https://www.kamerabild.se/nyheter/facebook-stoppar-annonsering-om-kvinnoutstallning
546921
Nyheter
Nyhet

Facebook stoppar annonsering om kvinnoutställning

Sofie Sager (vänster) och Margit Sahlin (höger), två av de kvinnor som lyfts i utställningen Tusen år av kvinnokraft. Här margit Sahlin tillsammans med biskop Arne Fjellbu där de studerar det nya förslaget till ny kyrklig kvinnotjänst, 1952.

Totalbetyg

”När jag gick tillbaka till inlägget för att försöka förstå vilka ord de syftade på kunde jag endast se ord som feminism, kvinnohistoria och jämställdhet”, skriver Stockholms läns museums kommunikationsansvarige Lenita Gärde.

I fotoutställningen ”Tusen år av kvinnokraft” vill Stockholms läns museum lyfta fram berättelser om viktiga kvinnor som hamnat i mörkret i historiebeskrivningen. För att nå ut använde sig museets  kommunikationsansvarige Lenita Gärde av möjligheten att skapa ett sponsrat inlägg på Facebook.

Men Facebook ville inte godkänna annonsen med hänvisning till att texten innehöll "grova ord", trots att hon verifierat sig med legitimation och försökt publicera inlägget flera gånger.

Här kan du läsa texten som användes för att skapa det sponsrade inlägget:

Kvinnokraft

Det var inte ovanligt att kvinnor ägnade sig åt fotografi när den nya fototekniken introducerades på 1800-talet. Fotografyrket var inte heller skråbelagt vilket gjorde det möjligt för kvinnor att arbeta som fotografer och öppna egna ateljéer. Med 1864 års näringsfrihetsförordning fanns det inte heller några formella hinder för kvinnor att bli småföretagare. Det fungerar också att förena yrkesarbete med familjeliv. Men amatörfotografering var en dyr hobby, vanligtvis bara för välbärgade män. Det var därför sällsynt med kvinnliga amatörfotografer med en bakgrund som Nanna Tingvall hade. Hon var en aktiv fotograf mellan 1905-1911. Läs mer om henne i vår digitala utställning Kvinnokraft.

På museets blogg skriver Lenita Gärde att när hon gick tillbaka till inlägget för att försöka förstå vilka ord de syftade så kunde hon endast se ord som feminism, kvinnohistoria och jämställdhet – de tre hashtags hon använt tillsammans med själva inlägget.

”Vi har gjort en digital utställning om betydelsefulla kvinnor, men #feminism, #jämställdhet och #kvinnohistoria är enligt Facebook användande av grova ord som är politiskt laddade. Hur ska vi kunna synliggöra vårt kulturarv och vår kvinnohistoria om vi inte kan använda dessa ord i vår marknadsföring? Och framför allt, hur kommer det sig att dessa ord anses grova?”, frågar hon sig i bloggen och kritiserar samtidigt Facebooks agerande som hon menar är skrattretande. 

Försökt få till dialog

Facebook har tidigare fått stor kritik för att vara godtycklig i sina beslut av vad som är okej eller inte på sina sociala medier – en diskussion som även riktats mot Instagram, som ägs av Facebook, efter att de meddelat att de kommer censurera bilder trots att de inte bryter mot deras regler.

Lenita Gärde har även försökt få till en dialog med Facebook kring den aktuella händelsen, men berättar att det varit omöjligt att få tag på någon på företaget.

– Man känner sig både diskriminerad och konfunderad. Att livesända män som slåss är tydligen helt okej, men våra annonser är det inte, säger hon i en intervju till SVT Nyheter.

 

Utställningen Kvinnokraft visas just nu på Märsta kulturhus fram till och med 12 januari 2020.

167315513313063_2809141749130413