VINNARE

Här är de tre vinnarna i årets Dokfotosalong

Arbetets museum
hero image
Eleonor Johansson, Krister Hägglund och Eija Hetekivi tilldelas årets priser i Dokfotosalongen.
Arbetets museum hero image Eleonor Johansson, Krister Hägglund och Eija Hetekivi tilldelas årets priser i Dokfotosalongen.

För sjunde året i rad uppmärksammar Arbetets museum det dokumentära fotografiet i 2023 års upplaga av Dokfotosalongen i Norrköping. Här är vinnarna.

I mars skrev Kamera & Bild om "Osynligt arbete" som var årets tema för Dokufotosalongen 2023, som valdes ut bland förslag från museets besökare. För året ställde totalt 35 fotografer från Skellefteå till Kivik ut sammanlagt 110 bilder i salongen.

Eleonor Johansson, Krister Hägglund och Eija Hetekivi är årets pristagare. 

"Vi är så glada för alla fotografer som ställer ut hos oss och tillsammans skapar Dokfotosalongen. Det är också väldigt roligt att kunna lyfta fram några fotografer lite extra med våra fotostipendier i salongen. Men alla berättelser i salongen är viktiga på sitt sätt och helheten blir alltid tankeväckande och berörande", säger Johanna Haverlind som är juryns ordförande och utställningschef på Arbetets museum i Norrköping.

2023 års stipendiaterS

'Anna-Lisa hässjar hö'
"Anna-Lisa hässjar hö"

Publikens pris för bästa bild: "Anna-Lisa hässjar hö" av Eleonor Johansson

Dokufotosalongen: "Över 400 besökare röstade på sin favoritbild på plats i Dokfotosalongen i år. Bland de 110 bilderna i salongen var det en som tog täten, med en enda rösts marginal: Anna-Lisa hässjar hö av Eleonor Johansson. Bilden är en del i en bildserie som fotografen beskriver så här:

Sedan mamman dog 1986 har Anna-Lisa bott ensam på sin gård vid vägs ände. Hon har rått om sina kor, får, katter och hönor. Hon tycker att allt har blivit så märkvärdigt nuförtiden, själv har hon aldrig haft TV eller internet, men hon vet hur man hässjar hö, brötar lin och slår med lie. ’Om di lever nära naturen då får di se, det är inte tal om att vetenskapen säger si och så, utan naturen den har sitt eget. Alltihop har sin mening, så därför är jag liksom rädd om det som lever ikring mig.’ "

'En dag på jobbet jobbet (måndag, tisdag, onsdag torsdag, fredag)'
"En dag på jobbet jobbet (måndag, tisdag, onsdag torsdag, fredag)"

Juryns pris för bästa bild: "En dag på jobbet jobbet (måndag, tisdag, onsdag torsdag, fredag)" av Krister Hägglund

Dokufotosalongen: "Juryns motivering lyder: ”Med glimten i ögat berättar Krister Hägglund om det vardagliga och pågående osynliga arbetet. Betraktaren upplever att bilderna är tagna som i förbifarten, men fotografen har med träffsäker humor och värme lyckats fånga alla intressanta detaljer i miljöerna. Bilderna är dessutom välkomponerade och igenkänningsfaktorn hög kring det man kanske inte så gärna visar upp (på jobbet).”

'Harriet, Hamza, Huong, Hanneli, Hajar'
"Harriet, Hamza, Huong, Hanneli, Hajar"

Juryns pris för bästa bild utifrån temat ”osynligt arbete”: "Harriet, Hamza, Huong, Hanneli, Hajar" av Eija Hetekivi

Dokufotosalongen: "Juryns motivering lyder: Eija Hetekivi lyfter på ett underfundigt sätt fram slitet bakom ett arbete som sällan uppmärksammas i vardagen. Serien är originellt presenterad och lyser av såväl humor som ett stråk av allvar. Bilderna personifierar människan bakom moppen. Detta är en fin hyllning till alla trappstädare och alla andra som sliter hårt på jobbet."

Dokufotosalongen meddelar även att EIja Hetekivi har avstått att ta emot priset.

– Det respekterar vi förstås, och vi är glada att bilderna får hänga kvar i utställningen även om priset inte delas ut, säger Johanna Haverlind.

Dokfotosalongen visas till och med 14 januari 2024 på Arbetets museum.