Fotografering

Med kameran på resande fot

Bra ljus gör en bild. Därför gör det mycket att fotografera när ljuset är som bäst.

Sommar och semester betyder för många resor till både när och fjärran. Här kommer några tips, från utresa till hemresa, hur man fångar de bästa bilderna från semestern.

Att resa till något spännande ställe och fotografera är det många som drömmer om. Att få komma iväg och fotografera på någon annan plats än hemma kan verkligen få fart på kreativiteten. Nya spännande miljöer och ett avbrott från vardagen kan hjälpa till med inspirationen och ge möjlighet till att ta sin fotografering ett steg till. Men det kan vara lite knepigt ibland att fotografera på nya platser, så här kommer några tips så du ska lyckas ta bättre bilder på din resa.

Att resa med stor och dyr utrustning är inte alltid helt enkelt. Samtidigt som många flygbolag är mycket restriktiva med hur mycket handbagage man får ta med sig, så står nästan inga flygbolag för kostnaderna om kamera­utrustning skulle försvinna eller förstöras i incheckat bagage. Värdesaker som kameror är ska ligga i handbagaget.

Värt att kolla upp innan man bokar resan är hur mycket handbagage man tillåts ta med sig. Det kan skilja ganska mycket mellan olika flygbolag. På British Airways får handbagaget väga upp till 23 kg så länge måtten på väskan inte överstiger de maximala, medan på Lufthansa ligger maxvikten på 8 kg. Det kan göra ganska mycket om man reser med en hel del utrustning.

Det skiljer självklart mycket vilken utrustning man väljer att ta med sig om man vill fotografera en safari i Kenya eller under en weekend i Rom. Man måste välja rätt utrustning för rätt tillfälle. Du vill kanske inte släpa runt på ett stort teleobjektiv en hel dag i en storstad, som du kanske aldrig kommer att röra, medan det vid andra tillfällen kan vara oumbärligt. Det man måste tänka på angående utrustningen är att det man tar med sig ofta måste bäras långa sträckor. Då kan det vara bra att ställa sig frågan: kommer jag verkligen att använda mitt stativ, eller ­behöver jag både ett 24–70mm objektiv och ett fast 50mm? Överflödig utrustning leder ofta till att man snabbt både tappar ork och lusten att fotografera. Kanske är en liten spegellös- eller kompaktkamera ett bra alternativ. Som man brukar säga så är den bästa kamera den som man har med sig.

Utöver själva kameran med objektiv så finns det flera tillbehör som kan vara bra att ha med sig: laddare, minneskort, putsdukar och kanske någon form av sensorrengöring. Det är också viktigt att tänka på vilken typ av el-uttag det är på platsen man vill åka till, så man inte står där med ett tomt batteri och en laddare som inte passar i väggen.

Sist men inte minst: hur ska utrustningen transporteras? Här finns det flera olika alternativ som passar olika personer och olika mängd utrustning.

En ryggsäck är oftast det bästa sättet att bära runt en tyngre utrustning längre sträckor, då det är betydligt mer ergonomiskt jämfört med axelväskan. Däremot är axelväskan betydligt smidigare i trånga utrymmen som bussar och tunnelbanor och är mycket smidigare att få upp och lägga ner saker i, när man ska byta objektiv eller om man vill lägga ifrån sig kameran för att man ska gå in i en butik. Reser man med en väldigt stor utrustning finns det även kabinväskor helt dedikerade för kamerautrustning, som man kan rulla på hjul.

Klassiska fotoväskor och fotoryggsäckar kan på olika sätt skylta med sitt innehåll, någonting man kanske inte alltid känner sig helt bekväm med. Vill man vara lite mer diskret så finns det ett antal tillverkare nu som har mer diskreta kameraväskor. Både ryggsäckar och axelväskor som inte direkt visar upp att de har ett innehåll värt tiotusentals kronor.

Värt att tänka på när man fotograferar på nya platser är hur lagar och regler ser ut angående fotografering. Man vill inte hamna i en obekväm situation med poliser som kanske inte alltid talar engelska. I Sverige är det relativt fritt att fotografera som man vill, medan i andra länder kan det vara betydligt mer strikt. På många platser är det inte tillåtet att fotografera statliga byggnader, broar, eller andra platser som kan anses sårbara. Eller som i Sydkorea där det kan räknas som ­sexuellt ofredande att fotografera en kvinna på offentlig plats utan tillstånd. Det är därmed viktigt att ha i åtanke lagarna på platser man besöker. Samtidigt så finns det på många platser kulturella seder och regler som bör tas i beaktande vid fotografering. Det kan gälla bland annat religiösa platser och ceremonier.

I vissa lägen kan en diskret liten kamera vara betydligt bättre än en stor. Den väcker inte lika stor uppmärksamhet som en stor kamera och kan verka mindre hotfull.

