Utställning

Gråtande barn och apor hänger på Fotografiska

Bilder av Jill Greenberg visas på Fotografiska under vintern.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.
© Jill Greenberg courtesy of Jaski Gallery, Amsterdam.

För den amerikanska konstnären och fotografen Jill Greenberg har Photoshop haft en stor betydelse. Hon gillar att manipulera och retuschera, även om hon menar att uttrycket alltid måste finnas i originalet. Från den 13 december kan du se hennes bilder på Fotografiska.

Jill Greenberg har utvecklats som fotograf och konstnär i den digitala revolutionens barndom. När Photoshop 1.0 introducerades 1990 så hittade Jill Greenberg det verktyg hon behövde för att ge sina fotografier ett måleriskt utseende. Hon ville skapa världar som speglar de tecknings- och måleritekniker hon hittade hos surrealisterna.

1995 lanserade Jill Greenberg sin första hemsida med namnet "The Manipulator", som en lekfull referens till att efterarbetet är en viktig del av hennes kreativa process.

– Jag gillar att manipulera och retuschera mina bilder. Jag tycker inte om rena bilder, säger hon i en intervju.

Men hon har alltid insisterat på att källbilden måste vara perfekt belyst, komponerad och att uttrycket och stämningen måste vara närvarande i originalet.

Använder "apbelysningen"

Jill Greenberg föddes 1967 i Montreal, Kanada, och växte upp i en av Detroits förorter. Hon har examen från flera design- och konstskolor och hennes karriär som fotograf startade i New York där hon fotograferade för tidningar som Raygun, Spin och Newsweek. Hon anlitades även av flera skivbolag för att fotografera skivomslag.

I dag delar hon sin tid mellan konstprojekt och kommersiella uppdrag. Jill Greenberg har ett speciellt signum, vilket sitter i belysningstekniken. Hon kallar det för "apbelysningen" med vilken hon har porträtterat flera djurskådespelare och barn.

Tog godis från barnen

Ett av hennes mest omdiskuterade verk är bilderna på gråtande barn. För Jill Greenbergs del handlade det om att uttrycka sin ilska mot Bushadministrationen och fundamentalistiska kristna grupper som får allt mer inflytande i det amerikanska samhället.

Att vid fotograferingen få barnen att börja gråta var inte svårt menar Jill Greenberg. Ofta grät de av sig själva, i andra fall gav deras mamma dem en bit godis som hon sedan tog tillbaka.

– Jag tycker förstås inte om att få barn att gråta. Men som mamma vet jag hur lätt det är för ett barn att börja gråta, ett glatt leende kan snabbt förändras till en förtvivlad grimas – det är en del av barnens vardag, förklarar Jill Greenberg.

Utställningen med Jill Greenberg pågår på Fotografiska från 13 december till 9 februari 2014.