Fotografer

Bröllopsfoto: Här är kameraprylarna som Ema Persson använder

Att lämna spegelreflex beskriver Ema som »wow, vilken skillnad«. I dag är det Nikon Z6 II som gäller.

Numera jobbar bröllopsfotografen Ema Persson spegellöst med Nikon Z6 II. Att lämna spegelreflex beskriver hon som ”wow, vilken skillnad”.

Något som Ema Persson inte är rädd för att använda under ett bröllop, det är blixt. Det berättar hon mer om i Kamera Bilds längre intervju med henne.

Ema Persson

Ålder: 35 år.

Bor: I Stockholm.

Gör: Fotograf specialiserad inom familje- och bröllopsfotografi, och konstnär.

Aktuell med: »En bröllopsfotografs hemligheter«, en bok både för brudpar och fotografer utgiven på Sivart Förlag. Finns att köpa på bland annat Fotografiska, Adlibris, Bokus och CDON.

Utrustning: Nikon Z6 II med objektiven 85mm f/1,8, 135mm f/1,8 och 24–70mm f/2,8.

Webb: photema.se, på Instagram: @photema och @photema.art

Är det sämre ljusförhållanden inomhus behöver hon förbättra situationen och monterar då en extern blixt på kameran, som hon riktar uppåt för att ljuset ska reflekteras från flera håll. Utomhus jobbar hon mycket med reflexskärm, inte minst när hon fotograferar i motljus vilket hon tycker om att göra.

– Jag gillar inte att fota i medljus. Människor har en tendens att kisa när de får solen i ögonen. Dessutom blir det hårda linjer i ansiktet och för starka kontraster i bilden. Jag gillar motljus som ger mjukare och finare hud, med porer som inte syns. Ögonen är öppna och med reflexskärmen får jag in ljus i dem vilket skapar liv i bilden. Du vill inte ha svarta ögon, vilket jag ofta ser i nybörjares bilder – att det bara är svarta hål där ögonen sitter. Att få in en ljusglimt i ögonen och att skärpan sitter där, det är väldigt viktigt.

På sitt första bröllop hade Ema med sig blixtar på stativ, men det insåg hon snabbt att det inte fungerade.

– Det tar för lång tid, du måste vara rörlig som fotograf och kunna springa runt. Så jag gav upp det där med att försöka ha studioljus, det finns inte den tiden. Mitt tips är att investera i en bra blixt att ha på kameran. Sen försöker jag hela tiden använda mig av fönster och ljuset som kommer in utifrån. Och jag tänker på vad som finns runtomkring mig, med ljusa saker som kan reflektera ljus.

En av de större utmaningarna för en bröllopsfotograf är tidspressen. »Det gäller att hela tiden vara alert och skanna av så att du inte missar något«, säger Ema.

Har lämnat spegelreflex

Sedan start har det varit Nikon som gäller för Ema, och numera jobbar hon spegellöst med Nikon Z6 II. Att lämna spegelreflex beskriver hon som »wow, vilken skillnad«.

– Nu kan jag hela tiden se i sökaren vad jag har för exponering, vilket sparar mycket tid. Det är också skönt att Z6:an kan följa ögonen hos den jag fotar och hitta skärpan själv. Förut behövde jag ta väldigt många bilder för att vara säker på att få skärpa, men nu hjälper tekniken mig med det.

Ger vacker bakgrundsoskärpa

Objektiven som går varmast under bröllopsdagen är 85mm f/1,8 och 135mm f/1,8. Det första främst för port­rätt vilket ger vacker bakgrundsoskärpa enligt Ema. Det andra tycker hon passar bra för ögonblicksbilder på håll, men även för närbilder. Utöver dessa två använder hon ofta sitt 24–70mm f/2,8, som hon kallar för ett »allt-i-allo-objektiv«.

För att komplettera utsnitten ytterligare får hennes andrefotograf gärna jobba med vidvinkel, inte minst under middag och fest.

Ema Persson är aktuell med boken »En bröllopsfotografs hemligheter«.

Du läser mer om Ema Persson i Kamera Bilds längre intervju med henne, som du hittar här!