Krönika

Elin Kero: Konkurrens finns inte

För några veckor sedan var jag på Fotoskolan STHLM och hade en föreläsning om sociala medier.

Publicerad

Syftet med föreläsningen var att dela med mig av mina bästa tips för att lyckas på framför allt Instagram och det är lätt att man i sådana sammanhang blir väldigt individfokuserad.Du, du och du. Jag, jag och jag.

När jag inledde min karriär som fotograf, så var jag som en ö mitt i Atlanten. Jag skulle skapa. Själv. Jag skulle göra karriär. Själv. Mina idéer. Mina skapelser. Mina resultat. Mina kontakter. »Ensam är stark« osv. Jag var livrädd för att jag skulle råka läcka några idéer som jag hade och att någon annan skulle snappa upp dem och göra dem till sina. Och det gjorde bara viljan att isolera mig ännu starkare.Stay away… här är gränsen till mitt territorium. Här jobbar jag bakom stängda dörrar…

Det är lätt att man som kreatör och frilansare drivs med i känslan av att man inte kan öppna upp sig och dela med sig, i rädsla för att någon ska komma och ta det ifrån en. Och självklart finns det alltid en risk att ens idéer blir stulna. Men samtidigt som det finns en (OBS: Liten!) risk, så finns det också en stor chans att gripa efter. För bakom varje konkurrent finns det en potentiell vän, stötte­pelare, bollplank, kunskapsbank och hejarklack.Ensam är inte stark.

Syftet med föreläsningen var att dela med mig av mina bästa tips för att lyckas på framför allt Instagram och det är lätt att man i sådana sammanhang blir väldigt individfokuserad.Du, du och du. Jag, jag och jag.

När jag inledde min karriär som fotograf, så var jag som en ö mitt i Atlanten. Jag skulle skapa. Själv. Jag skulle göra karriär. Själv. Mina idéer. Mina skapelser. Mina resultat. Mina kontakter. »Ensam är stark« osv. Jag var livrädd för att jag skulle råka läcka några idéer som jag hade och att någon annan skulle snappa upp dem och göra dem till sina. Och det gjorde bara viljan att isolera mig ännu starkare.Stay away… här är gränsen till mitt territorium. Här jobbar jag bakom stängda dörrar…

Det är lätt att man som kreatör och frilansare drivs med i känslan av att man inte kan öppna upp sig och dela med sig, i rädsla för att någon ska komma och ta det ifrån en. Och självklart finns det alltid en risk att ens idéer blir stulna. Men samtidigt som det finns en (OBS: Liten!) risk, så finns det också en stor chans att gripa efter. För bakom varje konkurrent finns det en potentiell vän, stötte­pelare, bollplank, kunskapsbank och hejarklack.Ensam är inte stark.

En person som verkar inom samma bransch och nisch som du vet precis vad du går igenom. Ni kan lösa problem tillsammans, muntra upp varandra och ge den där inputen som kommer vara avgörande. Ni kan göra era enskilda varumärken starkare genom att gå samman och lyfta varandra. Ni kan skicka kunder mellan varandra. Och även om du kan mycket, så kan du inte vara expert inom precis alla områden. Släpp in någon som kompletterar dig och som du kompletterar tillbaka. Dra nytta av varandras kunskap. Dela med er. Hjälp varandra att utvecklas.Konkurrens finns inte.

När jag stod där på Fotoskolan, så pratade jag alltså inte bara om algoritmer eller vad du behöver göra för att marknadsföra dig på bästa sätt. Jag pratade också om det här med att lyfta varandra i sociala medier. För det är en extremt viktig del i utvecklingen av din business, dina sociala medier och dig själv som person. När du öppnar upp dig och delar med dig, så kommer andra att öppna upp sig och dela med sig tillbaka. Även om det bara är någonting så simpelt som att du delar en kollegas fotoguide på Facebook. Eller tipsar om hens instagramkonto. Var givmild.Stryk konkurrenter och ersätt det med kollegor.

Var inte en ensam ö i ett stort hav – gå samman och bilda en ögrupp. Eller varför inte en hel kontinent?