Grand Prix

Boppe Perhamn – Årets fotograf i Grand Prix 2019

Boppe Perhamn från Nybro tog hem segern och vann utmärkelsen Årets fotograf i Grand Prix 2019. En av hans bilder blev även Årets bild 2019.rnHemma i ateljén i Nybro pysslar Boppe med sina bilder. »Det är terapi för mig«, säger han. Foto: Boppe Perhamn
När Boppe Perhamn såg texten »game over« på en vägg i Stockholm, tänkte han »att nu är det över«. Bilden på nästa sida gav honom svar. Foto: Boppe Perhamn
»Eftersom jag vill vara en spegelfotograf, där jag speglar mig själv i bilderna, såg jag mig själv där uppe i slutet av trappan. Men det var en liten bit kvar, det var inte u201dgame overu201d«, kommenterar Boppe den här bilden som gav honom en silverplacering när temat var »urbant«. Foto: Boppe Perhamn
Med den här bilden tog Boppe hem guldplaceringen i etapp tre på temat relationer. Bilden vann även Årets bild 2019, efter en omröstning bland Kamera & Bilds läsare. Foto: Boppe Perhamn
På senare år har Boppe främst fotograferat miljöer som är lite nötta i kanten, såsom slitna husfasader. Med bilderna har han haft utställningar och föreläsningar. Foto: Boppe Perhamn

Boppe Perhamn från Nybro tog hem segern och vann utmärkelsen Årets fotograf i Grand Prix 2019. En av hans bilder utsågs även till Årets bild 2019, efter en omröstning bland Kamera & Bilds läsare.»Jag är mycket stolt och hedrad. Det är väldigt uppmuntrande att vinna«, säger Boppe som vill skapa bilder med tydliga budskap.

Till en början var Boppe Perhamn kritisk till Grand Prix. När han 2006 fick syn på Kamera Bilds dåvarande chefredaktör Göran Segeholm, tog han tillfället i akt och utryckte sin åsikt. Det här var i Jönköping under en fotomässa.

– Jag gick fram och slängde tidningen i bordet. »Vad är det för fula bilder ni har, som alltid vinner i Grand Prix« sa jag till Göran Segeholm som hajade till.

Boppe hade med sig ett par vänner från Kalmar Fotoklubb, och Segeholm bestämde sig då för att åka och besöka dem. Det kom att bli fyra möten med klubben, vilket senare resulterade i att Segeholm skrev boken »Konsten att ta ­vinnande bilder«.

Segeholm blev en inspirationskälla för Boppe, och både han och vännerna i klubben utvecklades av samtalen.

– Gör man som man alltid har gjort, får man alltid samma resultat. Det gäller att se bilder på ett annat sätt – inte bara göra bilder, utan tänka bilder, förklarar Boppe.

Det här pratar de mycket om i klubben, som enligt Boppe har en stor del i hans vinst i Grand Prix 2019.

– Det är ett kreativt gäng som inspirerar mig, på samma sätt som jag får inspirera dem. Att kunna hjälpa varandra för att komma vidare, det är utvecklande.

Boppe har genom åren fått med en del bilder i Grand Prix. Men när han ifjol tog hem guldplaceringen i etapp tre på temat relationer och sedan i etappen därpå fick ett silver på temat urbant, var han helt plötslig uppe på förstaplatsen.

– Då var det bara att satsa ännu mer. Det är hård konkurrens i tävlingen och när man ser de andra fotografernas ­bilder, vem är då »lilla jag« att vinna detta? Jag är mycket stolt och hedrad. Det är väldigt uppmuntrande att vinna.

Med den här bilden tog Boppe hem guldplaceringen i etapp tre på temat relationer. Bilden vann även Årets bild 2019, efter en omröstning bland Kamera & Bilds läsare.

Boppe belönades även med ett hedersomnämnande i etapp åtta, då temat var ögonblick. De tre placeringarna gav honom till slut utmärkelsen Årets fotograf.

Och när omröstningen för Årets bild 2019 avslutades, vann Boppe även den. Hans bild på temat relationer fick flest röster av Kamera Bilds läsare.

Bilderna som säger något mer

Sedan ett år tillbaka är Boppe pensionär, och därför har han nu mer tid för fotograferandet. Men kameran har även tidigare alltid funnits med honom, inte minst i hans yrkesroll som pastor i Equmeniakyrkan.

