https://www.kamerabild.se/artiklar/intervjuer/jan-troell-man-kan-skapa-nagot-intressant-av-allting
548191
Intervjuer
sant
IntervjuPlus

Jan Troell: »Man kan skapa något intressant av allting«

Skådespelaren Maria Heiskanen har deltagit i flera av Jan Troells filmer. Här en stillbild från Maria Larssons eviga ögonblick från 2008.
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/ur_maria_larssons_eviga_gonblick_2.jpg?itok=7oh-p5CQ', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/ur_maria_larssons_eviga_gonblick_2.jpg?itok=7oh-p5CQ', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/ur_maria_larssons_eviga_gonblick_2.jpg', w: 2000, h: 1125, title: 'Skådespelaren Maria Heiskanen har deltagit i flera av Jan Troells filmer. Här en stillbild från Maria Larssons eviga ögonblick från 2008. ' },]

Totalbetyg

Med en Zeiss Ikon började fotografen och regissören Jan Troell utforska bildens styrka redan i sin ungdom. Detta gjorde att hans största intresse blev foto – som senare övergick i rörlig bild – och resulterade i filmerna Utvandrarna, Nybyggarna, Så vit som en snö och Maria Larssons eviga ögonblick. ”Jag upptäckte att man blir närvarande på ett helt annat sätt med den rörliga bilden när man lägger till ljud och hör atmosfären, medan stillbilden är fortsatt tidlös”, säger han till Kamera & Bild när vi intervjuar Jan Troell kring hans tankar om både stillbildsfoto och den rörliga bildens fantastiska värld.

Den 23 juli 2021 fyller regissören och fotografen Jan Troell 90 år – känd för bland annat Utvandrarna, Nybyggarna, Så vit som en snö och Maria Larssons eviga ögonblick. I samband med detta arrangerar Kamera & Bild tillsammans med Trelleborgs Museum en foto­tävling i Jan Troells anda. Vinnarna kan du hitta här:

 

Att inspireras av andra kan för många vara en stor källa till varför man hamnar där man hamnar och ägnar sig åt det man gör. Så även för Jan Troell, som tidigt blev inspirerad av fotografin som fanns i hans omgivning. Resultatet blev att Jan utforskade stillbildsfotograferingen allt mer – och dessutom växte vidare in i filmens värld.

Vi är många som sett Jan Troells filmatiseringar av Vilhelm Mobergs romaner Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Med Oscars-nomineringar för bästa regi och bästa manus efter förlaga nådde Jan även ut till en bred publik, med flera efterföljande kända långfilmer, bland annat från Hollywood.

För Jan Troell har både känslan för bildens värde och scenens innehåll, tillsammans med tillgång till tekniken, varit ingredienser som gjort honom till den fotograf, filmfotograf, regissör och manusförfattare vi känner honom som i dag. Och en del av historien började med föräldrarnas kamera och dåtidens fototidningar, berättar Jan när jag kontaktar honom för att gräva djupare i hans tankar kring foto och film.

 

Foto: Göran Setterberg
Jan Troell började med stillbildsfotografering som ung, men växlade över till rörlig bild, här ovan under inspelningen av filmen Sagolandet. I dag är han känd för bland annat filmatiseringen av Vilhelm Mobergs romansvit som blev filmerna Utvandrarna (1971) och Nybyggarna (1972). Filmerna blev Oscars-nominerade för bästa regi och bästa manus efter förlaga.

 

Jan, stillbild har ju varit en viktig del av din ungdom. Kan du berätta hur intresset blev så stort för dig?

– Ja, som ung prenumererade jag på tidningen Foto, vilket gav mig en hel del inspiration och ökade mitt fotointresse för fotografering. Till en början använde jag mina föräldrars enklare kamera med bländare f/11 och fixfokus, och med den tog jag mina första bilder. Sedan fick jag min första egna kamera, en Zeiss Ikon f/4,5 med avståndsinställning, samtidigt som jag började framkalla bilder själv. Dessutom fick jag en begagnad förstoringsapparat av min far – och då blev mitt största intresse fotografering. Dessutom var jag med i en fototävling i tidningen Foto under 1947, där jag tävlade i ungdomsklassen med stillbild – och vann Lennart Bernadottes pokal. Sedan tog jag ett stort steg uppåt när jag köpte en begagnad Rolleicord för 485 kronor – vilket var mycket pengar på den tiden. 

 

Och om du tänker på just stillbilder – vad är dina tankar kring vad som gör en bra stillbild?

– Jag säger som den svenska fotografen Georg Oddner: närvarande. Det är i det ordet allt ligger. Vi pratar ofta om vad som gör en bra stillbild, men det har också en dubbel betydelse – närvarandet när någon händelse sker, men också att åskådaren av bilden får en känsla av närvaro i själva bilden. Jag minns själv vad jag tänkte om fotografi, om det första mötet när man ser något men sedan går kanske ögonblicket förlorat. En bra stillbild kan vara att man ser mer och mer i en bild än det allra första intrycket, eller att bilden är så bra just för att den vid första anblick är fantastisk.

 

Foto: Jan Troell
En av Jan Troells egna favoritbilder.

 

Och motsatsen för film – vad innehåller en bra scen för ingredienser?

– Det finns en viss skillnad mellan spelfilm och dokumentärfilm, och jag ägnar mig åt båda delarna, men i en standardfilm i en spelscen är relationen mellan människorna det viktiga, och att kameran ska kunna röra sig, panorera. Allt kan vara helt stilla och kameran bara avbilda det som sker, men genom rörelse och närbild kan man förstärka närvaron. Där håller jag med Ingemar Bergman – att närbilder på ansikten är det mest spännande.

Läs hela artikeln – bli plusmedlem
gr:rror validating access token: Sessi