Bilden i fokus
Marie Jönsson skapar mönster med råvarorna
Med färgglada bilder på mat vill Marie Jönsson inspirera människor att tänka mer på vad de äter. Istället för att fotografera mat på klassiskt vis har hon valt att fotografera råvarorna upplagda i slingrande mönster. "Det kan ta mellan tre och sex timmar att bli klar med en bild", säger hon.
När jag pratar med Marie har hon just avslutat två stycken utställningar i Skåne. Hon har ställt ut bilder från sina två matprojekt som hon jobbat med under de senaste åren. Projekten handlar om vad vi äter och vetskapen om vad vi stoppar i oss.
– I dag vet inte ens alla barn hur alla vanliga frukter ser ut. Samtidigt vill jag kunna inspirera människor till att verkligen tänkta på vad de äter, säger Marie Jönsson.
Marie är webbdesigner i grunden och började fotografera omkring millenieskiftet. Hon arbetade då med att göra hemsidor och tog bilder till de olika hemsidor hon byggde. Med tiden så växte foto till att bli en allt större hobby och flera projekt började ta form. Vilket Marie tycker är ett bra arbetssätt gällande fotografering.
– Jag tycker det är väldigt bra att jobba med projekt. Jag tycker att det är svårt att bara gå ut och fotografera, utan att ha någon speciell mening eller mål. Jag har heller aldrig intresserat mig för att fotografera djur eller fåglar, det är inte min stil. Jag vill kunna förmedla någonting med mina bilder, säger Marie.
Marie berättar att hon länge varit intresserad av bra mat. Mat som inte innehåller massa onödiga tillsatser. Efter att hon läst boken »Den hemlige kocken«, av Mats-Eric Nilsson, och då följde med i den debatt boken skapade fick hon upp ögonen än mer för mat och vad som egentligen är bra mat.
– Jag började med att läsa ingredienserna på den mat jag skulle köpa i min livsmedelsbutik och kom fram till att jag ju inte kunde köpa någonting alls, säger Marie Jönsson.
I den vevan startade hon en hemsida där hon listade bra matproducenter och gav ut recept på mat som skulle vara bra och hållbar. Då började hon även att fotograferade bilder till recepten.
– Matbilder har ju ett litet speciellt utseende. Alla ser egentligen ganska likadana ut. Då tänkte jag att jag ville testa och göra någonting nytt. Jag ville ju verkligen förmedla bra mat med mina bilder så jag bestämde mig för att fotografera råvarorna uppifrån. Det började med att jag helt enkelt bara la ut maten i en snygg uppläggning för att sedan övergå till att ta bort bestick och allt annat för att enbart fokusera på maten, säger hon.
Det utvecklade sig allt mer till ett eget projekt, då bilderna kunde stå allt mer för sig själva. Projektet »Food« började Marie med 2015. Till en början handlade det om att få ihop ett antal bilder för att kunna nå ut och visa upp sin konst.
– I början utvecklades jag hela tiden. Jag hade nya idéer och olika tankar och började samla ihop bilder för att kunna göra en utställning, säger Marie.
Bilderna är färgsprakande mönster med grönsaker, frukter och all möjlig mat upplagda i rader, mönster och former. Vissa bilder är inriktade på att bara visa upp vissa specifika råvaror, medan andra skapar tillsammans hela maträtter. Hon har bland annat fotograferat en bild som som är inne-hållet i korvstroganoff och en som är rabarberchutney.
– Jag ville ta en matbild som handlade om Malmö och det som jag tyckte beskrev Malmö bäst var falafel. Jag åkte runt bland olika ställen i Lund och Malmö för att hitta den bästa falafeln. Men när jag kom hem såg jag att de verkligen inte var vackra. Så jag bestämde mig för att göra egen, säger Marie.
Det var första gången hon testade att göra falafel, men efter en testomgång kom hon fram till att det gick att göra det betydligt vackrare själv. Hon använde då sina egna till att göra bilden om Malmö.
