Utställning

Fotografiska visar upp Sebastião Salgados hyllning till vår planet

Sebastiao Salgado samtalar med Fotografiskas utställningskoordinator Johan Vikner under pressvisningen av Genesis. Foto: Bengt Luthman
Foto: Sebastião Salgado
Foto: Sebastião Salgado
Foto: Sebastião Salgado
Foto: Sebastião Salgado

”Jag gjorde det som en gåva till mig själv”, säger fotografen Sebastião Salgado när han öppnade sin utställning Genesis på Fotografiska.Bilderna vill både vara ett kärleksbrev till vår planet, och fungera som en väckarklocka.

Gåvan var hans 60-årspresent till honom själv, och som innebar att han var på resande fot under åtta år för att besöka ett trettiotal länder runt om i världen.

Sebastião Salgado har med sin kamera fångat miljöer som inte har påverkats av den moderna civilisationen. Han har bland annat besökt platser med extrem kyla som i Sibirien och följt Zo’e-folket i Brasilien. 2004 tog han de första bilderna och i slutet av 2011 slutförde han fotoprojektet.

Bilderna på världsturné

I dag finns det fem uppsättningar av utställningen som turnerar runt om i världen, och en av dem hänger nu i sommaren på Fotografiska.

Sebastião Salgado var på gott humör när han tog emot pressen, och berättade gärna om sitt arbete. Han lovordade dessutom Fotografiska för sin noggrannhet kring hängningen av utställningen. Efter att ha öppnat Genesis på 14 platser så har han säkert lite att jämföra med.

Filmerna blev förstörda av röntgen

Alla bilder i utställningen är svartvita, men är fotade både med analog mellanformatskamera och med mer modern digitalkamera.

– Efter den 11:e september 2001 har kontrollerna på flygplatserna blivit allt mer omfattande. Och varje gång jag skulle flyga så röntgades alla filmrullar, ibland kunde jag passera sju flygplatser för att ta mig hem från en plats, säger Sebastião Salgado.

Han tröttnade helt enkelt på att få sina filmer förstörda av röntgen och började istället arbeta med den digitala tekniken.

– När jag testade den så insåg jag att den höll väldigt bra kvalité.

Men trots övergången till det digitala så ville han ändå fortsätta arbeta i mörkrummet med att ta fram papperskopior. Därför har han överfört sina digitala bilder till negativ, och utgått från dem i arbetet med redigeringen.

Testar nyheten Facebook

Att Sebastião Salgado inte anammar alla moderniteter blir tydligt när han får frågan hur han använder sig av nya medier och internet för att visa upp sina bilder.

Då vänder han sig till sin fru, och curator av utställningen, Lélia Wanick Salgado för att fråga vad det där nya heter som de har börjat använda sig av:

– Facebook, svarar frun.

Värnar om regnskogen

Sebastião Salgado är en respekterad bildjournalist som har blivit känd för sina humanistiska dokumentärbilder av arbetare och immigranter. Han är född i Brasilien och utbildade sig till ekonom, vilket han arbetade som under några år innan han bestämde sig för att bli fotograf.

Under pressvisningen på Fotografiska berättar Sebastião Salgado mycket om hur hans hemland har förändrats på grund av skövlade skogar. Detta är något han och frun starkt har engagerat sig i och därför börjat återplantera en del av all den regnskog som har försvunnit i hemtrakterna.

Jakten på lycka förstör

Utställningen Genesis består av många storslagna vyer och är enligt honom själv ett kärleksbrev till vår planet. Och samtidigt är utställningen en väckarklocka eftersom många platser är på väg att försvinna på grund av jakten på materiell lycka.

Utställningen Genesis av Sebastião Salgado visas på Fotografiska mellan 12 juni och 14 september.