Fotografer

Instagram skapar tydligare märkning för reklam

Reklam i sociala medier har växt kraftigt de senaste åren. Problemen har varit att det inte alltid varit tydligt att inlägg och bilder varit just reklam, men nu kommer Instagram inför ett nytt reglerverk och en ny märkning som ska gälla alla inlägg som är att anse som reklam.

Hittills har det räckt att endast lägga till en hastag som förklarar att inlägget är en annons. Men snart kommer Instagram att införa en ny märkning till sponsrade inlägg. Märkningen kommer att dyka upp som en underrubrik till bilden i flödet, som gör tydligt att det är ett sponsrat inlägg och vilket företag som står bakom inlägget.

Den nya märkningen kommer att testas i en mindre skala till en början men inom några månader kommer den att lanseras för alla på Instagram tillsammans med nya relger angående sponsrade inlägg.

Företagen som betalar för att få ut sina produkter och budskap på Instagram kommer också att få tillgång till statistik för de inlägg de betalar för och kan därför se vad de faktiskt får för sina pengar. Det här kan komma att sålla bland de användare som idag publicerar sponsrade inlägg eftersom företagen nu kan se sina resultat direkt.