Kamera & Bild testar

TEST: Canon EOS 5D Mark IV – Flaggskeppets lillebror

Med ett urval av den senaste tekniken som vi bland annat hittar hos storebror 1D X Mark II – tillsammans med ny teknik – har ersättaren till Canon EOS 5D Mark III visat sig vara en värdig efterföljare. Vi har testat nya 5D Mark IV och tycker den är grym – på många sätt och vis.

Över lag känns det som om Canon gjort en del förbättringar värda att nämna. Kameran känns snabbanvänd, kvalitativt byggd och en värdig efterträdare till Mark III.

Upplösningen i Canon EOS 5D Mark IV ökas från 22 megapixel hos föregångaren 5D mark III till 30,4 megapixel och blir något snabbare med möjlighet att fotografera i 7 bilder per sekund, mot 6 bilder per sekund hos 5D Mark III. ISO-omfånget förbättras också, med ett omfång på mellan 100–32000 ISO, utökbart nedåt till 50 och upp till 102400 ISO.

Men det är bara en del av de uppdateringar som vi hittar i kameran. Till detta läggs film i 4K, wifi, NFC, GPS, flimmerreducering, förbättrad autofokus, bilder i »Dual Pixel RAW« för att justera fokus i efterhand, för att nämna en bråkdel av alla finesser i kameran.

De viktigaste nyheterna kommer jag gå igenom här, för det är många spännande detaljer som 5D MK4 har.

Samma utseende

Men designmässigt så ser vi att Canon EOS 5D Mark IV ärvt nära på exakt samma design som hos Mark III. Detta drag är smart av Canon, eftersom många känner sig hemma i designen och upplägget av knappar.

Greppet känns bra, liksom knapparnas placering och utformning. Nytt är den nya tumknappen för att snabbt kunna göra justeringar, något som tillför något mycket bra, nämligen snabbheten att göra justeringar av antingen autofokusområde eller ännu bättre – justering av ISO-värdet. Det här är något som jag själv direkt föll för, då jag snabbt kan justera ISO-värde i M-läget genom att hålla in knappen och snurra på det främre väljarhjulet. Riktigt bra.

Nu med smartare skärm

Skärmen på 3,2 tum är klart bättre än den hos föregångaren – och tryckkänslig – med en något högre upplösning med sina 1,62 miljoner bildpunkter och ny, bättre teknik. Men kanske bäst är möjligheten att använda skärmen till så mycket mer än att titta på. När det gäller fotograferingsläget finns möjlighet att ställa in ikoner på skärmen som du kan nå via Q-knappen, och rätt inställd efter dina behov kan denna möjlighet bli en värdefull tillgång.

Eftersom skärmen är tryckkänslig kan du här välja inställningar och göra justeringar utan att gräva dig ned i menysystemet, vilket ökar snabbheten för ändringar som inte fungerar med knappar.

Genom att använda skärmen blir det också mycket lättare att bläddra bland, och zooma i, bilderna i kameran. Dessutom är det extra smidigt när du ska skriva in tecken för exempelvis wifi-lösenord eller bildinformation. Däremot skulle man vilja ha möjligheten att dubbeltrycka på en bild för att zooma in, i stället för att behöva trycka på knappen.

Men den kanske bästa fördelen ligger i möjligheten att sätta fokuspunkt och fixera följande autofokus vid filmning. Här finns en stor styrka till bättre filmning för den som inte behärskar manuell fokusering, vilket lyfter möjligheten till att få mjuka övergångar och proffsiga skärpejusteringar. Tryck på skärmen där du vill ha fokus – punkt slut.

Grejen är att det precis är detta som behövs för de som inte är proffs på att filma – men ändå vill utvecklas inom eller arbeta med rörlig video.