– Jag har dokumenterat allt som har hänt, som till exempel våra konfirmationsläger – då hängde kameran alltid på axeln. Jag har också använt mig mycket av bilder i gudstjänsterna, där jag inledde dem med att visa en meditationsbild i »powerpointen«. Jag har nog 300 sådana bilder i arkivet, som jag har fotograferat själv.

När Boppe Perhamn såg texten »game over« på en vägg i Stockholm, tänkte han »att nu är det över«. Bilden på nästa sida gav honom svar.

Av de tre bilder som Boppe placerade sig med i Grand Prix 2019, känner han lite extra för bilden på temat urbant.

– Jag var i Stockholm och skulle gå på Fotografiska. Då fick jag se några valv med en trappa ovanför, där det på väggen stod »game over«. Då tänkte jag att nu är det över, säger Boppe med ett skratt och fortsätter:

– Så kom jag fram till en annan trappa där en person var på väg upp. Eftersom jag vill vara en spegelfotograf, där jag speglar mig själv i bilderna, såg jag mig själv där uppe i slutet av trappan. Men det var en liten bit kvar, det var inte »game over«.

»Eftersom jag vill vara en spegelfotograf, där jag speglar mig själv i bilderna, såg jag mig själv där uppe i slutet av trappan. Men det var en liten bit kvar, det var inte ”game over”«, kommenterar Boppe den här bilden som gav honom en silverplacering när temat var »urbant«.

Boppe fotograferade både platserna, där den senare belönades i Grand Prix.

När han ett år senare var tillbaka i den här miljön, hade graffittin blivit borttvättad.

– Istället för »game over« blev det en »make over«. Även om jag är nypensionär, vill jag se framåt och fortfarande vara med.

Det är tydligt att Boppe gillar att skapa bilder med budskap. Därför har han på senare år främst fotograferat ­miljöer som är lite nötta i kanten, såsom slitna husfasader. Med bilderna har han haft utställningar och föreläsningar utifrån rubriken »Gammal är man när minnena är fler än drömmarna« (ett citat av Shimon Peres).

Platserna Boppe har fångat på bild rymmer många minnen, men samtidigt vill han med bilderna uppmuntra män­niskor till att känna: »jag duger än, trots mina skavanker«.

På senare år har Boppe främst fotograferat miljöer som är lite nötta i kanten, såsom slitna husfasader. Med bilderna har han haft utställningar och föreläsningar.

Att söka efter motiven som säger något mer, är hela tiden en utgångspunkt för honom i bildskapandet.

– Jag försöker alltid hitta något som har ett budskap i sig. Då gäller det att ta många bilder, för rätt vad det är ramlar saker på plats och jag kan använda bilden som en illustration för det budskap som jag vill få ut.

Boppe nämner begreppen öppna och slutna bilder, som han har fått med sig från samtalen med Göran Segeholm.

– De slutna bilderna ger snabba svar och är lättillgängliga, något som passar för fototävlingar. Med öppna bilder kan det vara svårare för betraktaren att ta till sig budskapet. De bjuder mer in till egna tolkningar.

Boppe väljer det förstnämnda.

– Jag fotograferar mest slutna bilder, där de i ett sammanhang kan bli väldigt starka.

Kanske är detta hemligheten bakom hans seger i Grand Prix 2019. I alla fall lär det vara en av dem. För även om hans guldplacering på temat relationer är fotograferad med en tidig digitalkamera med begränsat antal pixlar, så verkar budskapet ha gått fram.

Så här skrev etappens domare, fotografen Julia Lindemalm, om bilden:

»En bild som fastnade direkt. Kompositionen, det grafiska elementet med skuggorna och hennes röda kläder som kontrasterar. Men anledningen till att den fastnade var att den gav en omedelbar känsla av att vara barn, där de vuxnas värld utgör en fond och där barnet är helt i sin egen värld. Det är en spännande bild.«

Fler i klubben vill tävla

Kalmar Fotoklubb där Boppe sedan många år tillbaka är ordförande träffas fortfarande regelbundet. Nyligen sågs de, där tolv medlemmar visade bilder tagna under förra året.

Vad säger de andra i klubben om din seger i Grand Prix?

– De gläds förstås med mig, och det är flera som har blivit inspirerade till att vara med i tävlingen under detta år.

Även Boppe tror att han ställer upp. Om inte annat fortsätter han pyssla med sina bilder hemma i ateljén i Nybro.

– Det är terapi för mig att leta fram bilder som kan beskriva en situation, och att fotografera de idéer som jag kommer på.