Vill man få ut det bästa rent fotografiskt av en resa, är det bra att veta vad man fotograferar. Kunskap om motivet är en ofta förbisedd kunskap, som verkligen kan vara viktig. Befinner man sig i en exotisk miljö där man inte egentligen vet vad det är som man fotograferar, blir det lätt att man faller in i det skimrande romantiserande dokumenterandet. Då måste man verkligen tänka på vad man vill förmedla eller viken historia just du vill berätta med dina bilder och varför.

Vi alla vill ju att våra bilder ska beröra och säga något – vilket är fullt möjligt med bra bilder. När det är utfört på rätt sätt är det ett väldigt starkt medium. Därför är det extra viktigt att ha i bakhuvudet att utan att tänka på det kan man lätt råka förmedla ett helt annat budskap med ens bilder än tänkt. Att inte bygga på stereotyper eller framställa omvärlden ur ett postkolonialt synsätt diskuteras friskt inom fotografin i dag. När ens bilder lätt kan nå ut till en stor publik via internet och sociala medier så är det någonting man bör ge en tanke. Här kan man förbereda sig innan man reser iväg genom att läsa på om platsen. Ju mer man vet, desto bättre bilder har man möjlighet att ta. Allt från en plats historia till den samtida ekonomiska och politiska situationen. Allting kan ge möjligheter att skapa starka bilder som kan berätta någonting mer. Samtidigt som kunskap om en plats ofta gör det enklare att få kontakt med människor.

Har man semester och är ledig från jobbet blir det lätt att man kommer upp först sent på förmiddagen och kanske äter en lång frukost på hotellet innan man kommer ut. Hur skönt det än må vara så är det ofta förödande för ens bilder. Om man försöker – i alla fall en morgon – komma ut och fotografera tidigt, just när solens första strålar tittar fram, så märker man snabbt att det blir en helt annan atmosfär i bilderna, fantastiska färger och kanske ett helt annat liv i bilderna. Det är en helt annan sak att fotografera under morgonens lugna timmar jämfört med stressen mitt på dan. Samtidigt som ljuset ofta kan vara helt fantastiskt. Samma sak gäller under eftermiddagens gyllene timmar – det gäller att ha koll på solen och hur den står. Att fotografera mitt på dagen i strålande solsken blir sällan perfekt, så det gäller att utnyttja tiden och ljuset på bästa sätt om man vill ta bra bilder. Olika typer av motiv passar olika bra vid olika tidpunkter. Det är ofta värt att komma tillbaka till en plats om man känner att ljuset inte är helt perfekt och att platsen har mer potential.

En säker hantering av sina bilder är lika viktigt när man är ute och reser som hemma. Det behöver inte krävas mycket för att det ska bli en katastrof. Väskan som innehåller alla bilder kan försvinner på flyget, kameran blir stulen från hotellrummet eller att man råkar tappa datorn där alla bilder är sparade. En backupplösning behöver inte vara komplicerad eller ta en massa plats. Det viktigaste är bara att den sköts på ett bra sätt.

Grundregeln inom all typ av backup är att ha filerna på fler än en plats. Även fast man har minneskort som räcker, så är de små och kan lätt försvinna eller på något sätt för­störas. Har man alltid filerna på två olika platser som gärna ligger på olika ställen, eller i olika väskor, minskar man riskerna klart för en förlust av bilder.

Hur själva backupen går till kan ske på olika sätt beroende hur mycket utrustning man väljer att ha med sig. Har man med sig en dator, så är det enkelt att bara föra över bilderna till datorn och sedan antingen behålla filerna på minneskorten (om man har så pass många kort med sig) eller kopiera över dem till en extern hårddisk, ett USB-minne eller dylikt.

Har man inte med sig en dator så kan man använda telefonen för back up. Många telefoner i dag har en funktion som kallas USB-On-The-Go, som möjliggör att man kan koppla in olika enheter till telefonen. Med hjälp av en speciell USB-OTG kabel kan man därmed föra över bilder från kamerans minneskort till en extern enhet. Har man två små externa hårddiskar till exempel, så har man där en fullgod backup som inte tar mer plats än en vanlig kameraladdare.

Om oturen skulle vara framme och man förlorar eller har sönder någonting kan det, även fast man har en backup som fungerar, bli en stor ekonomisk förlust. Då kan det vara bra att ha koll på hur man är försäkrad. Och vad ens hemförsäkring täcker om man råkar ut för en stöld eller på annat sät har sönder kamera­utrustningen.

När man kommer hem igen efter en bra resa – med förhoppningsvis många bra foton tagna – kommer ju frågan upp vad man vill göra med sina bilder. Även här är ju möjlig­heterna väldig stora, från en fotobok via nättjänst till att göra ett eget album med utskrivna bilder. Eller varför inte ett nätgalleri för att nå ut med bilderna till fler? Här tycker undertecknad inte att man ska snåla, då man ofta lagt ut väldigt mycket pengar på en resa. Bilder på papper kan verkligen vara ett fint minne.