https://www.kamerabild.se/fotoskolor/bildredigering-f-rgl-ggning
487400
Fotoskolor
Skola

Bildredigering: Färgläggning

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/578272.jpg?itok=_S3xUgwE', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/578272.jpg?itok=_S3xUgwE', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/578272.jpg', w: 600, h: 283, title: ' ' },]

Totalbetyg

Går det att färglägga ett svartvitt foto så bra att det praktiskt taget blir omöjligt att skilja det ifrån ett riktigt färgfoto? Svaret är ja! I den här skolan får du lära dig en avancerad färgläggningsmetod med ett imponerande slutresultat.

 

Går det att färglägga ett svartvitt foto så bra att det praktiskt taget blir omöjligt att skilja det ifrån ett riktigt färgfoto? Svaret är ja! I den här skolan får du lära dig en avancerad färgläggningsmetod med ett imponerande slutresultat.

Att skapa svartvita bilder är väldigt populärt nuförtiden. I tidningar, böcker och på webben finns ett överflöd av tips om hur man på bästa sätt konverterar sina digitala bilder till svartvitt. Men i den här skolan ska vi vända på hela processen. Utifrån ett svartvitt foto ska vi skapa ett vackert färgfoto. Dags alltså att rota fram dina gamla släktfoton och ge dem nytt liv! I just det här exemplet använder vi Photoshop, men grundprincipen går också att tillämpa i andra bildbehandlingsprogram som Elements och Paint Shop Pro.

Det finns många olika tekniker för att färglägga en bild. Den kanske vanligaste – handkolorering – är visserligen enkel, men ger i regel platta och orealistiska färgbilder. Vill du efterlikna färglagda fotografier från 1900-talets första hälft passar det bra, men för ett perfekt resultat krävs mer avancerade metoder.

Vid vanlig handkolorering lägger man färgen längst upp och låter den samverka med det svartvita fotot, ungefär som när man färglägger en svartvit dagstidningsbild med vattenfärg. Med den här tekniken justerar vi istället varje färgkanal för sig och gör på så sätt än mer äkta konvertering från svartvitt till färg. Färgen får ett annat djup och slutresultatet blir mer realistiskt.

För att justera bildens färgkanaler kommer vi att använda verktyget kurvor. Den här skolan är därför också en utmärkt övning om du vill öka din förståelse för hur kurvverktyget egentligen fungerar.

Med stor sannolikhet är din ursprungsbild inställd på läget ”gråskala”. Den första åtgärden är därför att konvertera bilden till ett läge som kan hantera färg. Välj Bild - Läge - CMYK-färg. Tekniken fungerar visserligen också i RGB-läge, men genom att välja CMYK får du en extra färgkanal och därmed mer kontroll. När du så småningom slår samman den färdiga bilden kan det dock vara läge att ändra till RGB, till exempel om du vill publicera bilden på webben.

Varje detalj i fotot kommer att färgläggas med hjälp av ett justeringslager för kurvor. Vi har valt att börja med huden, men du kan göra det i vilken ordning du vill. Välj Lager - Nytt justeringslager - kurvor och döp lagret till något lämpligt, i det här fallet ”hud”.

Dubbelklicka sedan på den lilla kurvsymbolen på justeringslagret för att öppna dialogrutan för kurvor. Längst upp i kurvfönstret hittar du en rullista där du kan växla mellan olika färgkanaler. För att hitta rätt nyans för de olika elementen ska du justera de olika kanalernas kurvor, något som många upplever som det svåraste momentet.

Eftersom du arbetar i CMYK har du, utöver en övergripande kanal för hela bilden, kanaler för cyan, magenta, gul och svart. Det är framförallt kanalerna för cyan, magenta och gult som du kommer att använda när du färglägger. Ibland kan även den svarta kanalen justeras för att ge vissa områden rätt kontrast.

Det krävs en hel del övning och experimenterande innan du får en känsla för hur allting hänger ihop. Trial&Error är din bästa vän. En bra kunskap att ha med sig är kännedom om komplementfärger. Cyan, magenta och gult är i tur och ordning kopplade till rött, grönt respektive blått. Det innebär att mindre cyan är detsamma som mer rött, mindre magenta är detsamma som mer grönt, osv. Beroende på vilket håll du drar kurvorna, uppstår alltså olika färger.

