Fotografering

Skola: Filma med systemkamera - Så får du koll på filmningen

När du filmar behöver du tänka komponering och ljus precis som för stillbilder. Men när det rör på sig blir det mer komplext än så. Tillsammans med stillbilds- och videofotografen David Bicho går vi igenom tillbehören, ljudet, ljuset och annat som är viktigt att tänka på för att skapa riktigt sköna och proffsiga filmer med systemkameran.

Publicerad

Många systemkameror med filmfunktion ger bra kvalitet redan från början. Med optiken som finns till kamerorna räcker det med ett relativt enkelt objektiv, så har man alla möjligheter att få ett riktigt bra material genom att bara trycka på rec. Vanliga fotografiska kunskaper är bra att ha – att man kanske inte ställer sig mitt i dagssolen, utan försöker hitta ett snyggt ljus. Det gäller för såväl stillbilder som när man filmar. Den kvalitet man kan få med en systemkamera får man inte för samma pengar i videokameravärlden.

David Bicho är främst stillbildsfotograf, men filmar även en hel del reklam och företagsgrejer. Han har sedan tidigare erfarenhet från tv- och filmvärlden.

–  Man kan komma väldigt nära det klassiskt filmiska med det snygga skärpedjupet när man filmar med en systemkamera, säger David. Sen är systemkameran överlägsen den vanliga filmvärlden vad gäller ljuskänslighet. Du kan filma med ett stearinljus som enda ljuskälla.

Det gör att man inte behöver den mängden ljusutrustning som man annars behöver för att göra en spelfilm, vilket betyder snabbare produktioner till en betydligt lägre kostnad.

Bildtänk

Skillnaden mellan att tänka stillbild och film är stor. Med stillbilder fryser du ett ögonblick, med rörlig bild måste du tänka i tid.

Filma olika bildutsnitt; hel-, halv-, när- och etableringsbilder så att du kan variera utsnitten när du klipper. Annars är det lätt att den som tittar tröttnar.

–  Med stillbild tänker man inte på det över huvud taget, men när du klipper film måste du veta var betraktaren tittar så att det i nästa klipp finns någonting på den punkten. Annars betraktas det som hoppklipp.

Den ovana filmaren bör bara tänka på att variera klippen under filmning. Nästa steg är att tänka redigering när du filmar.

–  Om du filmar ett kalas kan det vara trevligt med en etableringsbild, huset utifrån, för att sedan klippa in barnet som har kalas. Du kan filma i vilken ordning som helst, men tänk på att filma sådant som du normalt kanske inte tänker på.

Ljud

Ljudmänniskor säger att ljudet är det viktigaste i en film, men det går ju åt båda hållen. Snyggt ljud på kass bild fungerar inte och vice versa.

Tänk på hur omgivningsljuden, fläktar med mera, är. På samma sätt som man letar efter ett snyggt ljus kan man leta efter ett snyggt naturligt ljud.

Systemkamerorna har inbyggt ljud, men är det bara no-no att använda?

–  Det är bra att det finns inbyggt ljud, men det är ingen stor investering att köpa en extern mikrofon och köra på kameran. För några hundralappar får man en mick som ger sjukt mycket bättre ljud.

Røde Videomick är en liten billig monomikrofon med blixtsko. Sen finns det större mickar med stereoljud och ännu större som man kan rikta.

Tänk på att mickarna du tar in direkt i kameran måste gå på batteri eftersom kameran inte kan driva mickarna med hjälp av fantommatning, som det heter när mickarna får ström utifrån.

Ett problem med systemkameror med filmfunktion är att de saknar hörlursutgång – du kan alltså inte höra hur ljudet blir. När du vill börja göra lite mer avancerat ljud är det därför en god idé att spela in ljudet externt med en maskin som har hörlursutgång. Zoom h4n heter en maskin som är väldigt populär. Den har inbyggd stereomikrofon, två mickingångar med fantommatning och hörlursutgång.

Hur gör man med synkningen mellan bild och ljud då?

–  Samtidigt som du tar in ljud externt måste du ta in ljud i kameran för då får du två ljudfiler som du kan jämföra. Om du kör med klappa till exempel så är det lätt att synka ljudfilerna från kameran med det externa ljudet. Sedan tar man bort kamerans ljudfil.

Har man väldigt många klipp blir det ganska krävande att göra detta manuellt. Men det finns program som gör det åt en automatiskt. Ett exempel är Plural Eyes som kostar cirka 3 000 kronor.

Vill du ytterligare avancera ljudupptagningen kan du köpa en liten mixer som går på batteri. Ljudet från mickarna går in till mixern där du lyssnar av och ställer in. Från mixern tar du sedan in ljudet i till exempel Zoom h4n och/eller kameran.

–  Beach Tek gör mixrar för DSLR som du sätter under kameran, men jag tycker ljudkvaliteten är under all kritik. De kostar massor av pengar, och brusar rejält.

Ett tips på en riktigt bra batteridriven mixer är MixPre från Sound Devices.

Ljus

Mikrofonen är viktigare än att skaffa externt ljus, för man kommer väldigt långt utan extra ljus. Nya blixten Canon 320ex är inte bara en traditionell blixt för stillbilder, utan har även en inbyggd videolampa. Men det finns andra små lampor att fästa på kameran, från till exempel Litepanel.

–   När ljuset är så nära optiken kommer det rakt framifrån och då blir det inga slagskuggor.

Men det krångliga med lampor är färgtemperaturen. Enkla lampor har ofta en väldigt varm färgtemperatur och det fungerar bra om du är i en miljö som också har en varm färgtemperatur.

