https://www.kamerabild.se/fototavling/jonas-classon-far-omnamnande-i-wildlife-photographer-of-the-year-2020
547462
Fototävling
falskt
Fototävling

Jonas Classon får omnämnande i Wildlife Photographer of the Year 2020

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/jonas.jpg?itok=9kRnq9oe', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/jonas.jpg?itok=9kRnq9oe', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/jonas.jpg', w: 2000, h: 1463, title: ' ' },]

Totalbetyg

Fågelfotografen Jonas Classon beröms av WPY-juryn för sin bild på en lappuggla, och därmed en av totalt hundra bilder som juryn kommenterat.

Fågelfotografen Jonas Classon har precis släppt sin mycket personliga fotobok "Svart Album", där han ville visa att det alltid finns ljus och hopp, även när det är som allra mörkast.

Nu riktas än en gång strålkastarna mot Jonas, som vinner omnämnandet "highly commended" i den prestigefyllda fototävlingen Wildlife Photographer of the Year 2020 som arrangeras av Natural History Museum i London för 56:e gången.

Till årets tävling av WPY har drygt 49 000 bilder från totalt 86 länder skickats in, varav 100 bilder blir omnämnda. Jonas Classon bild på en lappuggla är en av de bilder som omnämns i kategorin "animal portraits", i sin tur en av de 16 kategorierna som tävlingen har. 

Foto: Jonas Classon/Wildlife Photographer of the Year 2020
Lappuggla på väg att attackera.

Följde ugglan över en månad

Bilden på lappugglan som Jonas Classon tävlade med är tagen i Örebro län, ungefär två mil från hans hem. Men trots närheten till ugglan så tog det tid att få bilden, berättar Jonas Classon för Kamera & Bild när vi gratulerar till omnämnandet.

– Jag har följt den här individen i över en månad, och just den här kvällen när jag tog bilden var det fullmåne, och jag har alltid haft en dröm att få avbilda lappugglan i jakt i månsken, säger Jonas.

Alla besök till platsen har gjort att Jonas kunnat närma sig ugglan för att komma riktigt nära, så nära som 15 meter.

– Man blir nästan kompisar till slut, den vet att man finns där och får en stark kontakt, en relation, och det är då man kan ta den här typen av bilder. Min målsättning är att stärka banden mellan djur och människor, och jag hoppas också att betraktaren får en viss närhet till ugglan när man tittar på bilden.

 

Den ser nästan lite arg ut på bilden?

– Ja, och med mina erfarenheter från som dagstidningsfotograf och bildjournalist så försöker jag även avbilda den här karaktären på samma sätt som med människor – att försöka förmedla den uråldriga karaktären, ljudlösheten, det trolska. Bilden är tagen bråkdelen innan den lyfte för att attackera en sork bredvid mig, och de sitter ju ofta och fixerar på målet – sedan lyfter den klon och då fick jag bilden.

 

Trodde du att du skulle få en bild som denna?

– Nej, jag kunde inte drömma om att få denna bild, den här typen av bilder går nog bara få om man lär sig mycket om fågeln, och det tar tid. Jag har jobbat länge med lappugglor och följer ett antal individer årligen, men just den här ugglan har en sådan stark karaktär.  

 

Är det din bästa bild hittills?

– Armarna skakade när jag tog bilden – det tar sådan tid innan man får bra lägen, och det blir som en adrenalinkick. När jag såg bilden i kameran så fick jag gåshud, det är helt klart mitt stakaste ögonblick som fågelfotograf – det var mäktigt. Det var också rätt mörkt och ugglan var bara placerad några sekunder i ljuset.

 

Jonas Classons bild publicerades även i The Times helgbilaga och är även med i utställningen "Wildlife Photographer of the Year" på Natural History Museum i London mellan 16 oktober 2020 och 6 juni 2021.

I vår intervju Från mörker till ljus – med Jonas Classon kan du läsa mer om Jonas fotografering och hur han arbetar när han tar sina fågelbilder.

167315513313063_3626660800711833