https://www.kamerabild.se/artiklar/intervjuer/exklusiv-intervju-sigmas-vd-kazuto-yamaki-om-teknik
548756
Intervjuer
falskt
Intervju

Exklusiv intervju: Sigmas vd Kazuto Yamaki om teknik

Kazuto Yamaki, vd Sigma.

Totalbetyg

Kamera & Bild har intervjuat Sigmas vd Kazuto Yamaki när han var på besök i Sverige på Stockholms-kontoret. Här berättar han om objektivutveckling, halvledarbrist, L-Mount Alliance och kommande Foveon X3-sensorn som är under utveckling.

Kamera & Bild fick som enda svensk media möjlighet att intervjua objektiv- och kameratillverkaren Sigma Corporations vd Kazuto Yamaki när han var på besök i Sverige på Stockholms-kontoret. Under vår intervju kommenterade Kazuto Yamaki kring både befintlig teknik, framtida utveckling och bland annat hur han ser på samarbetet med Leica och Panasonic i deras "L-Mount Alliance".

 

I vår andra del av intervjun via länken här ovan berättar Kazuto Yamaki mer ingående för Kamera & Bild om de hinder som finns i utvecklingen av en egen sensor, vilka problem som är svårast att lösa och hur deras plan ser ut för att skapa en sensor i tre lager som har egenskaper som passar en viss typ av fotografer.

Halvledarbrist under 2022

Tidigare i år har Kazuto Yamaki meddelat kring komponentbristen som uppstått, med effekter som påverkar produktionen. Vi passar på att fråga honom hur läget ser ut nu.

 

– Det stämmer, vi har påverkats av detta sedan början av 2020, när tillången började bli allt svårare. Situationen har också blivit värre sedan början av 2022, men vi håller fortfarande igång produktionen som det ser ut just nu, även om vi inte vet exakt hur den kommer att påverkas under kommande månader, säger Kazuto Yamaki till Kamera & Bild.

Foto: Calle Rosenqvist
En drös fullformatssensorer som är kvar på sin så kallade "wafer".

Och det är både kameratillverkning av exempelvis Sigma fp L och objektiv som påverkas.

– Systemen och kretsarna som finns i ett objektiv är mycket enklare än de som finns i ett kamerahus, men även om vi säkrar tillgången av exempelvis halvledare så finns det tillgångsbrist av andra material som också påverkar objektivtillverkningen. Exempel på detta är koppar, aluminium och kisel, förklarar han.

 

Också kameraproduktionen påverkas, men generellt sett så använder en kamera mer elektronik, totalt sett, än ett objektiv, berättar Kazuto.

"Nästa steg för oss är att stärka systemen för L-fattningen så att det kan bli mer fördelaktigt, med mer valmöjligheter. Jag hoppas också att vi kan tillverka fler kameror tillsammans, för att komplettera hela systemet", säger Sigmas vd Kazuto Yamaki till Kamera & Bild.
Foto: Calle Rosenqvist

– Dessutom används också en processortyp för flera produkter, vilket innebär att brist på halvledare för tillverkning av en specifik processor kan påverka flera av våra produkters tillgång.

Matematik förbättrar bilden

När vi berör utvecklings och produktion av nya objektiv kommer vi även in på hur utvecklingen förändrats i och med att spegellöst tagit över. En av alla delar som är relativt ny inom objektivdesign är den matematiska korrigeringen som sker och appliceras på en bild, direkt i kameran.

Linskonstruktion från Sigma: rosa är asfäriskt linselement, gult FLD-lins samt fyra blå lågdispersiva SLD-linser.

På så vis kan aberrationer och andra problem korrigeras i efterhand, något som inte gjordes för tio år sedan hos den då klassiska systemkameran. Så här förklarar Kazuto hur matematiken har hittat sin plats i utvecklingen när vi frågar honom kring hur det fungerar:

– En riktigt intressant fråga. Svaret om det påverkar själva utvecklingen av objektiv är egentligen både ja och nej. Om jag säger "nej", så är det för att de grundläggande principerna för optisk design och linskonstruktion inte har förändrats. Att minimera linsfel som exempelvis koma och sfärfisk aberration och problem liknande detta – är alltid det viktigaste. Men å andra sidan kan vi nu istället kompromissa med distorsion och vinjettering, berättar han.

