https://www.kamerabild.se/nyheter/foto/fotografer/erik-malms-nya-bok-branningsland-ute-nu-om-bohuslans-skargard
548307
Fotografer
falskt
Fotografer

Erik Malms nya bok ”Bränningsland” ute nu – om Bohusläns skärgård

Ett område där Erik Malm med ICM-tekniken har skapat många bilder är i Bohusläns skärgård, hans hemtrakter. Nu har han samlat 158 av dessa bilder i den nya boken ”Bränningsland”.
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/20190502_9999_112_0.jpg?itok=LX87VpQn', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/20190502_9999_112_0.jpg?itok=LX87VpQn', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/20190502_9999_112_0.jpg', w: 2000, h: 1333, title: 'Ett område där Erik Malm med ICM-tekniken har skapat många bilder är i Bohusläns skärgård, hans hemtrakter. Nu har han samlat 158 av dessa bilder i den nya boken ”Bränningsland”. ' },]

Totalbetyg

Fotografen Erik Malm målar med kameran som pensel. Med långa exponeringstider och medvetna kamerarörelser har han fångat Bohusläns skärgård på ett annorlunda sätt. Resultatet kan nu beskådas i nya boken ”Bränningsland”.

Tekniken kallas för ICM (Intentional Camera Movement) där fotografen rör på kameran under exponeringen. Allt görs medvetet och sker under enbart en exponering, det är alltså inte fråga om några dubbel- eller multiexponeringar. 

Erik Malm har under de senaste 15 åren finslipat den här tekniken, som är långt ifrån enkel att hantera.

– Vad är det som händer egentligen? Om jag vill ha något skarpt eller något annat blurrigt, vad är det jag måste göra för att det ska bli så? Att få det skarpa att bli skarpt, det är ju det lätta. Det är bara att hålla kameran still en liten stund under exponeringstiden. Men att få till resten – det måleriska – det är det som är det svåra, sa Erik Malm till Kamera & Bild i en intervju tidigare i år.

Ingen bild blir den andra lik

Han menar att fysiken bakom måste förstås, där ingen bild blir den andra lik eftersom allt beror på hur kameran rörs i kombination med brännvidd, slutartid och om motivet är ljust eller mörkt. Han använder sig både av små rörelser och större svepande, inte sällan i en mix av båda under samma exponering.

– Man måste läsa av motivet och se var de mörka och ljusa partierna finns. De ljusa är alltid dominanta och kan fräta ut allt annat medan de mörka kan upplevas helt skarpa. Mörkare delar av motivet påverkar inte heller det som redan har träffat sensorn eller filmen, på det sätt som något ljust gör, säger Erik.

 

Foto: Erik Malm
Erik Malms nya bok är på drygt 300 sidor och i formatet 30 x 30 centimeter.

 

Musiken styr fotograferandet

Ett område där Erik med ICM-tekniken har skapat många bilder är i Bohusläns skärgård, hans hemtrakter. Nu har han samlat 158 av dessa bilder i den nya boken ”Bränningsland – Bohusläns skärgård målad med kameran som pensel”

Erik har en bakgrund som professionell musiker, något som också avspeglar sig i hans fotograferande. Han vill inte bara avbilda skärgården, utan sätta sitt eget signum på bilderna.

– Hur kan jag med de bilder jag gör skapa musik med dem? Inte bara avbilda tonerna utan också skapa musiken? Jag kan skriva toner och så lyssnar du på dem: ”ja, det var ju en vacker melodi”. Men tolkningen då? En dator kan spela tonerna men när en världsberömd musiker spelar – jädrar, då blir det något annat. Det är den känslan jag är ute efter, förklarar han.

 

”Bränningsland” finns att köpa på Erik Malms hemsida.

 

gr:rror validating access token: Sessi