Reportage

Pimp your ride

Att vara fotograf kräver i många lägen att du är lite extra mobil. Extra vikt kan därför läggas på de fyra hjul som bär dig mellan jobben. Vi kollade med några rutinerade fotografer hur du gör för att ge din kärra full rigg.

Publicerad
Foto: Roger Schederin
Eftersom GPS:en guidar lite väl omständigt i Stockholms innerstad har bilen kompletteras med en klasisk taxikarta. En hel del 220-volts uttag har också kopplats till en 1000 watts strömomvandlare.
Foto: Roger Schederin
foto: Roger Schederin

Stockholmbaserade fotografen Roger Schederin har hunnit med de flesta typer av uppdrag under sina 20 år i branschen. Han har dock alltid haft en förkärlek för bilar. Både sin egen och som fotograf för diverse motormagasin.

–  Vi kan börja med garderoben. Där ska finnas två skoteroveraller, en extra till reportern liksom ett par bra skor, eftersom reportrar sällan är speciellt välutrustade när de åker ut på uppdrag. Själv har jag alltid en varm overall och skoterkängor i beredskap liksom kavaj, skjorta, slips och ett par snygga skor. Speciellt om du jobbar på dagstidning är det viktigt att snabbt kunna byta om. Ett par handskar i bra tunt läder är viktigt också för att få bra grepp även om det är kallt ute.

Han poängterar också att vid sidan om dessa ombyten finns alltid en liten väska packad med det allra nödvändigaste för korta resor, tandborste och i datorväskan ligger alltid passet.

När han börjar lista den övriga utrustning som följer med förutom garderoben är det svårt att förstå hur allt får plats.

–  Jag har låtit en firma bygga in dubbla golv i bilen där jag kan låsa in mina prylar utan att det syns utifrån. Undertill har jag svetsat fast en fyrkantsbalk för att kunna fästa en plattform bakom eller vid sidan av bilen. Den står jag på om jag fotograferar bilar. Dessutom har jag takräcke med krokar i där jag kan fästa en skyddssele ifall jag måste stå högt och fotografera i farten.

Eftersom Roger Schederin satsar på konceptet better safe than sorry ligger även reservdunk, spade och ett extra däck på taket. Och för att kunna jobba bekvämt inne i bilen har en hel del speciallösningar jobbats fram under åren.

–  För att få ström har jag en 1000 watts omvandlare som är kopplad till ett extra batteri. Det vore omöjligt att vara utan med allt som behöver laddas för dagens teknik. För att se ordentligt när jag jobbar i bilen har jag monterat några extra ledlampor i taket. För uppkopplingens del har jag ett internt nätverk som funkar inne i bilen och som både jag och reportern kan koppla upp på. 3g, det räcker för det mesta. Mellan förarplatserna har jag monterat en arm som kan hålla datorn. Det är Manfrottos Magic Arm som jag har modifierat lite,

ungefär samma modell som till exempel ambulanser har.

Finns det något du saknar?

–  Jag är nöjd med mina skoterkängor även om det vore trendigare med gummistövlar, men skoterkängorna funkar både i snö och när det är regnigt. Jag har däremot hört att p-o Sännås har köpt ett par dubbdäcksskor. Det vore något. Det kan bli dyrt om man halkar med all utrustning.

Norske bildjournalisten Harald Henden reser en hel del genom sitt jobb vid utrikesredaktionen på Verdens Gang. Ofta med lätt packning, handbagage helst. Men han vet också vad som krävs för att förbereda en bil för alla eventualiteter. Som till exempel när han följde den amerikanska armén genom öknen på väg mot Saddam Husseins palats i Bagdad.

–  Det var en väldigt speciell situation. Vi var tvungna att skaffa en bil som gick på diesel eftersom bensin kunde göra bilen till en brandbomd vid en attack. Vi skaffade en dieseldriven med dubbla tankar och tog även med 100 liter extra i reservdunkar. Det är viktigt att inte underskatta risken att inte hitta bränsle. Eftersom vi körde mest på natten skruvade vi ut alla lampor för att sedan tejpa svagt självlysande stavar på bakre kofångaren så fordonen i konvojen bakom kunde hålla avstånd. Precis som militären körde vi med mörkerglasögon.

Att navigera genom Iraks ökenlandskap visade sig vara svårt, men med hjälp av militära pilotkartor som programmerades in i gps:en kunde de se ungefär hur de skulle köra om de skulle lämna den amerikanska militärkonvojen.

–  Vi hade också två mindre satellittelefoner monterade på instrumentbrädan för att kunna sända bilder under färd. I baksätet hade vi riggat en större satellittelefon som vi kunde nå från förarplatsen för att lyfta ut antennen på taket. Vi hade förstås en transformator och extra tolvvoltsuttag och en extra kontakt som via en lång sladd och klämmor var gjord för att kopplas direkt till ett bilbatteri om de inne i bilen skulle gå sönder, vilket de också gjorde. Vi hade också med oss en voltmeter som visade sig bli väldigt viktig eftersom militära fordon bygger på 24 volt. Då måste man kunna söka fram vilka poler som ger tolv volt för att inte bränna sin transformator när man laddar.