Hur man väljer vad som ska åtgärdas handlar därför om slutresultatet och bildkvaliteten, som är det absolut viktigaste i konstruktionen.

– Kan vi korrigera linsfelen väl med programvara, så kan vi lämna dessa problem kvar vid produktionen och fokusera på andra saker som är svårare att lösa. Detta ger en stor skillnad när vi väl tittar på slutresultatet, och bildkvaliteten kan då bli ännu bättre. Detta innebär alltså att matematisk korrigering är perfekt för problem som distorsion och vinjettering, medan andra aberrationer får lösas i den optiska designen.

 

Samtidigt poängterar Kazuto att det också är en avvägning, eftersom det i slutändan handlar om att kunden – fotografen – ska bli nöjd, något som de lyckats med i sin Art-serie.

– Vi är också väl medvetna om att vi inte ska korrigera saker för agressivt i programvaran, det finns också fotografer som inte gillar detta. Därför försöker vi hitta en balans för att inte korrigera allt för hårt. När det gäller vår Art-serie så kommer vi fortsätta att göra vårt bästa för att möta kraven och prestandan, så att både professionella och entusiaster blir nöjda.

En annan utveckling som Sigma gått till mötes är också möjligheten att genomgående behålla karaktären hos de bilder man tar genom att helt enkelt låta fotografen konvertera fattningen på de objektiv man har, om man exempelvis byter kamerasystem.

– Precis. Här ser vi nu en skillnad från den analoga tiden där man hade kvar sitt kamerasystem länge. Nu för tiden kanske man byter från ett system till ett annat, men vill gärna ha kvar sina objektiv. Med möjligheten att byta fattning kan de byta från system a till b, samtidigt som de kan använda sina nuvarande Sigma-objektiv.

Fyra år med "L-Mount Alliance" 

Just möjligheten med att fortsätta använda sina objektiv över flera och andra kameramodeller är en av tankarna med L-Mount Alliance som gemensamt skapades av Sigma, Panasonic och Leica för snart fyra år sedan.

Tanken med alliansen är att man ska kunna använda alla objektiv och alla kameror från respektive tillverkare, vare sig det är APS-C eller fullformat, och blanda dessa som man vill utan krångel. 

 

Alliansen har nu funnits i fyra år, och vi passar på att fråga Kazuto om plattformens framtida utveckling, och om den blivit det som planen var från början.

– Absolut, hittills är jag nöjd över att veta att många L-Mount-kunder använder olika märken och blandar, med exempelvis Sigmas objektiv på Panasonics kamerahus. På så vis är jag glad över att alliansen kan bidra med denna plattform. Nästa steg för oss är att stärka systemen för L-fattningen så att det kan bli mer fördelaktigt, med mer valmöjligheter. Jag hoppas också att vi kan tillverka fler kameror tillsammans, för att komplettera hela systemet.

Foveon X3-sensorn – utvecklingen i sin andra fas

Kamera & Bild har länge rapporterat om Sigmas planera på att lansera en egen kamera med en egen Foveon X3-sensor – en sensor som fångar alla färgerna i en pixel genom en sensorstruktur i flera lager.

 

I februari meddelade Kazuto Yamaki att man genomfört den första utvecklingsfasen med att simulera designen på sensorn för att bekräfta att dess funktionalitet är enligt de tekniska specifikationerna – och nu befinner sig i den andra fasen, som ännu inte är klar.

– Den första fasen påvisade att arkitekturen för pixlarna fungerande. Vi är nu fortfarande i den andra fasen där vi försöker skapa en protoyp av den trelagrade stackade sensorn. Vi är inte riktigt där än, och det är fullt upp i halvledarindustrin som gör att det tar lång tid att utveckla – något som försenar projektet, säger Kazuto.

 

Mer om Foveon X3-sensorn och kan du läsa i vår andra del av intervjun. Där berättar Kazuto Yamaki mer ingående för Kamera & Bild om de hinder som finns i utvecklingen av en egen sensor, vilka problem som är svårast att lösa och hur deras plan ser ut för att skapa en sensor i tre lager som har egenskaper som passar en viss typ av fotografer.