Fotografering

Skola: Så tar du vinnande bilder

Foto: Ben Goossens
Även ögonblicksbilder kan ha en intressant historia. Foto: Gustaf Gräll
Att fota under vattnet kan göra att du står ut från mängden. Foto: Gabriela Siegrova
Roliga ögonblick går ofta hem. Foto: Gustaf Gräll
Spektakulära bilder får många att fastna. Foto: Darlene Hewson

Alla har olika syften med sitt fotograferande. Oavsett syftet till att någon lyfter kameran för att ta en bild är det nog många som tycker att det är roligt när andra tycker om de bilder man tar. Därför får du nu lära dig proffsens knep för hur du ska tänka för att ta vinnande bilder som kommer att få betraktarna att tappa hakan.

För att få så bra tips och råd som möjligt frågade vi två personer, som själva bedömer många bilder, vad som krävs för att så många som möjligt ska gilla ens bilder. Ralf Stelander är en av grundarna till onlinegalleriet 1X och Gustav Gräll är juryordförande i Metro Photo Challenge.

Gustaf Gräll
Ralf Stelander

Välj din publik

Alla människor har inte samma smak och tycker inte om samma saker, det kan vi nog vara ganska överens om. Men vill man ta bilder som ska gå hem hos många så gäller det att komma fram till vilka du vill att dina bilder ska gå hem hos. För enkelhetens skull delar vi upp publiken i två grupper. Dels »vanligt folk« om man får säga så, det vill säga människor på Instagram, Facebook och så vidare. De som kanske inte yrkesmässigt tittar på bilder utan fastnar för något de gillar där och då. Den andra gruppen är de som ­tittar på bilder mer yrkesmässigt. Det kan handla om domare för en fototävling, curators på ett galleri och så vidare.

– Många bilder som faller den stora massan i smaken kommer troligen inte gå hem hos de som är mer vana att titta på bilder, menar Ralf.

Så för att få ut så mycket som möjligt måste du veta vilka det är du vänder dig till med dina bilder. Vill du få många »likes« på Instagram eller vill du vinna en större tävling med professionell jury?

Vanligaste motiven

– Generellt sett kan man säga att bland de vanligaste motiven ser man saker som solnedgångar, långa exponeringar på vatten och stenar, men även andra landskapsbilder som ett ensamt träd på en savann. Spiraltrappor är också populära. Fjärilar verkar också populära av någon anledning och människor med paraplyer. Men även porträtt där man bara ser ögonen på den som är på bilden, alltså att det är en slöja eller någonting annat som skymmer resten av ansiktet. Såna bilder är några av de vanligaste. Man kan säga att det generellt är motiv eller platser som är lite ­klichéartade, säger Ralf.

Gustav tycker sig se liknande mönster i Metros fototävling.

– Det är generellt mycket glada bilder, starka färger, fint ljus och fina miljöer. Men juryn väljer ofta bilder som har en annan ton eller känsla, de har ofta en djupare historia än de mer glättiga bilderna, säger Gustav som varit med i juryn för Metro Photo Challenge i många år.

En vacker plats eller ett vackert motiv inspirerar så klart många att ta fram kameran. Men tänker man sig inte för är risken stor att du tar en likadan bild som alla andra och då får du svårare att sticka ut, och det är det som är viktigt för de mer erfarna betraktarna.

– Om du har sett samma motiv 10 000 gånger kommer det inte att kännas så spe­ciellt, då behöver den något mer för att väcka intresset, menar Ralf, som själv gissar att han har curerat runt 100 000 bilder.

Snabba flöden – snabba bilder

I dag går allting snabbt, vi har vant oss vid olika sociala medier där bilder och bokstäver sprintar förbi våra ögon och tiden vi anser oss ha för att stanna upp och titta lite längre har blivit kortare. Det här påverkar vilka bilder vi uppskattar mest menar Ralf.

– Allt ska gå så snabbt i dag, vi får många snabba intryck och bilderna följer med. Därför är det enklare att få människor att stanna upp vid en bild som går snabbt att läsa av, enklare bilder. Gärna med de vanligare motiven jag nämnde tidigare, säger Ralf.

I flödena på internet får bilderna gärna vara väldigt skarpa, nästan överskärpta. HDR-bilder tenderar också att fånga människors gillande enligt Ralf.

Även Gustav håller med om att dagens snabba bildflöden kräver andra egenskaper av bilderna än tidigare.

– Det spektakulära får folk att stanna till. Något som sticker ut från vardagen, till viss del använder man ju Instagram för att komma bort från sin egen vardag, då vill man se något som bryter av från den, säger han.

Även om de enklare bilderna kan vara både häftiga och snygga så är det oftast inte bilder som stannar kvar hos en. De försvinner lika fort som de dök upp kan man säga. Det här är oftast inte ett problem i ett instagramflöde eller på Facebook. Men om du ska ställa upp i en fototävling där domaren är en van bildbetraktare kommer inte denne att minnas din bild efter tre minuter. För att att domaren ska fastna för din bild krävs något annat.

Bilder som berör fastnar

Om de snabba flödena kräver enklare bilder kräver den mer vane betraktaren bilder med en bra berättelse som berör.

– Man kan säga att en bra bild ska uppfylla tre krav. Den ska ha ett syfte, den ska vara originell och den ska beröra. Sen är de tre olika viktiga beroende på vad det är för typ av bild, menar Ralf.

