Fotografering

Mattias Sjölund om att tävla i fotografi: "Rättmätiga vinnare"

Mattias Sjölund diskuterar hur det är att tävla med bilder, och vad det betyder när man vinner.

Då jag själv under hösten 2022 inte bara hade tre nominerade bidrag men även erhöll en guldmedalj i prestigefyllda ND Awards – inom kategorin Fine Art Landscape – så var just marknadsföringsvärdet den största vinsten för mig personligen. Men samtidigt, precis som löpet på Expressen, en ganska snabbt övergående färskvara. I slutänden är det åter arrangören som dragit det längsta strået då jag totalt betalde c:a 800 SEK för det tvivelaktiga nöjet. Jag tillsammans med tusentals andra. Självklart är jag hedrad men det var knappast ett livsförändrande ögonblick.

Hur vet vi vilken den rättmätige vinnaren är?

Att välja ut och visa de bästa bilderna, som en slags ambition hos arrangörer har ju visat sig både vanlig men samtidigt förödande för kvaliteten. Vi kan ta ett relevant exempel genom att titta på vinnarna i ILPOTY, International Landscape Photographer of the Year, genom åren. En av världens största tävlingar för fotografer med böjelser för landskap. Först de senaste åren har det lite mer sobra uttrycket hyllats men det föregicks av en parad av hårt bearbetade bilder år efter år som kammade hem vinsterna. Bilder som på intet sätt reflekterar verkligheten utan snarare representerar en egen klass, digital fotorealism. En helt annan gren, en genre som visat sig både populär och väldigt gångbar hos den breda massan och ett populärt och kanske kommersiellt logiskt val. Men ett val som har väldigt lite med fotografi och personliga uttryck att göra.

Detta är ett utdrag ur en längre artikel, som du kan läsa här.