiv ljusformare eftersom lite av ljuset försvinner innan det träffar motivet.

Nackdelarna med ett paraply är dock att det är ett ganska oprecist verktyg. Att försöka få till ett exakt ljus med ett paraply är lite som att leka plockepinn med tumvantar på. Speciellt det diffuserande paraplyet, eftersom delar av ljuset studsar bakåt och försvinner bort.

De reflekterande paraplyerna har en ganska stor öppning vilket gör att de ger en väldigt bred ljusbild. Om man fotograferar ute kan de lätt välta eftersom de utgör ett ganska stort vindfång.

Softboxar finns i olika former, här en vanlig och en så kallad octabox.

Softbox

Vill man istället ha ett ljus med lite mer riktning och kontroll är det kanske en softbox du ska titta på. Softboxar finns i alla storlekar, från 15 centimeter breda till runt två meter. De kan vara fyrkantiga, rektangulära eller runda. De runda ser ut som djupa paraplyer och kallas oftast för octabox.

Enkelt beskrivet ser en softbox ut som en fyrkantig tratt där blixten sitter i den smala änden och ett diffsionstyg sitter i den andra änden. Eftersom softboxens framsida, där ljuset kommer ut, är platt så färdas ljuset mer rakt fram i jämförelse med ett paraplys välvda yta.

Detta gör att det är enklare att få ljuset precis där man vill ha det. Insidan på en softbox är oftast silverfärgad för att vara så effektiv som möjligt, det finns dock även softboxar med vit insida.

Fördelarna med en softbox är att det är lättare att välja var man vill ha ljus och var man vill ha skugga eftersom de inte sprider ljuset lika mycket. De kan också förses med ett raster på framsidan för att ge en ännu mer kontrollerad spridning.

Nackdelarna med en softbox är att i samma storlek som ett paraply ger de lite hårdare ljus. De är också dyrare än paraplyer, de är inte heller lika smidiga när de är ihopfällda som ett paraply.

Sammanfattning

Det är svårt att säga exakt vilken ljusformare man ska köpa som sin första. Det beror så klart på vad man vill fotografera. Men det är aldrig fel att börja med ett vitt paraply. De är billiga och ger en möjlighet att ta riktigt fina bilder med förhållandevis lite utrustning.

En softbox är bra om du jobbar mycket inomhus och därför vill kunna kontrollera ljuset lite mer.