Foto: Roger Schederin

Tillsammans med sin reporter hade han planerat packningen enligt principen att allt som skulle kunna gå fel kommer att gå fel.

Roger Schederin har haft 20 år på sig att fiffla till olika lösningar som han anser vara nödvändigt för en bekväm tillvaro på jobbet. Lönnfacken har specialbyggds av en bilfirma i Uppsala.

–  Vi hade kemiska skyddsdräkter och gasmasker, hjälmar, varsin skottsäker civil väst samt militära splittervästar som var något bekvämare. I bak hade vi också varsin avancerad första hjälpen-väska med egna sprutor, morfintabletter och en hel del förband och medicin. Dessutom hade vi sovsäckar, ett litet tält och mängder med konserver; köttbullar med spagetti, vilket vi blev rejält trötta på efter ett tag. Till det hade vi en hel del vattenflaskor. Vi räknade på tre liter per man i trettio dagar. Kamerorna, datorerna, våra pass samt 50 000 dollar i kontanter förvarade vi i tre vattentäta väskor, pelicases, som vi snabbt skulle kunna greppa om vi behövde kasta oss ut genom bakdörrarna.

Utan stöd från en amerikansk tidning, utan rätt ackreditering eller tillstånd lyckades Harald Henden följa invasionen av Irak bokstavligen från första parkett. Här syns han i ruinerna efter att ha följt efter amerikanerna in i Saddams presidentpalats.

Harald Henden hade dessutom packat en hel del cigaretter.

–  Det blir ofta valutan i sådana här situationer och kan öppna vissa dörrar. Jag ångrar att jag inte hade en kaffebryggare med mig. Varje morgon fick jag köpa en kopp från amerikanerna till en kostnad av två cigg.

Glasrutor kan gå sönder längs vägen och det kommer förmodligen inte finnas tid att fixa till dem på verkstad. Lite kraftig byggplast eller plexiglas i bagaget kan vara bra för den förutseende konfliktrapportören. Liksom tejp där »TV« ibland kan göra bilen mindre attraktiv för krypskyttar.

Vad ska en fotograf absolut inte glömma inför en bilfärd i ett konfliktområde?

–  Ett tolvoltsuttag för bilbatterier. Och gaffatejp. Jag har alltid två små rullar med vit och svart tejp med mig i väskan för att kunna märka upp bilen med »tv« om det skulle bli nödvändigt.

Vatten och bränsle är de två viktigaste och mest platskrävande delarna hos den som tänker ta bilen långa sträckor genom en konfliktzon. »Underskatta aldrig risken att inte hitta vann och drivstoff« är Harald Hendens råd efter många mil på vägar i konfliktdrabbade länder.

Bilpimpning för fotografer - baspaketet

Dubbdoja

Fotografer kan komma undan med de mest vansinniga utseenden med hänvisning till att allt måste vara så praktiskt eftersom man aldrig vet var man hamnar. Gränsen går däremot vid fastspända broddar på skorna. Köp dubbskor i stället och ha i bakluckan inför hala jobb. De här från Icebug kostar omkring 1 600 kronor hos välsorterade skohandlare.

Extraljus

Tänk dig att du riggat upp hela scenen i beckmörkret, kameran är beredd att göra den där 45 sekunder långa exponeringen samtidigt som du målar ut landskapet med en ficklampa. Så visar det sig att du inte har någon ficklampa! Den här kostar bara 99 kronor på Cool Stuff och laddas i cigguttaget.

Åkning

Att kalla sig för stillbildsfotograf måste erkännas vara aningen daterat i en tid när stillbildskameror kan filma. Med kameran monterad i fönstret kan du göra webb-tv:ns snyggaste klipp genom att bara köra några varv runt kvarteret. Det finns fönsterstativ från 400 kronor och uppåt hos din lokala fotobutik.

Bilvideo

Missa inte ögonblicket bara för att du sitter bakom ratten. Vem vet, tidningen kanske gillar lite extra att du kommer med en lågupplöst pixlig bild som tagits med en videokamera monterad på instrumentbrädan. Lite suggestivt smygtaget sådär. Den här är från Go Pro och kostar cirka 2 900 kronor.

Mobil

Det finns få saker som får dig att verka så viktig som en satellittelefon i kameraväskan. Jo förresten, en satellittelefon monterad i bilen. Hos Globalstar finns de i utföranden från omkring 6 000 kronor.

Sugstativ

Så fort du hittar en blank yta har du ett stativ stadigare än berget. Och din bil har gott om glatta ytor. Märket är Delkin och priset cirka 1 100 kronor.

Kaffetår

Ett skarpt sinne ger dig bättre bilder. Dessutom kan du bjuda medarbetare på kaffe under resan, bli populär och kanske få ett uppdrag till. Den här kostar blott 295 kronor hos Lastbilsgrossisten.

Rattbord

Förutom axelremsväskor proppade med glas och stål är dålig sittposition det som gör att många fotografer stånkar och haltar fram på gamla dar. Sitt lite bättre i bilen med ett bord till datorn. Kan även monteras på ratten. Blott en hundring på Biltema.