Prylnyhet

Vi har provat Nikon D5

Kamera & Bild testar nya Nikon D5. Här med den gamla versionen av den trådlösa sändaren WT-5 påmonterad. FOTO: LARS PETTERSSON
FOTO: Calle Rosenqvist
FOTO: Calle Rosenqvist
Alla bildkvalitetsval är nu samlade under en och samma meny. Högsta kvalitet indikeras med en stjärna. FOTO: Calle Rosenqvist
Med det nya menyvalet under ISO-inställningar kan man nu välja max-ISO vid fotografering med blixt. FOTO: Calle Rosenqvist
Nikon D5 filmar i 4K i 1:1 mot sensorn, vilket innebär att ingen lineskipping behöver användas, men att bilden blir beskuren. FOTO: Calle Rosenqvist

Kamera & Bild har fått chansen att prova nya Nikon D5 tillsammans med Lasse Pettersson, produktspecialist på Nikon. Här är våra första intryck.

Läs allt om Nikon D5 här.

Läs allt om Nikon D500 här.

English: Nikon D5 first impressions: read the pre-review of Nikon D5 changes from it's predecessor and other extras

Många visste att Nikon D5 (läs nyheten och specifikationerna här) skulle komma eftersom Nikon själva berättat att den var under utveckling tidigare i år. Men det var få som visste att specifikationerna skulle se ut som det gjorde, och då främst gällande det stora hoppet i det maximala ISO-värdet: 3 280 000 ISO. Mer om detta senare.

Igenkännande design

Rent utseendemässigt har det inte hänt så mycket, men några små ändringar finns det jämfört med Nikon D4. På baksidan har knappen för låsning av autofokuspunkter flyttats upp något och givit plats för en i-knapp, som gör att man snabbt kan nå menyn med bland annat visning av inställningar, precis som vi har sett hos många andra av Nikons nyare kameror.

Baksidan har några förändringar mot föregångaren Nikon D4, men de är inte självklara att se.

Vi hittar även ytterligare en gummerad yta på nedre högerkant, något som ger tummen lite extra grepp vid fotografering på högkant (den sekundära AF-ON-knappen har också fått en extra lutning, vilket ytterligare förbättrar känslan mot knappen vid fotografering av stående bilder). Bredvid denna hittar vi den något utstående gummidelen som ger stadga åt tummen, och det har gjorts något mer ergonomiskt med mjukare kanter, och känns nu lite naturligare.

Själva joystick-knapparna har uppgraderats till samma utformning som vi hittar hos Nikon D4s, alltså med knottrig yta.

Längst ned hittar vi nästan samma knapprad som hos D4/D4s, med tillägget av en info-knapp för att snabbt kunna se aktuella inställningar, samt en seriebildsknapp i stället för ISO-knapp, som gör att man snabbt kan ändra hastigheten på tagningsläget genom att hålla in och vrida på tumreglaget. Detta känns mycket naturligare och smartare, eftersom man slipper ta bort ögonen från sökaren för att göra justeringen.

På ovansidan vid avtryckaren hittar vi nu istället ISO-knappen, något som är en smart förändring – platsen är bra för att snabbt kunna justera ISO under fotograferingen, något som många fotografer använder sig av. En detalj där är att hela avtryckardelen med ISO-knappen är något lutad, vilket ger hela knappsatsen en bättre arbetsvinkel, och man slipper "gräva" sig inåt med pekfingret för att nå knapparna, nu hamnar de naturligt där de ska för att trycka på ISO- och filmknappen. Detta märktes rätt tydligt när jag testade att fotografera med kameran, trots att det inte är helt uppenbart att se.

Den förändrade lutningen avlastar pekfingret när man ska trycka på knapparna.

Rent greppmässigt har också greppet på framsidan blivit något djupare, vilket ger ett än fastare grepp. Greppet känns riktigt bra, och totalt sett är alla ändringar av knapplayout och grepp positiva.

Också skruvgängan för ögonmusslan har ersatts med en slide-down-del, som innebär att de som använder regnskydd nu får det mycket lättare att montera detta på sin kamera.

Förenklad knappinställning

Nikon har nu förstått att det här med att göra kameran till sin är viktigt, då gällande knappar och funktioner. Canon har förstått detta sedan länge, och nu har Nikon tagit efter och gjort i princip en identisk inställningvy för kamerans inställningar på menyvalet g1, Anpassningar.