–  Blandtemperaturer vill man inte ha. Har du en dagsljustempererad lampa kan du filtrera den. Du kan även filtrera en billig varm lampa, men mycket av ljusstyrkan försvinner eftersom det ljuset har så lite av kallare färgtemperatur i sig.

Riktiga dagsljuslampor (HMI) är riktigt dyra – du får inte ens två för 100 000 kronor. Dagsljustempererade lampor kostar däremot inte alls många tusenlappar. Litepanel Micro Pop heter en variant som går loss på ungefär 1 500 kronor.

Inställningarna i kameran

Stillbilder som du fotar i råformat kan du ändra efteråt. När du filmar kan du inte ändra allt på samma sätt och det gör det superviktigt att ställa in kameran rätt från början. Du kan ställa kontrast, färgmättnad och skärpa med mera. Titta på skärmen så att det blir så som du vill ha det. Det är inte så komplicerat, men är lätt att tänka bort som stillbildsfotograf.

Alla Canonkameror har till exempel inbyggda bildstilar (Picture Styles) för porträtt och annat. För filmning finns det mängder med bildstilar att tanka hem från internet för att skapa olika effekter. Som till exempel jättelåg kontrast som kan vara bra om du filmar i extremt starkt solljus. Googla på »picture styles canon«.

–  Man kan hitta väldigt avancerade bildstilar om man vill, men i grundläget tycker jag att man ska göra sig bekant med de bildstilar som finns inbyggda.

Bildstilar finns för andra märken också.

Det finns även en standard vad gäller slutartid och sådana inställningar.

–  Jag brukar hålla mig kring 1/50-sekunds slutartid och 25 bilder per sekund. Den kombinationen efterliknar filmkänslan och stämmer bäst med europeisk tv-standard.

Med slutartiden låst på 1/50 sekund blir bländaren kvar att exponera med, men eftersom man ofta vill kontrollera skärpedjupet med bländaren bör den också vara låst.

Hur ska man exponera då?

–  Då använder man det variabla nd-filtret som du skruvar på för att göra det ljusare eller mörkare. Det kostar en slant, omkring 1 800 kronor, men är ovärderligt.

Det finns även billigare filter som man byter för att få det ljusare eller mörkare, men du får inte samma precision i exponeringen.

iso bör du också hålla låst på samma värde genom hela filmen. Byter du iso-värde hela tiden kommer klippen att få olika känsla, vilket kan störa.

Ta in i datorn

Använder du Final Cut Pro eller Express från Apple bör du konvertera dina filmklipp till något som heter prores innan du kan redigera.

Det finns mängder med konverteringsprogram. Ett gratisalternativ som är populärt och fungerar bra är mpeg Stremclip. Ett alternativ som kostar är Red Giant Grinder.

–  Det fina med det programmet är att man kan få två filer i samma konvertering, en proxy och en prores. Proxyfilerna är mindre och bra om du redigerar på en bärbar dator. När du är klar byter du bara ut proxyfilerna mot proresfilerna.

Canon har tillsammans med Apple tagit fram en plugin till Final Cut Pro för att konvertera.

–  Kvaliteten blir sjukt bra, det går snabbt och du får tidskod på klippen, vilket är bra om du filmat med två kameror.

–  Sen finns det en nackdel – du måste läsa filerna från minneskortet för att det ska funka. Du kan alltså inte kopiera över filerna till datorn och sen köra. I verkligheten backupar du oftast direkt på en dator så du kommer inte hem med allt på minneskorten. Men det går att fejka filstrukturen från ett minneskort och lura pluginen.

Priolistan

David Bichos lista på prylar efter hur viktiga de är. Ska du investera i något är det alltså klokt att börja med punkt nummer ett.

1. Enbensstativ.

2. Videohuvud.

3. Mikrofon på kameran.

4. Lupp till skärmen.

5. Trebensstativ.

6. Follow focus för att kunna ställa

skärpan samtidigt som man filmar.

7. Axelstöd.

8. Extern skärm.

9. Extern mikrofon.

10. Extern ljudinspelningsenhet.

11. Extern ljudmixer för att koppla

till kameran.

Skärm och lupp

I film är skärmen allt du har. Du måste titta på skärmen och lära dig hur just skärmen på din kamera visar kontrast etcetera. Det finns externa skärmar som tillbehör, men de kostar. David Bicho använder en skärm som heter Lilleputt.

– Det som händer när du lägger ner en massa pengar på skärmar är att du också får vettiga funktioner och du ser mycket lättare om du får skärpa. Dyrare skärmar går även att kalibrera.

En lupp är annars ett bra tillbehör, framför allt för att få stöd, men även för att inte få störande ljus på den inbyggda

Stativ

När du filmar måste det vara stabilt. Ett enbensstativ är ett enkelt sätt att få bort små skakningar och ändå vara flexibel. Stativhuvudena som finns för stillbilder är bättre än ingenting, men kameran blir väldigt låst. Har du möjlighet att skaffa ett stativhuvud för filmning är det bra.

– De små är ganska billiga och funkar bra för DSLR för att kunna göra snygga panoreringar eller tiltningar.Ett tips på stativhuvud för filmning är Manfrotto 701 HD.

Programvaran

Filmar man mycket och vill kunna göra mer av sina filmer är både Premiere Pro och Final Cut Pro väldigt bra.

– I Final Cut Studio-sviten finns ett riktigt bra grading-program som heter Color. Något liknande finns inte i Premiere, men det finns olika tredjepartsplugins för detta som är okej – till exempel Magic Bullet Looks och Colorista. I Final Cut Express finns inte Color, men det är ett bra program att klippa i, där kan du också köra tredjepartsplugins.