https://www.kamerabild.se/fotoskolor/fotografering/blixtskolan-del-i-allt-handlar-om-ljuset-
Fotografering

Blixtskolan del I: Allt handlar om ljuset

Att fotografera med blixt är att ge dig själv möjligheten att alltid skapa bra ljus. Men för att göra det behöver du kunna röra blixten fritt från kameran. Nu börjar en artikelserie som ska lära dig fotografera med en fjärrutlöst blixt för att du ska kunna få ännu bättre bilder.

Ljus. Ljus är vad fotografi handlar om. Utan ljus, ingen bild. Dåligt ljus ger ofta en dålig bild och bra ljus ger ofta en bra bild, eller det ger åtminstone chansen till en bra bild. Ljuset är både fotografens fiende och vän, beroende på hur denna flyktiga varelse beter sig. Men det finns manicker som kan ge fotografen möjligheten att betvinga ljuset och göra det till sitt eget. Dessa små manicker kallas för blixtar (jaja, i dagsläget finns det LED-paneler och diverse andra typer av lampor som också fungerar, men vi håller oss till blixt för tillfället). 

Du har säkert sett bilder på nätet, i tidningar och lite varstans där ljuset är precis så där som du skulle vilja ha det. Men du avfärdar tanken för att du antar att utrustningen är dyr, svår att använda och du vill inte sätta dig in i något nytt och komplicerat. Men det behöver inte vara så. Det är det jag tänkte försöka visa i den här serien. 

Bort från kameran

För att kunna få ljuset precis som du vill ha det så måste du ha möjlighet att ta bort blixten från kameran. Ljus som kommer ifrån kameran fyller ibland en funktion, det ger ett ganska platt ljus och beroende på ljuskällan kan det ge bra skuggor. 

Men med en blixt fäst på kameran är det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att påverka ljusets karaktär på ett avgörande sätt. Visst, har du en extern blixt fäst i blixtskon kan du vrida den och studsa i väggar, tak och annat. Du kan också fästa diverse plastsaker på din blixt för att sprida ljuset mer. Nog för att bilderna blir bättre av att du vinklar bort blixten och låter ljuset studsa i en vägg eller i ett tak, men du kommer alltid att vara låst vid att du har en vägg eller ett tak i närheten. Nej, att flytta bort blixten från kameran är det enda rätta om du vill få det ljus du önskar, det ger mer karaktär och mer djup till dina bilder. 

Det behöver inte vara dyrt

Kamerautrustning är nästan per defintion, dyr. I jämförelse med ett nytt objektiv eller en ny kamera är det ganska billigt att tillföra blixtljus till dina bilder, och i många fall kommer det att göra mer för dina bilder än ett annat objektiv skulle göra. Om du redan har en extern blixt till din kamera är du på många sätt hemma, det största ekonomiska hindret ligger redan bakom dig.

Satsa på bra blixtar så behöver du inte bekymra dig om dem senare.
Om du inte äger en blixt så behöver du faktiskt inte köpa en ny, dyr märkespecifik och fräsig variant. Till mycket av mitt eget blixtfotograferande använder jag två begagnade Nikon-blixtar (jag använder däremot inte Nikon-kameror) från tidigt 90-tal, som jag köpte på blocket för en handfull hundralappar var. De fungerar till 95 procent av de bilder jag vill göra. Det finns en uppsjö av billiga nytillverkade blixtar för det här ändamålet, jag har inte provat alla och kan inte uttala mig om dem generellt. Men de jag har provat har inte fungerat lika bra som äldre begagnade märkesblixtar, de har antingen varit av sämre byggkvalitet eller gått sönder tidigare. Det finns säkert de som fungerar bra också, men jag har inte testat tillräckligt många för att hitta någon jag litar på. 

Du måste också välja om du vill ha en blixt som kan ge dig TTL-automatik eller om du vill köra manuellt. Med TTL är det enklare att fota med blixten på kameran, men när den flyttas iväg är det inte lika självklart. Fördelen med TTL är att det går ganska snabbt att få fram ett okej ljus med blixtens automatik. 

Däremot är inte automatiken konsekvent. En manuell blixt ger den styrka du ställer in, den ändrar sig inte för att ljusförhållandena där du fotograferar ändras, eller för att du justerar något i kameran. Det kan verka enklare att fota med automatik, och ibland är det det, men fotar du med manuell blixt vet du hela tiden var som händer och det är du som sitter vid ratten. 

Vill du fota trådlöst med automatik blir det dessutom betydligt dyrare i slutändan. Som du kanske hör förespråkar jag manuella blixtar i det här läget. Det är enklare och billigare att börja med. 