Nikon har gjort en Canon och förenklat för användaren hur alla knappars funktioner är inställda.

Genom att se vilken knapp man är inne och konfigurerar underlättar detta avsevärt för den som inte är helt insatt i alla namn och uttryck, men även för att man visuellt också direkt kan se vad man faktiskt justerar. Också allt fler knappar kan ändras och justeras, det är fortfarande inte helt öppet och fritt vad du kan göra, men valen har ökats för att ge större frihet till att få till just den kamerakonfiguration som du vill.

Förenklade bildkvalitetsval

Bilkvalitetsvalen har nu också fått en förenkling på menyn. Genom att lägga samman alla inställningar för bildkvalitet under en och samma meny (alltså optimal/komprimerad) så ligger dessa val nu efter varandra. En stjärna indikerar högsta kvalitet, och du kan nu alltså välja den du vill ha direkt, utan att juster kvaliteten på exempelvis jpeg-bilderna på en annan menu först. Smart.

Alla bildkvalitetsval är nu samlade under en och samma meny. Högsta kvalitet indikeras med en stjärna.

Nikon introducerar nu även Small och Medium RAW (12-bitars komprimerad NEF), där vi i Nikon D4s bara såg Small RAW som ett alternativ. Storlekarna blir i Nikon D5: Large: 5568×3712 (20,7 MP), Medium: 4176×2784 (11,6 MP) och Small: 2784×1856 (5,2 MP).

Fler ISO-inställningar

Ett nytt val på menyn för inställningarna av ISO-känslighet har tillkommit. Här kan du nu ange en övre gräns för ISO-värdet när du använder blixt.

Med det nya menyvalet under ISO-inställningar kan man nu välja max-ISO vid fotografering med blixt.

I övrigt har Nikon alltså pressat upp kamerans ISO-egenskaper till hela 3 280 000 ISO. Lasse berättar mer om detta:

– Många kanske frågar sig vad man ska använda det till. Antaligen inte till porträtt, men tänk på vad detta innebär för exempelvis SÄPO när det gäller att fotografera i mörker genom en bil med tonade rutor. Och om man dessutom använder sig av filmning i 4K så går det att göra framegrabs från filmen, som ger bilder i 8 megapixel.

Kamera Bild har ännu inte fått möjlighet att undersöka bilderna på höga ISO närmare, men så fort vi får kameran för test kommer vi att lägga ut testbilder för dig att titta på, här på www.kamerabild.se.

Däremot har vi sett bilder tagna på hög ISO, och även om vi inte kan uttala oss om bildkvaliteten så är det spännande att se hur möjligheten att ta bilder med dessa känsligheter påverkar vad man kan använda kameran till.

Sensorn i Nikon D5 är egendesignad av Nikon, vilket enligt Lasse innebär att det är Nikon som ritat den, men att Nikon själva inte tillverkar den. Detta är precis som hos föregångaren D4.

Filmar i 4K

Nikon D5 filmar i 4K UHD i 3840×2160, 30p/25p/24p direkt på minneskortet i 4:2:0, 144 megabit/s, eller via ren HDMI-ut i 4:2:2 för extern inspelning. Det går att filma och strömma i 4K samtidigt. Tyvärr går det bara att spela in 4K-film i max 3 minuter per klipp. Exakt vad bregränsningen beror på vet vi ännu inte, men på Nikon D500 kan man spela in film i 4K i 29 minuter och 59 sekunder per klipp, även om filerna sömlöst delas upp i flera mindre filer på grund av filsystemet.

Film i 4K går att spela in på ett tillräckligt snabbt CF-kort.

Nikon D5 filmar i 4K i 1:1 mot sensorn, vilket innebär att ingen lineskipping behöver användas, men att bilden blir beskuren.

För film finns fyra olika bildlägen. För 4K-film gäller 3840×2160, vilket på sensorn avbildas 1:1, vilket innebär att man inte gör någon lineskipping för att sätta samman filmen. Detta innebär i sin tur att man får en beskärning av bilden med en beskärningsfaktor på 1,5, alltså ungefär samma som DX-formatet. Ett objektiv på 24mm ger då en skenbar brännvidd på 36mm om man filmar i 4K.

Att använda lineskipping innebär att man utnyttjar hela storleken på sensorn, men bara information från exempelvis varannan rad. På så vis måste också kamerans processor arbeta mer, pixlarna stuvas om, vilket innebär mer utläsningsbrus. Nikon har därför valt att låta 4K-läget vara i 1:1 mot sensorn.

