Kamera & Bild testar

TEST: Canon EOS 5D Mark IV – Flaggskeppets lillebror

Med ett urval av den senaste tekniken som vi bland annat hittar hos storebror 1D X Mark II – tillsammans med ny teknik – har ersättaren till Canon EOS 5D Mark III visat sig vara en värdig efterföljare. Vi har testat nya 5D Mark IV och tycker den är grym – på många sätt och vis.

Över lag känns det som om Canon gjort en del förbättringar värda att nämna. Kameran känns snabbanvänd, kvalitativt byggd och en värdig efterträdare till Mark III. 

Upplösningen i Canon EOS 5D Mark IV ökas från 22 megapixel hos föregångaren 5D mark III till 30,4 megapixel och blir något snabbare med möjlighet att fotografera i 7 bilder per sekund, mot 6 bilder per sekund hos 5D Mark III. ISO-omfånget förbättras också, med ett omfång på mellan 100–32000 ISO, utökbart nedåt till 50 och upp till 102400 ISO.

Men det är bara en del av de uppdateringar som vi hittar i kameran. Till detta läggs film i 4K, wifi, NFC, GPS, flimmerreducering, förbättrad autofokus, bilder i »Dual Pixel RAW« för att justera fokus i efterhand, för att nämna en bråkdel av alla finesser i kameran. 

De viktigaste nyheterna kommer jag gå igenom här, för det är många spännande detaljer som 5D MK4 har.

Samma utseende

Men designmässigt så ser vi att Canon EOS 5D Mark IV ärvt nära på exakt samma design som hos Mark III. Detta drag är smart av Canon, eftersom många känner sig hemma i designen och upplägget av knappar.

Greppet känns bra, liksom knapparnas placering och utformning. Nytt är den nya tumknappen för att snabbt kunna göra justeringar, något som tillför något mycket bra, nämligen snabbheten att göra justeringar av antingen autofokusområde eller ännu bättre – justering av ISO-värdet. Det här är något som jag själv direkt föll för, då jag snabbt kan justera ISO-värde i M-läget genom att hålla in knappen och snurra på det främre väljarhjulet. Riktigt bra.

Nu med smartare skärm

Skärmen på 3,2 tum är klart bättre än den hos föregångaren – och tryckkänslig – med en något högre upplösning med sina 1,62 miljoner bildpunkter och ny, bättre teknik. Men kanske bäst är möjligheten att använda skärmen till så mycket mer än att titta på. När det gäller fotograferingsläget finns möjlighet att ställa in ikoner på skärmen som du kan nå via Q-knappen, och rätt inställd efter dina behov kan denna möjlighet bli en värdefull tillgång.

Eftersom skärmen är tryckkänslig kan du här välja inställningar och göra justeringar utan att gräva dig ned i menysystemet, vilket ökar snabbheten för ändringar som inte fungerar med knappar.

Genom att använda skärmen blir det också mycket lättare att bläddra bland, och zooma i, bilderna i kameran. Dessutom är det extra smidigt när du ska skriva in tecken för exempelvis wifi-lösenord eller bildinformation. Däremot skulle man vilja ha möjligheten att dubbeltrycka på en bild för att zooma in, i stället för att behöva trycka på knappen.

Men den kanske bästa fördelen ligger i möjligheten att sätta fokuspunkt och fixera följande autofokus vid filmning. Här finns en stor styrka till bättre filmning för den som inte behärskar manuell fokusering, vilket lyfter möjligheten till att få mjuka övergångar och proffsiga skärpejusteringar. Tryck på skärmen där du vill ha fokus – punkt slut.

Grejen är att det precis är detta som behövs för de som inte är proffs på att filma – men ändå vill utvecklas inom eller arbeta med rörlig video.

 

Följande autofokus i ett arv från storebror 1D X Mark II – den fungerar riktigt bra i snabba situationer. 1/800 S, F/2,8, ISO 4000, EF 70-200mm/2,8L IS II USM vid 160mm

 

Film

Många som köpte Canon 5D Mark III gjorde inte enbart detta för att få en stillbildskamera, utan även för att kunna filma med den. Här har Canon gått en väg med sina Cinema-modeller, där vi ser att flaggskeppet 1D X Mark II och nya 5D Mark IV skiljer sig något, antagligen för att inte helt ta över köpare från videoproffsmarknaden.

Men det också just där skillnaden finns – om du inte vet vad C-log är, eller behöver zebra-visualisering eller fokuspeaking, så har du heller inget problem med 5D-modellerna.

Nya 5D Mark IV har fått uppbiffad video mot föregångaren:  film spelas in i 4K i formatet DCI (4096x2160) med 30/25/24 bilder per sekund i 500 megabit i 8-bitars 4:2:2 YCbCr. Det här är så klart bra för de som behöver kvalitet, men svårjobbat för de som behöver smidighet då gigabyten rullar iväg med MJPEG-formatet. Det fungerar alltså grymt bra om du vill göra framegrabs från film i 8,8 megapixel, men mindre bra om du snabbt ska filma och skicka vidare film i 4K eller behöver filma längre scener och inte vill få fullt på kortet.

En bra sak är möjligheten att ställa in ISO-omfånget åtskiljt för inspelning i full-HD och 4K, vilket är bra beroende på hur man ska använda filmen i efterhand. Smart.

Full-HD spelas in i 60/50 bilder per sekund i ALL-I (180 megabit) eller IPB (60 megabit) i 8-bitars 4:2:0 YCbCr-format.

5D Mark IV har även möjlighet att spela in film i 120 eller 100 bilder per sekund i HD-format (1280x720) i upp till 7 minuter och 29 sekunder.

Till detta kan du blanda in de tidigare nämnda möjligheterna att fokusera med hjälp av skärmen. Tillsammans skapar alla möjligheter till finjusteringar och de tekniska specifikationerna en riktigt kompetent kamera som du kan använda till, ja, i stort sett det mesta. Den har allt du behöver för att kunna skapa något riktigt bra på en hög nivå när det gäller produktion av film eller webb-tv.

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna