Anders Wånell: "Diaprojektorn eller 55-tumsteven" "Jag har spontant tänkt att det alltid kommer vara ett snäpp bättre att titta på mina diabilder med projektor på duk. Det kan tyckas självklart att det måste bli bättre att titta på originalet. Men riktigt så enkelt är det inte."
Niclas Ahlberg: »Undvik FOMO & satsa istället på dina egna bilder« I sin krönika tipsar naturfotografen Niclas Ahlberg om hur du kan ta bättre naturbilder: "Mitt tips är att du i stället fokuserar på det du verkligen tycker om att fota och strunta i flödet".
Calle Rosenqvist: »Det är inte möjligt. Nej, det är nödvändigt.« Känner du igen rubrikens citat? Om du gör det så kanske du tycker som jag – att det var en av de visuellt häftigaste och mest kluriga filmerna som släppts när den visades på bio.
Calle Rosenqvist: "Det är idén som gör bilden" "Den som är yrkesverksam pressfotograf vet man att man inte alltid har speciellt lång tid på sig att ta en bild i en viss situation", berättar Calle Rosenqvist i sin krönika över problemlösning i realtid.
Vi summerar fotoåret 2023: Nyheter, händelser & prylar Vad hände inom foto under 2023? Vi summerar ett axplock av händelser som Kamera & Bild rapporterat om under året som varit.
Johan Wessel: Nu ändras spelplanen – eller? Johan hittar ett elva år gammalt nummer av Kamera & Bild, som han börjar bläddra i. Vad har förändrats sedan dess och vad är sig likt?
Kommentar: Därför är Sonys nya sensor framtiden – men inte för alla "Sonys nya sensorteknik med global slutare är ett stort språng framåt, men allt beror på vad man behöver få ut av tekniken", berättar Calle Rosenqvist i sin kommentar efter släppet av nya Sony A9 III, som förklarar grejen.
Calle Rosenqvist: »Jag väntar på motreaktionen mot AI-bilder« När alla skulle använda filter á la Hipstamatic eller Instagram kom efter ett tag motreaktionen. Nu när bilder med enkelhet kan skapas av AI – vad blir då dagens motreaktion?
Pontus Höök: New York har mig i sitt grepp Det är en ständig jakt på nästa uppdrag, och ständigt en mental press att slå ihjäl den ofrivilliga ledigheten som uppstår när nästa uppdrag dröjer. Att leva och jobba i New York är således alldeles… alldeles underbart.
Göran Zebühr: Härma är att utvecklas ”Genom att upprepa de stora mästarnas penseldrag och hantering av ljuset får man viktiga bidrag till det egna skapandet”, skriver Göran Zebühr i en kommentar till sin ”Capote”-bild. Men Göran Zebühr har haft lite svårt att avgöra om det är Irving Penn eller Sandro Miller som är inspirationskällan till hans bild.