En kvalificerad gissning om hudfärg är att det är en blandning av lite gult, lite rött, och lite rosa. En bra start är därför att dra upp kurvorna för gult och magenta, och dra ner cyan-kurvan. Studera bilden under tiden och koncentrera dig på det aktuella området, dvs huden i det här exemplet. Vad du ser i bilden avgör hur långt och på vilket sätt du ska dra kurvorna. Vi använde följande kurvor för att hitta en passande hudfärg:

Som du ser har vi dragit kurvorna på enklast möjliga sätt. Först när du behärskar den här tekniken till fullo kan lägga till fler fästpunkter och experimentera med mer komplicerade kurvformer. På så sätt kan du styra exakt hur färgen ska fördelas och till exempel ge skuggorna mer gult än rosa, samtidigt som högdagrarna får det omvända. Men tills vidare behöver du alltså bara dra kurvornas mittpunkter snett uppåt eller snett nedåt.

Resultatet av kurvjusteringen blir en ganska hemsk rosaorange hudton med överdriven färgmättnad. Detta tar vi dock hand om senare med hjälp av justeringslagrets opacitet.

Som du ser blir hela bilden hudtonad med den här tekniken. Nästa steg är därför att utnyttja justeringslagrets lagermask för att begränsa färgen till området där den hör hemma. Med en svart pensel kan du måla i masken för att dölja alla områden som inte ska vara hudtonade. Det enklaste brukar dock vara att först fylla hela masken med svart färg och måla fram hudfärgen med en vit pensel. Välj en pensel med lite mjuka kanter så att inte övergången blir för skarp. Kom ihåg att ögon och mun inte ska vara hudtonade.

Maskeringsmomentet är väldigt viktigt och noggrannhet lönar sig. Annars riskerar du att få en blandning av två färger kring konturerna, vilket kan få bilden att se riktigt hemsk ut.

Tycker du att det är besvärligt att hitta rätt färg med kurvorna när hela bilden påverkas kan du också utföra åtgärderna i omvänd ordning. Fixa då masken först, till exempel genom att markera det aktuella området med valfri metod innan du skapar justeringslagret. Masken kommer då automatiskt motsvara din markering.

Som avslutning reglerar du kurvlagrets opacitet för att få rätt färg. Har du gjort ett perfekt jobb med kurvorna är detta inte nödvändigt. Vi valde att dra ner opaciteten till 45% för att få en blekrosa hudton som passar den kinesiska kvinnan på bilden.

Har du kommit så här långt har du egentligen allting du behöver. Resten är en fråga om att upprepa samma procedur tills alla element i bilden är färglagda. Lägg till ytterligare justeringslager, leta efter passande nyanser och maskera. I bildserien här nedanför ser du hur bilden ser ut vid lite olika tillfällen under arbetets gång. Kom ihåg att även områden som till synes är helt svarta eller vita - till exempel tänder, ögonvitor, svart hår och liknande - i regel har en svag färgton.

Även om grundprincipen för den här tekniken är relativt enkel, kan det som sagt vara svårt att hitta rätt nyanser. Din konstnärliga känsla sätts på ganska stora prov. En stor fördel med att använda justeringslager är dock att du lätt kan justera färgerna vid ett senare tillfälle. Upptäcker du att en viss färg inte känns bra när du ser helheten, behöver du bara dubbelklicka på lagersymbolen och ändra kurvorna igen. Detsamma gäller maskeringen som kan behöva finjusteras flera gånger under resans gång för att få ett perfekt resultat. Processen är på så sätt förlåtande. Du kan prova dig fram hur många gånger som helst i jakten på lämplig färg.

Tekniken låter dig också vara precis så petnoga du vill, beroende på hur perfekt resultat du eftersträvar. I vårt exempel har vi gjort hattbroderiet enfärgat, men vill du gå ett steg längre kan du förstås använda fler justeringslager och skapa mer komplexa färgmönster.

Som avslutning kan du ge din färgbild det där lilla extra. Eftersom du har gjort enklast möjliga kurvjusteringar kan vissa områden vara lite väl enfärgade. Hudfärgen saknar till exempel den färgvariation som ett riktigt ansikte har. Skapa därför ett nytt lager längst upp och sätt blandningsläget till ”färg”.

Med lämplig färg kan du sedan måla dit det som saknas. I det här fallet gav vi kinesiskan lite rosigare kinder och lätt ögon-makeup. Justera som vanligt lageropaciteten för att hitta rätt genomslagskraft.

Den här metoden är som du förstår ganska tidskrävande, men belöningen är å andra sidan stor. Att se sina föräldrars reaktion när de beskådar sitt gamla bröllopsfoto i färg för första gången är svårslaget. Säkert har du många gamla svartvita foton där hemma att öva på. För att färgläggningen ska komma till sin rätt bör du välja foton med så många grånyanser som möjligt. Lycka till!