Fotografer

Martin Edström i fokus när Facebook satsar på VR

Snart kan alla Facebook-användare kliva in i Son Doong-grottan, ett projekt skapat av fotografen Martin Edström tillsammans med VR-studion IVAR Stockholm. Foto: Fredrik Edstrou0308m
Martin Edström i Son Doong-grottan i Vietnam. Foto: Mats Kahlstrou0308m
Son Doong, Vietnam. Foto: Martin Edström
Son Doong, Vietnam. Foto: Martin Edström

Under Facebooks konferens i San Jose visades VR-bilder från världens största grotta – ett projekt av den svenska fotografen Martin Edström tillsammans med VR-studion IVAR Stockholm. ”Det känns fantastiskt att kunna bjuda in publiken att vandra runt i världens största grotta direkt på Facebook”, säger Martin Edström.

Bröderna Fredrik och Martin Edström.
Son Doong, Vietnam.

På Facebooks utvecklingskonferens F8, i San Jose, fanns det även svensk medverkan i form av den prisvinnande National Geographic-fotografen Martin Edström och VR-studion IVAR Stockholm.

När Facebook nu vill satsa mer på webbaserad VR var det Martins och hans teams VR-projekt som visades – ett interaktivt reportaget från världens största grotta, Son Doong i Vietnam. Det skedde under onsdagen när Facebook tillsammans med Oculus lanserade ett helt nytt stöd för interaktivt Virtual Reality-innehåll direkt i Facebookflödet.

Snart kan alla Facebook-användare kliva in i Son Doong-grottan.

– Det känns fantastiskt att kunna bjuda in publiken att vandra runt i världens största grotta direkt på Facebook. VR har länge varit svårt att leverera, men här slår vi ett slag för att göra den här typen av storytelling tillgänglig i världens största sociala medier – och ett klick bort kan man kliva in i VR, säger Martin Edström.

Son Doong, Vietnam.

Med Facebooks satsning på så kallad WebVR blir det nu möjligt för vem som helst att ta del av innehållet – i mobilen, på datorn eller i ett VR-headset. Allt via samma länk, utan att man behöver ladda ned något.

Martin Edström och IVAR Stockholm har inför Facebooks nya VR-satstning haft tillgång till kommande verktyg som ännu inte har lanserats till allmänheten.

– Vi har jobbat med den här typen av berättelser länge, men nu finns äntligen ett brett stöd på sociala medier. Det är otroligt kul att jobba på så hög nivå med Facebook, där vi kan vara med och forma hur denna typ av interaktiva berättelser ska kunna ta mer och mer plats online, säger Fredrik Edström på IVAR Stockholm.

VR-upplevelsen från världens största grotta hittar du redan på National Geographics hemsida och i dagarna även på deras Facebooksida, och du kan också testa den i alla typer av VR-headset.