Intervju

Vad har proffsen i kameraväskan?

Att välja fotoutrustning och väska är ett personligt val utom för vissa anställda fotografer. Vi frågade några frilansfotografer om vad de har i sina fotoväskor.

Serkan Gûnes

naturfotograf, Stockholm

Hur tänkte du när du satte ihop din utrustning?

Eftersom jag fotar naturen så har jag alltid med mig en utrustning som täcker de flesta motivområden. Allt från detaljer till landskap och från fåglar till djur. Jag har dock en separat ryggsäck för bara djur- och fågelfotografering, som innehåller det stora objektivet och den snabba kameran.

Har du några råd när det gäller att bära utrustning?

Jag har alltid använt Lowepro-väskor som i mitt tycke har bästa bärsystemet. Dessutom är de tåliga mot vatten och slit. Ryggsäckar är bra för naturfotografering om man ska gå långt med utrustningen. Jag försöker alltid lasta största tyngden (genom att dra höftbältena först) på höfterna och sedan på axlarna för att inte belasta ryggen för mycket.

Vilka förändringar vill du göra i din utrustning?

Jag kommer att göra en rejäl förändring i min utrustning. All småbildsutrustning som jag har är till salu. Jag håller på att gå över till mellanformat och har köpt en Hasselblad H3D. För små och stora landskapsbilder ger den utan tvivel bättre bildkvalitet. Jag känner ingen annan som fotograferar djur och fåglar med mellanformat, det blir en stor utmaning. En annan fördel med mellanformatsystemet är ”filmkänslan”. Den känslan har jag saknat.

Småbildsutrustning Canon EOS 5D Mark II och 1D Mark III. Canon EF 20/2.8, TS-E 24/3.5L, 50/2.5 makro, TS-E 90/2.8, 135/2L, 300/4L IS, 400/2.8L IS samt EF 1.4x II extender. Canon EF 2X II Extender. Det mesta ska säljas.

Mellanformat Än så länge bara en Hasselblad H3D II med 28 mm vidvinkel och 80 mm normal.

Lowepro-väskor Pro Trekker AW II, Vertex 300 AW, Lens Trekker 600 AW II, over Dryzone.

Stativ Gitzo GT3540XLS kolfiber och Gitzo G1321. Manfrotto 501 Pro videohuvud, Wimberley Sidekick samt snabbkopplingar och plattor av Arca-typ.

Övrigt Bärbar hårddisk Epson P-5000, polfilter, avtonade gråfilter, försättslinser, mellanringar och vinkelsökare.

Thomas H Johnsson

frilansfotograf, Landskrona

Thomas bad om den största fotoväskan de hade på YFO i Malmö och det blev en Domke F-1X. Det är en ren transportväska för fotouppdrag. Den rymmer både en Hasselblad 503 CX och en småbildsutrustning. Bladaren är inte med på alla uppdrag. Thomas använder dock helst den för inredningsbilder.

– Jag köpte en Canon Eos 5D efter ett tips från en kille på Aftonbladet. Den ger filmlika filer. Rent ekonomiskt är det digitala fantastiskt. Först var jag inne på en Leica M8 eftersom jag fotograferat med Leica M i många år. Men det blev för dyrt med alla objektiv till Leican.

Eos:en är tejpad med silvertejp för att inte se så dyr ut när Thomas fotograferar i Köpenhamns mindre fashionabla kvarter.

Inga teleobjektiv

– Jag har inga teleobjektiv till min 5D eftersom det normalt inte behövs till de uppdrag jag gör. Jag tycker inte illa om tele utan lånade en 85/1,2 av YFO när jag skulle ta en serie porträtt på Rosengård i Malmö.

En udda sak i Thomas väska är kontaktlinserna. Ser man inte är man rökt som fotograf, därför ligger det alltid en extra uppsättning i väskan. I väskan finns också silvertejp och en handjord japansk kniv för att sätta upp och skära till bakgrunder.

Till sina privata bilder, som är större delen av hans fotograferande, använder Thomas numer en Contax T3 precis som Anders Petersen. Kameran har blivit populär och är dyr på Ebay, särskilt i svart vilket Thomas absolut ville ha.

– Tidigare använde jag Leica M4-P, men den gick inte ner i min nya jacka. Lamellerna som skyddar objektivet krånglar på Contaxen så jag har limmat fast dem med aprikosmarmelad, annars är kameran perfekt.