Följande autofokus i ett arv från storebror 1D X Mark II – den fungerar riktigt bra i snabba situationer. 1/800 S, F/2,8, ISO 4000, EF 70-200mm/2,8L IS II USM vid 160mm

Film

Många som köpte Canon 5D Mark III gjorde inte enbart detta för att få en stillbildskamera, utan även för att kunna filma med den. Här har Canon gått en väg med sina Cinema-modeller, där vi ser att flaggskeppet 1D X Mark II och nya 5D Mark IV skiljer sig något, antagligen för att inte helt ta över köpare från videoproffsmarknaden.

Men det också just där skillnaden finns – om du inte vet vad C-log är, eller behöver zebra-visualisering eller fokuspeaking, så har du heller inget problem med 5D-modellerna.

Nya 5D Mark IV har fått uppbiffad video mot föregångaren: film spelas in i 4K i formatet DCI (4096x2160) med 30/25/24 bilder per sekund i 500 megabit i 8-bitars 4:2:2 YCbCr. Det här är så klart bra för de som behöver kvalitet, men svårjobbat för de som behöver smidighet då gigabyten rullar iväg med MJPEG-formatet. Det fungerar alltså grymt bra om du vill göra framegrabs från film i 8,8 megapixel, men mindre bra om du snabbt ska filma och skicka vidare film i 4K eller behöver filma längre scener och inte vill få fullt på kortet.

En bra sak är möjligheten att ställa in ISO-omfånget åtskiljt för inspelning i full-HD och 4K, vilket är bra beroende på hur man ska använda filmen i efterhand. Smart.

Full-HD spelas in i 60/50 bilder per sekund i ALL-I (180 megabit) eller IPB (60 megabit) i 8-bitars 4:2:0 YCbCr-format.

5D Mark IV har även möjlighet att spela in film i 120 eller 100 bilder per sekund i HD-format (1280x720) i upp till 7 minuter och 29 sekunder.

Till detta kan du blanda in de tidigare nämnda möjligheterna att fokusera med hjälp av skärmen. Tillsammans skapar alla möjligheter till finjusteringar och de tekniska specifikationerna en riktigt kompetent kamera som du kan använda till, ja, i stort sett det mesta. Den har allt du behöver för att kunna skapa något riktigt bra på en hög nivå när det gäller produktion av film eller webb-tv.

Wifi, GPS, NFC

Uppkoppling, uppkopplad och synkad. Det här är ord som vi hört länge, som nu finns lite överallt och som vi är vana att använda sedan flera år tillbaka. Tekniken med wifi i kameror har förfinats och förenklat, jag upplever nog att Canon nu har närmat sig wifi så pass bra att det är som det borde ha varit från början.

Möjligheterna med wifi hos 5D Mark IV är stora, och appen Canon Camera Connect som jag testat med kameran och en Sony Xperia Z5 fungerar riktigt fint. Uppkopplingen är snabbkonfigurerad och fungerar direkt, gång på gång, utan att jag behöver stänga av och på, ställa in, ställa om och ändra. Det hela känns mycket stabilt, vilket är riktigt skönt.

I appen kan du göra alla inställningar du behöver för att kunna filma eller fotografera på distans, ställa in fokus genom att trycka på skärmen eller finjustera genom pilreglage, samt se status på olika inställningar och för batteriet, bläddra runt bland bilder och filmer och ladda ned till telefonen.

Men förutom detta finns även möjlighet att koppla upp 5D Mark IV mot FTP för att tanka över bilder, och detta går även att göra mot en smartphone om du kör en app för FTP-server på denna, om du behöver den funktionaliteten.

Och för alla som undrat så ja, det går att koppla upp kameran mot en befintlig accesspunkt, liksom din telefon, för att använda appen på samma vis som om de var parkopplade, men fortfarande ha internetuppkoppling via wifi. På så vis ökas funktionaliteten ytterligare, med möjlighet att fjärrstyra över internet, var man än befinner sig.

Är du exempelvis på en arena eller ett event kan du fotografera bilder medan en bildredaktör kan tanka hem bilderna från minneskortet via det lokala nätverket, för snabb uppdatering, eller backup. Fantastiskt användbart!