Full-HD kan spelas in i samma 1:1-läge mot sensorn, men ger då en beskärningsfaktor på 3,0 (2,7 på D4s), eller i DX-läge (1,5), eller att utnyttja hela sensorn.

Automatisk autofokusjustering

Nikon är också först ut med att implementera en lösning för att automatiskt finjustera autofokusen. Förhoppningsvis kan detta leda till att de med problem med autofokus kan lösa detta själva, och på så vis spara både tid och pengar.

Genom att ha kameran på ett stativ och manuellt fokusera på ett objekt i liveview-läget, och sedan trycka in två knappar, kan du finjustera fokusen för just det objektivet.

Smart tycker vi, framförallt eftersom det då enkelt går att eliminera bak- eller frontfokuseringen ur ekvationen om man har problem med just fokusen på sitt kamerahus.

Compact Flash eller XQD

Nikon D5 kommer med antingen två Compact Flash-kortplatser, eller två XQD-kortplatser. CF-modellen är i limiterad upplaga, och det är viktigt att veta att man inte kommer upp i samma prestanda med CF som med XQD, något som också Nikon är vill göra en medveten om. Om man vill byta i efterhand så ska detta gå enligt Lasse, men räkna inte med att det blir billigt. Däremot kan man fråga sig varför man inte skulle vilja ha det bästa när man ändå köper en så pass dyr kamera.

Kameran ska klara 200 bilder i råformat i serie med XQD-kort, och 82 bilder med Comact Flash. Förutom detta blir effekten också att XQD-korten arbetar snabbare mot USB-3-läsaren, vilket innebär att man kan föra över bilder på bara en fjärdedel av tiden. Som exempel kan 1000 bilder i råformat föras över på runt 35 sekunder till en MacBook Pro, jämfört med Compact Flash som behöver runt 2 minuter.

Utvecklad autofokus

Vi har ännu bara testat kameran under förhållanden som gör att det ännu inte går att säga så mycket mer om hur autofokusen är. Däremot vet vi att Nikon utvecklat kretsarna ytterligare genom att placera den del som har hand om autofokusen på en helt egen del i kameran. Processorn tar bland annat hand om tempteraturmätningar och kompenserar för denna.

Inställningen för fokusering på objekt har nu förbättrats med möjligheten att ställa in för motiv som rör sig jämnt eller ojämnt. Dessutom har Nikon D5 fått möjligheten att växla mellan brett eller normalt fokuspunktsfält vid fokusering med 3D-fokus.

Hur bra fokusen faktiskt fungerar får vi be att återkomma till när vi hårdtestat kameran i fält, just nu är det svårt att säga mer än då.

Intressant utveckling

Det som ska bli intressant att se hos Nikon D5 är hur möjligheterna är att använda de ISO-egenskaper som vi ser att kameran har. Går vi tillbaka till Nikon D3-tiden så var det många som tyckte att Nikon tagit ett stort steg framåt då man kunde använda sig av allt högra ISO-värden för att fotografera, och många såg användningen av att gå upp i ISO och ta lite brus för att ändå kunna köra handhållet. Samma sak gällde för de med Nikon D700, eftersom den har samma sensor som D3.

Det vi kan anta med Nikon D5 är att en ny nivå för hur man kan arbeta med en kamera är satt. Det som är intressant här är hur högt i ISO man kan gå utan att det blir märkbart problematiskt med brus och färgbrus i "mellanregistret" av ISO-skalan (10 000– 20 000 ISO) som gör att exempelvis bildjournalister kan arbeta med bilder på ett allt bättre och bredare sätt.

Samma sak gäller egentligen för fotografer som avskyr brus – det finns för dessa en nivå när skillnaden knappt blir märkbar, men ändå öppnar för möjligheterna att använda andra bländare eller slutartider.

I det stora hela har Nikon lyckats med ett robust och bra bygge med Nikon D5, och håller den vad den lovar på pappret så kan detta mycket väl vara en riktig vinnare. Samma sak gäller den nya APS-C-kameran Nikon D500, som ligger ett ISO-steg under Nikon D5, och också öppnar för liknande egenskaper till en lägre prislapp.

Läs allt om Nikon D5 här.

Läs Allt om Nikon D500 här.