I jobbväskan

Hasselblad 503 CX med 50/4 och 80/2,8. Canon Eos 5D med 16-35/2,8, 28/1,8 och 50/1,4 och 580 EX II blixt. Polaris exponeringsmätare, Olympus diktafon, instrumentskruvmejslar, tejp, kniv, kontaktlinser, nålar, linsrengöring och kabel till den batteridrivna studioblixten Profoto Pro-7b.

Privat En Contax T3 i jackfickan. Har också en Canon G9 som sällan används.

Johan Marklund

fotograf på Dagens Media, Stockholm

Oftast sitter vidvinkelzoomen på kameran, men ibland använder han 50:an om ljuset inte räcker eller om han vill ha ännu kortare skärpedjup. Telet används sällan på Dagens Media. Fisheye-objektivet används mest för actionfoto för att få lite roligare vinklar. Elinchromeblixten släpas med vid seriösare plåtningar när det inte räcker med en vanlig liten blixt.

Utrustning Canon EOS 1D mark III, 17-40/4L, 50/1.4, EF 70-200/4L, 15/2.8 fisheye, Canonblixt EF 580 EX II, 2 st Sigma 500 DG Super.

 Elinchrome Skyport blixtändare, batteridriven studioblixt Elinchrome Ranger RX, Elinchrome Freelight A blixthuvud, Ewa Marine undervattenspåse, Velbon ultra luxi L stativ, används för blixten.

 Macbook och en extern skärm, lite olika minneskort, ett par olika väskor beroende på hur mycket saker som ska med.

Läs mer om Joel Marklund i nummer 5/2009.

Mikael Leijon

frilansfotograf, Malmö

Inredning, porträtt, mat och mode är Mikael Leijons huvudsakliga motiv. Det krävs ingen enorm kamerautrustning för det. Mikael har ett Hasselblad H3DII kamerahus med 39 megapixel och fyra objektiv: 28/4 mm, 50-110/3,5-4,5 mm, 100/2,2 mm och 150/3,2 mm samt en mellanring.

Kameran är oftast kopplad direkt till en Mikaels Mac, en Powerbook 15-tum. Allt ryms i en väska från Billingham.

Däremot krävs det en mängd ljus för att ljussätta såväl porträtt utomhus som stora miljöer inomhus. Därför har han bland annat ett par kraftiga Profoto Pro 6-aggregat på 2 400 Ws med fyra huvuden. Han har också ett batteridrivet Pro-7b-aggregat och ett radiostyrt Acute 600R batteriaggregat från Profoto.

Den egna familjen är ofta motivet när Mikael fotograferar för sin bildbyrå och även då används Hasselbladaren. Men han har också en Panasonic LX3 som familjekamera.

Petrus Olsson

reklamfotograf, Stockholm

Reklamfotografen Petrus Olsson använder sig i huvudsak av en Hasselblad H3DII med tillhörande objektiv, skorsten och mellanring. Att det blev just en bladare beror på det enkla faktum att Petrus och hans assistent Daniel Griffel är inkörda på kameran och vet att den håller en hög kvalitet bland mellanformatarna.

Detsamma gäller för det tillhörande bakstycket som de kommit att tycka väldigt mycket om tack vare Hasselblads programvara Phocus.

Vid de tillfällen då Petrus inte använder sin bladare beror det på att han kan vilja ha känslan man får av storformatsfilm eller att han vill kunna förskjuta bilden.

– Canonkamerorna används ibland om det ska plåtas delar till en bild, berättar Daniel Griffel. Telia Surfcity-kampanjen som visas på stortavlorna just nu är ett bra exempel på hur Petrus samlat in delar till den slutgiltiga bilden.

Petrus och Daniel är sällan själva under en fotografering eftersom jobben oftast är stora produktioner med många involverade. Assistenter hyrs in efter behov för att kunna hantera all utrustning.

– Det är mycket vi har med oss och vi fyller alltid en skåpbil med kameror och ljus. Största delen är utrustning som vi behöver, och en liten del är backup-utrustning utifall något oväntat händer, som att vädret inte blir vad vi räknat med, att något går sönder eller om vi bara vill ändra på ljuset.

Utrustning Hasselblad H3DII samt objektiven 35mm, 50mm, 80mm, 100mm och 150mm. Dessutom använder Petrus också Sinar storformatskamera och hyr digitalbakstycke efter behov, samt Canon Eos 1Ds Mark II och Canon Eos 5D Mark II.