När jag testade detta upptäckte jag däremot att det inte gick att beskära bilderna direkt i kameran via den funktionen när kameran var uppkopplad via wifi. Kanske en bugg, eller lätt fixat med firmware.

5D Mark IV är riktigt bra på att både vitbalansera och följa med fokus i svagt och knepigt blandljus, något som är extra bra vid fotografering i snabba situationer i sport. 1/640 S, F/2,8, ISO 10000

Bättre autofokus

Autofokusen känns riktigt vass i 5D Mark IV. Förutom att den är snabb, så fungerar den följande autofokusen riktigt bra. Här är också ett arv från 1D X Mark II med många inställningsmöjligheter för objektsspårning.

När jag testade att fotografera innebandy så följde kameran snabbt och säkert med spelaren jag låste fokus på. Smart är att sätta en initial fokuspunkt som låses och den följer objektet.

Möjligheterna med EOS 5D Mark IV:s autofokus är enorma, och det går omöjligt att gå igenom allt här – vi kan konstatera att Canon gjort ett bra jobb med att snabba upp både följning och exakthet, samtidigt som kameran sätter fokus bra i ljussvaga situationer, vilket imponerar stort.

Sätt fokus i efterhand

Den kanske största nyheten är introduktionen av »Dual Pixel RAW«, som låter dig ta en bild och justera fokus i efterhand. Låter det som hokus pokus? Faktum är att det fungerar riktigt bra och har ett vettigt funktionsområde också: låt säga att du fotograferar porträttbilder och får en fin bild men att fokus sitter på ögonfransen i stället för på ögat – då finns möjlighet att rätta bilden i Canons programvara DPP. Tekniken där bakom är avancerad, men vill du veta mer så kolla in www.kamerabild.se där vi förklarar tekniken.

Båda bilderna här ovan är en och samma bild, men med justerad fokus. På den undre bilden ser vi den som den är tagen – med fokus på kvinnan i förgrunden, och mannen i bakgrunden är då oskarp. På den övre bilden har jag justerat fokus i efterhand i Canon DPP till mannen i bakgrunden. Kvinnan i förgrunden blir då oskarp i stället. Hur mycket man kan justera fokus i efterhand beror på avståndet till objektet samt val av brännvidd och bländare. 1/1600 S, F/2,2, ISO 320 EF 35mm/1,4L II USM

Genom att ställa in DP-RAW på menyn kan du fotografera i detta läge, och bildfilen blir då dubbelt så stor, samtidigt som seriebildstagningen minskar. Men då ökar i stället möjligheten för exakt fokus i efterhand.

Hur mycket du kan ändra fokus, samt mindre justering av bakgrundsoskärpa och ghosting som också ingår i funktionen, beror helt på fotoförhållandena och vilken optik som används.

Det är alltså svårt att säga exakt när det fungerar bra, och hur stor möjlighet till ändring man får, då det beror på avstånd till objektet, brännvidd och val av bländare.

För att rätta porträttbilder fungerar det mycket bra, liksom att omfokusera bildexemplet i detta test. Kanske räddar det någon – och då är det ovärderligt – om man valt den inställningen.

Jämför vi bilder på hög ISO med föregångaren Mark III så är det stor skillnad, framförallt i jpg-bilder direkt ur kameran, och det dynamiska omfånget har ökat nära två steg. Jämfört med Canon 1D X Mark II är den något sämre på hög ISO-känslighet, men har ungefär samma dynamiska omfång.

Den höga upplösningen ger fler detaljer, och film i 4K ser riktigt bra ut, liksom full-HD.

Sammanfattning

Funktioner, snabbhet och pålitlighet är något som definierar nya Canon 5D Mark IV. Den kan sin fokusering, har mängder av funktioner och är kort sagt en riktigt spännande prestandakamera proppad av ny teknik.

Detta är en av Canons viktigaste produkter, och det märks också att de lagt ned krut för att få ihop en kamera som kan det som de flesta efterfrågar – och lite till. På utsidan ser den ut som en 5D Mark III – men på insidan har det hänt många spännande saker.