Sökte efter ankägg
Processen för att skapa bilderna startar med att Marie först bestämmer sig vad det är hon vill fotografera. Om det ska vara en maträtt, enskilda råvaror, eller med något annat tema. Därefter bär det av till affärerna för att inhandla råvarorna.
– Hela tanken är ju att inspirera människor att tänka på vad de äter, att det är viktigt med bra råvaror. Det är någonting jag också vill använda då jag tar bilderna, säger Marie.
Vissa råvaror är enklare att hitta än andra. I en av hennes bilder, som innehöll ägg, ville Marie att det skulle vara både vanliga hönsägg, vaktelägg och ankägg.
– Jag viste inte riktigt hur man skulle få tag på ankägg. Till slut så hittade jag ett ställe norr om Helsingborg som sålde dessa. Så jag åkte dit och handlade ägg. Några dagar efter att bilden var färdig och jag tittade tillbaka på den så kände jag mig inte helt nöjd. Då hade jag redan tagit slut på ankäggen, så fick jag åka tillbaka för att köpa nya, säger hon.
När alla ingredienser är inhandlade börjar arbetet med uppskärning och uppläggning av alla bildens ingredienser. Hon lägger upp maten på bakgrunden, som hon har i olika färger så det ska kunna matcha maten. När hon lägger upp maten så har hon en kamera monterad på stativ och fotograferar regelbundet av arbetet. På så sätt kan hon hela tiden se hur resultatet kommer att bli och när och var någonting måste ändras eller flyttas en aning.
– Jag har aldrig helt bestämt innan hur jag vill att det ska se ut, jag skissar inte heller någonting. Jag arbetar helt enkelt fram bilden under tiden som jag lägger ut allting, säger Marie.
Det är ett pilligt arbete där varje detalj flyttas runt med millimeterpresicion för att skapa den perfekta bilden. Samtidigt är det viktigt att maten håller sig färsk så att den ser bra ut.
– Jag har märkt att till exempel dill vissnar väldigt snabbt, så det är någonting som man måste lägga dit allra sist, säger hon.
Belyser matjorden
För att öka medvetenheten om matens ursprung har Marie kompletterat med projektet »Save our soil« som hon arbetar med samtidigt. Det är ett fotoprojekt där hon porträtterar mat som klassiska porträttbilder, som istället för att visa en människa visar mat. Marie vill på det sättet påvisa det unika i det som vi äter.
Flera utställningar
Marie använder Canonkameror med ett 35 millimeters- och ett 85 millimetersobjektiv. Den kortare använder hon när hon fotograferar de upplagda matbilderna och 85 millimetersobjektivet använder hon till matporträtten. De bilderna tar hon med en traditionell porträttuppställning med svart eller färgad bakgrund och flera blixtar för att få ljuset precis som hon vill ha det.
När hon fotograferar de upplagda matbilderna använder hon istället indirekt ljus. Hon gör allting på plats under själva fotograferingen, så ingenting som inte finns med eller finns med på bilderna ändras i efterhand.
Maries fotografiska arbeten är tagna med väldigt precisa mått och stor precision vid komponering och utsnitt. Och det märks att en stark tanke ligger bakom alla bilder som hon tar. Bilderna från de två matprojekten har hon ställt ut tillsammans på flera ställen runt om i Sverige.
Ingen rekvisita
Hon har funderat lite över att göra en bok med bilderna då hon tycker det skulle vara intressant, men hon har inte kommit så långt med den planen.
Då Maries matfotografering bygger på medvetenhet om mat ser hon det viktigt att maten inte förgås. Till skillnad från många andra matfotografer använder hon inte rekvisita som gör att maten ser mer aptitlig ut, men blir oätbar.
– Jag vill kasta så lite mat som möjligt, så all mat som jag fotograferar äter jag och min familj upp. Jag vill ju inte bidra till mer matsvinn än det redan är, säger Marie