Fotografer

Så fotograferade Steve Winter ”Hollywood-puman” – tog 15 månader

Bilden av puman framför Hollywood-skylten är fotograferad med en kamerafälla. Den var utplacerad i 15 månader, i Griffith Park i Los Angeles, innan Steve fick bilden.

Steve Winters kända bild av en puma framför Hollywood-skylten är fotograferad med en kamerafälla. ”Jag komponerar bilden och placerar den infraröda strålen där djurets nos eller huvud kommer att korsa strålen”, berättar han om arbetet bakom bilden.

Något National Geographic-fotografen Steve Winter har lärt sig genom åren är att jobba med kamerafällor. Det är en kamera monterad i en vattentålig box, som sedan placeras ut i naturen. Med hjälp av en infraröd ljusstråle tas sedan en bild när något passerar ljuset, förhoppningsvis en stor katt.

Steve Winter

Bor: I New York, i USA.

Gör: Flerfaldigt prisbelönad fotograf som främst fotograferar wildlife, och som har blivit känd för sina bilder av stora kattdjur såsom tigrar, jaguarer, pumor och lejon. Har sedan 1991 jobbat för National Geographic. Driver även den ideella organisationen Big Cat Voices.

Aktuell med: Fotoresa till Indien senare i år, tillsammans med Zoom Fotoresor. Där kommer deltagarna att få fotografera tigrar tillsammans med Steve. Läs mer på zoomphototours.com.

Utrustning: Fotograferar med kameror från Canon med bland annat objektiven 24–105mm, 70–200mm och 200–400mm med inbyggd konverter på 1,4. »Jag har använt Canon i hela min karriär men just nu vet jag inte vilken kamera jag kommer att använda. För jag håller på och frågar runt bland olika företag för att se vilka som vill vara involverade i projektet med Big Cat Voices.« Fotograferar även mycket med kamerafällor, med vilka han har fångat flera av sina mest kända bilder.

Webb: stevewinterphoto.com, bigcatvoices.org

Instagram: @stevewinterphoto

– Jag komponerar bilden och placerar den infraröda strålen där djurets nos eller huvud kommer att korsa strålen. Jag har alltid behövt känna att den första rutan är min, en sanningsenlig bild av Steve Winter. Att den första bilden är vad jag har sett genom sökaren.

Det är inte ovanligt att något djur puttar på boxen och att därmed bildutsnittet förändras. Men då tycker Steve inte längre att det är hans komposition.

– De flesta människor skulle säga »vad oroar du dig för, det är ju du som sätter upp grejorna«. Men jag vill att kompositionen ska vara min på det sätt som den var när jag monterade upp kameran. För annars är det inte min bild rent kreativt, då är det bara en slumpmässig händelse.

Kompositionen är viktig för dig?

– Så viktig. Min pappa sa alltid »komposition, komposition, komposition« när jag var barn. En som målar en tavla, gör inte det för att sen säga »jag tror jag skär ut den där biten och kanske den också«. Nej, så fungerar det inte. Den personen ser hela tavlan i sitt huvud innan han eller hon börjar måla.

På samma sätt menar Steve att en fotograf ska tänka.

– Det handlar om att fylla ramen och lyckligtvis började jag min karriär med bildjournalistik. Jag brukar säga till många wildlife-fotografer att de ska titta på gatufotografer och bildjournalister, för de fyller ramen. Och det bästa sättet att på nytt lära sig hur man fotograferar är att lägga undan zoomen. Hitta istället ett fast objektiv och försök vara en bildjournalist som fyller ramen. Det kommer att totalt förändra hur du fotograferar wildlife eller landskap.

Steve beskär aldrig, som med hans kända bild av en puma i Los Angeles som går nedför sluttningen med Hollywood-skylten i bakgrunden.

– Jag såg Hollywood-puman här, säger han och pekar på sitt huvud.

– Jag kom till parken med skylten i bakgrunden, och såg bilden framför mig men det tog 15 månader att få den. Det var den bilden jag sökte och raw-filen ser exakt ut som bilden. Jag beskär ingenting, kompositionen i den rektangulära rutan är så viktig för mig.

En bengalisk tiger tillsammans med sin unge.

Går ned i viloläge

Bilden av puman är fotograferad med en kamerafälla som alltså var utplacerad i 15 månader. Hur fungerar det med batterier undrar jag?

– Man byter batterier. Men om ingen passerar framför kameran går den ned i viloläge, förklarar Steve.

Men sen när den infraröda ljusstrålen bryts, då är det viktigt för honom att bilden tas i exakt det ögonblicket. Ibland ska även en blixt utlösas som i fallet med Hollywood-puman.

– Jag skulle inte kunna, och inte heller vilja, använda tekniken om inte kameran tog en bild exakt då jag vill att den ska göra det. Annars skulle det vara som att hålla upp kameran och trycka på avtryckaren utan att veta hur utsnittet ser ut. Du kanske skär av någons huvud.

En leopard i stadsmiljö, i Indien.

”Mer än bara söta bilder”

Bilden av puman kom att förändra Los Angeles. Först blev folk nervösa över att det fanns en puma i parken där de tog promenader på kvällarna. Sen blev de exalterade och förstod samtidigt att många av de här katterna dog när de försökte korsa motorvägen. Numera finns det därför en djuröverfart i norra Los Angeles, över 101-motorvägen som består av tio filer.

– För mig står det klart att en del av de bilder jag skapar kan ha en positiv inverkan, säger han och berättar vidare om hur han tillsammans med sin partner Sharon Guynup, som är journalist, bland annat har skildrat hur stora kattdjur dödas och säljs på den svarta marknaden i länder som Laos och Kina.

– Genom min karriär har det kommit till en punkt där jag bestämt tror att de här berättelserna behöver vara mer än bara söta bilder.

Du vill berätta något mer?

– Precis, du måste göra något om du ser något. Det handlar om att ge tillräckligt med information så att regeringar och andra kan fatta sina egna beslut. Så att de ska vilja göra något för att förändra saker.

Läs hela intervjun: Steve Winterhar de stora katterna i fokus