Med syfte menar han att allting du gör med bilden, från det att du väljer utsnitt tills dess att du redigerar, varje beslut ska ha ett syfte. Du ska kunna rättfärdiga varför du gör som du gör. Att bilderna ska vara originella är helt enkelt för att du ska försöka göra något annorlunda. Om du fotograferar ett vanligt motiv kanske du ska göra det från en annan vinkel, med ett annat objektiv eller på något sätt skilja sig från mängden. Att bilden berör betyder helt enkelt att det ska finnas något i den som greppar tag i betraktaren, något som väcker känslor. Det här är oftast enklare med bilder där man får använda sig av en bildtext för att placera bilden i en kontext. Till exempel dokumentära eller gatubilder kan annars vara svåra att sätta i det sammanhang som behövs för att man ska förstå bilden.

Men när det kommer till originaliteten gäller det att passa sig lite säger Ralf. En bild blir inte automatiskt bra bara för att den är annorlunda.

– Det finns ju ett par kompositionsregler som de flesta brukar använda sig av, men en bild blir inte bra bara för att du bryter mot dem. Man brukar ju säga att man måste kunna reglerna för att förstå när man ska bryta mot dem. Och det gäller verkligen här. Om du inte har ett syfte med att bryta mot kompositionsreglerna, mer än att bryta mot reglerna, så ska du antagligen inte göra det, säger Ralf.

– Om tävlingen har ett tema kan det vara värt att tänka ett varv till på temat istället för att bara välja den första tolkningen man kommer på. För det är ju troligen den tolkning som de flesta andra också tänker på. Om temat är »stad« till exempel så behöver det ju inte betyda att bilden måste innehålla hus eller fasader, det gäller att tänka utanför boxen, säger Gustav.

Lämna tekniken i bakgrunden

– Det finns många amatörfotografer som kan ta väldigt snygga bilder, rent tekniskt, men de kanske inte har tänkt lika mycket på bildens berättelse, menar Gustav.

Både Ralf och Gustav menar att det är lätt för hobby- och entusiastfotograferna att fastna i det tekniska tänket, att tekniken måste sitta och att det är den som är viktigast. Men det gäller att inte fokusera för mycket på tekniken, även om den är viktig.

– Man hör sällan yrkesfotografer prata speciellt mycket om tekniken bakom sina bilder, det är ingen som frågar vilket objektiv man använde för en viss bild utan det är andra saker som är intressantare, förklarar Gustav.

– En riktigt duktig fotograf kan på många sätt ta en bra bild med nästan vilken utrustning som helst, säger Ralf.

Med detta sagt menar ingen av dem att tekniken är oviktig. Att de tekniska aspekterna i en bild är bra och väl avvägda är viktigt, men det stannar inte där. För att det ska bli en riktigt bra bild måste man tänka igenom sitt motiv och vad man vill berätta ordentligt.

– Vill du bli en bättre fotograf är det vettigare att gå på en workshop, köpa en fotobok, gå en nätbaserad kurs. Inspiration och bildseende är viktigare än ett nytt objektiv, menar Ralf.

– Ofta när duktiga fotografer tagit en bild så tänker man inte så mycket på de tekniska aspekterna i bilden för att det är inte de som står ut, säger Gustav. Vill man utvecklas är det jättebra att få kritik på sina bilder, att gå med i något forum eller fråga vänner man litar på om vad de tycker om ens bilder är jättebra. Om man är bra på att ta kritik det vill säga, fortsätter han.

Recept på bra bilder

– Det är väldigt svårt att ge ett färdigt recept på en bild som kommer att vinna tävlingar, säger Ralf. Men det finns sätt att ge sig själv större chanser.

Gustaf tipsar om att man ska titta på tidigare vinnare av olika tävlingar. Vad har de här bilderna som gör att de vinner? Vilka egenskaper har de här bilderna som mina saknar?

– Man måste också våga ta ut svängarna lite, man måste våga utvecklas. Det finns många fotografer som är duktiga, men som inte förändrat sitt sätt att fotografera under sin karriär. Om du vågar testa nya saker, både vid fotografering och i efterbehandling är chansen större att du hittar rätt, förklarar Gustav.

Ett tips från Gustav när det kommer till redigeringen är att prova att dra ner färgmättnaden på bilden när du börjar redigera, och sedan dra upp den igen mot slutet. När man gör om bilden till svartvitt tar man oftast i lite mer med kontraster när man redigerar. Något man kanske inte skulle ha gjort annars.

– Det fungerar inte för alla, men det kan vara värt att testa, säger Gustav.

Men för att kortfatta det Ralf och Gustav sagt kan man säga att om man vill få många att gilla ens bilder på till exempel Instagram gäller det att sikta på något spektakulärt.

Bilden måste fånga betraktarens uppmärksamhet snabbt och för det krävs häftigt ljus, en förhålladevis enkel bild som går fort att tolka för den som tittar. Testa att använda dig av starka färger, HDR och riktigt skarpa bilder.

Vill du istället satsa på att vinna tävlingar där det är en jury med erfarna bildbetraktare som ska bedöma ska du istället se till att göra något mer unikt och satsa på en bra story. Om tävlingen har ett eller flera teman så försök att tänka ett varv till. Vilken är den mest självklara tolkningen av temat? Undvik den och hitta på något annat. Tänk utanför boxen. Fokusera mycket på en bra berättelse men glöm inte bort tekniken. Tänk på att alla beslut du tar angående din bild ska fylla ett syfte, låt inte slumpen styra din bild.

Lycka till!