Ett blixtstativ är en bra investering för att kunna arbeta fritt.
Nästa steg är att du behöver någon form av teknik för att utlösa blixten i rätt ögonblick nu när den inte längre sitter på kameran. Men det får bli ett litet kapitel för sig, för där finns det några val att göra. Du behöver också något som håller blixten där du vill ha den. Ett enkelt gorillastativ kan fungera, men det kräver att du har något att fästa stativet i. Vill du vara lite mer mångsidig är ett blixtstativ en bra investering. Du kan så klart använda ditt kamerastativ om du har ett sådant, men nackdelen då är att du sannolikt inte kommer att få upp blixten så högt som du skulle vilja. Vill du fota porträtt kommer du att vilja kunna skicka upp blixten ovanför huvudet på den du ska fotografera. Ett enklare blixtstativ kostar också det ett par hundralappar beroende på storlek och märke, men helst ska det ju vara två meter eller längre. 

Med en blixthållare kan du fästa ljusformare och blixten på ditt blixtstativ.
Du behöver också en blixthållare som fungerar som länk mellan stativet och blixten. Den ska vara tiltbar och gärna ha ett fäste för ett paraply, men det har de flesta, så det behöver du nog inte leta så noga efter. Att den är tiltbar är dock inget som du kan rucka på, kan du inte vinkla blixten blir du väldigt begränsad. Men i stort sett alla blixthållare kan vinklas, vissa har också en kulled som gör att de kan lutas i alla möjliga vinklar och åt olika håll, det är så klart en bonus men är inte på något sätt ett krav. 

Nu har du allt du behöver för att kunna lyfta av din blixt från kameran och placera den precis där du vill ha den. Men du måste fortfarande kunna få den att synkronisera med slutaren på din kamera. Annars kommer inte dess ljus göra mycket för bilden. 

Trådlöst eller inte

Nästa beslut du måste fatta är huruvida du ska ha en sladd mellan kamera och blixt eller om du vill köra sladdlöst. Båda teknikerna har fördelar och, givetvis, nackdelar. 

En TTL-sladd är enkel, stabil och billig lösning på att lösa ut blixten med automatik.
Sladdens fördelar är att den sällan strular, så länge kabeln inte glappar kommer den att fungera. Du behöver inte bry dig om störningar eller radiokanaler som ska användas av flera. Sladdar finns i längder upp till runt fem meter som fortfarande är ganska lätthanterliga. De kostar inte heller speciellt mycket i inköp. Ska du köra med TTL är sladd också en väldigt fördelaktig teknik prismässigt, då en TTL-sladd kostar några hundra medan en radiosändare med TTL oftast kostar flera tusen. 

Men nackdelen är ganska uppenbar, du tvingas hantera en sladd som kommer att gå mellan blixt och kamera. Den kommer att begränsa hur långt bort du kan ha din blixt men också begränsa hur fritt du kan placera blixten i förhållande till väggar och andra fasta föremål. Att ha blixten i ett rum och fota i ett annat kan till exempel bli lite svårt. 

De trådlösa alternativen är antingen IR eller radio. Att använda IR är lite som att få delar av sladdens nackdelar men till det trådlösa systemets pris eftersom IR kräver fri sikt mellan sändare och mottagare. Så vill du ha trådlöst tycker jag att du ska satsa på radio. 

Även här finns flera olika märken, modeller och prisklasser. Här kan du också välja mellan att köpa billigare nya system eller begagnade märkesgrejer. Det du ska försöka hålla koll på är att tillverkaren håller sig till samma frekvens när de släpper nya sändare och mottagare i samma system, annars kan det bli svårt för dig att bygga ut ditt system om du vill senare. 

Pocket Wizard är en av de mest kända tillverkarna av trådlösa utlösare till kameror och blixtar.
Pocketwizard är en tillverkare som länge har kört med samma frekvens och deras nya modeller fungerar tillsammans med deras 20 år gamla modeller, vilket gör att du kan blanda gammalt och nytt. Nackdelarna med radiosystemen är att de är dyrare att köpa och om ni är många fotografer på samma ställe kan det blir problem med synkningen eftersom ni fotar på samma kanaler. Men det brukar sällan vara ett problem. 

Fördelarna är att räckvidden är betydligt längre, du är helt fri att placera blixten var du vill eftersom du behöver inte ha fri sikt mellan kamera och blixt. Du slipper också ha en sladd som du kan snubbla på.När du funderat igenom vilka delar du vill satsa på och skaffat de du tror på har du det du behöver för att börja fota med blixt på fri hand. Nästa gång ska vi titta närmare på ljusformare. 

 

Taggar