Bilden i fokus

Mats Vassfjord samlar de bästa ögonblicken med Kiss

När bilden togs stod Mats rygg mot rygg med fotografen Ross Halfin som exakt samtidigt tog coverbilden till live-albumet Kiss Rocks Vegas. Foto: Mats Vassfjord
Foto: Mats Vassfjord
Paul Stanley, gitarrist och en av grundarna av Kiss, som varit med från starten. Foto: Mats Vassfjord
Gene Simmons pekar på sin ring under en konsert just efter han gift sig. Foto: Mats Vassfjord
Foto: Mats Vassfjord

Med över hundra Kiss-konserter i bagaget har nu fotografen Mats Vassfjord släppt en bok om bandet. Boken är fylld med hundratals bilder från 80-tal till nutid, i vilka man kan följa både Kiss och Mats egna fotografiska resa.

Med en bas på ryggen kommer Mats Vassfjord till vår intervju. Han är i Stockholm över helgen för att repa med sitt band. Mats är hårdrockare sen barndomen och spelar i två olika hårdrocksband, Impera och det klassiska bandet 220 volt från Östersund.

– Musiken har liksom fotograferingen följt mig genom livet. Jag fick min första kamera, en Olympus, av min morfar i början av 80-talet. Till en början brukade vi gå ut och fotografera natur tillsammans. Samtidigt började jag med musiken. Jag började spela i band, säger Mats.

Kiss-fan sedan barnsben

Med en bas på ryggen kommer Mats Vassfjord till vår intervju. Han är i Stockholm över helgen för att repa med sitt band. Mats är hårdrockare sen barndomen och spelar i två olika hårdrocksband, Impera och det klassiska bandet 220 volt från Östersund.

Mats Vassberg

Aktuell med: Boken Kiss klassified: War stories from a kiss army general. 

Bor: Eskilstuna, där han är född och uppvuxen.

Familj: Flickvän.

Gör när jag inte fotar: Spelar i två band, 220 volt och Impera.

Utrustning: Canon 5D Mark III, Canon 6D Mark II, 24–70 f/2,8, 70–200 f/2,8, Tamron 16–35 f/2,8 och Sigma 85 f/1,4.

Webb: matsvassfjord.com

– Musiken har liksom fotograferingen följt mig genom livet. Jag fick min första kamera, en Olympus, av min morfar i början av 80-talet. Till en början brukade vi gå ut och fotografera natur tillsammans. Samtidigt började jag med musiken. Jag började spela i band, säger Mats.

Kiss-fan sedan barnsben

I den vevan hörde Mats av sig till den lokala tidningen Eskilstuna-Kuriren och undrade om de ville ha någon som fotograferade konserter. På så sätt kunde han komma in på konserterna för att både lyssna på banden och fotografera samtidigt. Eskilstuna-Kurirens dåvarande fotograf var just då ganska less på att fotografera konserter, så de tog gladeligen emot hans erbjudande. Ju fler konserter han fotograferade, desto mer lockade det att fotografera allt större band. Och det största bandet för Mats var Kiss, vilka han under hela sin uppväxt varit ett stort fan av.

– Jag var ett stort Kiss-fan från att jag var tio år gammal. Jag hade länge jagat efter att få deras autografer, säger Mats.

Mats berättar att hans första möjlighet att fotografera Kiss var i USA. På den resan skulle han gå på tre stycken Kiss-spelningar på USA:s östkust. Mats åkte tillsammans med Johan Kihlberg som han träffat några år tidigare under en autografjakt. Mats hade innan de åkte kontaktat skivbolaget och berättat att han ville komma och fotografera konserterna för Eskilstuna-Kuriren och Kiss svenska fanklubb.

– Det var en helt annan tid då. Jag hörde av mig till skivbolaget och sa: »Hej vi kommer från Sverige och vill fotografera Kiss«. De tyckte att det var helt fantastiskt, att någon skulle ha rest så långt för att fotografera ett band. Så de ordnade allting och gav oss fotopass till alla spelningar och adress till hotellet där de bodde, säger Mats.

Den här bilden tog Mats under en konsert på Stockholms stadion där han saknade fotopass då han egentligen inte tänkt att gå på den. Han stod långt bak i publikhavet och bara sträckte upp sin kompaktkamera över huvudet.

För Mats som var uppväxt med Kiss, och bara något år tidigare kämpat med att få deras autografer, var det här något av en dröm. Att däröver kunna komma till deras hotell för att göra intervjuer var verkligen speciellt.

– När man fotograferar ett band får man en helt annan kontakt med både dem och musiken. Då man står längst fram kan man vara med i varje rörelse och man ser alla uttryck. Det är något helt annat än när man bara står i publiken, säger Mats.

Mats fortsatte att följa Kiss och deras spelningar runt om i världen. Den svenska fanklubben gav honom stora möjligheter att följa bandet och fotografera, och komma närmare än vad de vanliga tidningsfotograferna fick.

– När jag lärt känna personalen och de som arbetade med bandet gav det mig nya möjligheter. Jag fick flera gånger chansen att fotografera hela konserterna. Istället för bara ett par låtar som de andra fotograferna fick. Jag brukade få ett speciellt fotopass som bara jag hade, vilket sa att jag fick fota hela tiden, säger Mats.

Boken innehåller 750 bilder från decennier av konserter och fotograferande. Skanningen av de analoga bilderna till boken pågick under flera månader.

I den vevan gick Mats över till att nästan enbart fotografera Kiss. Under tiden jobbade han på ett bygge för att kunna finansiera sina resor runt jorden för att fotografera Kiss.

– Det händer alltid någonting när Kiss spelar. Det är en show allting, jag blir aldrig trött på att fota dem, säger Mats.

Från 80-talet till i dag har Mats fotograferat över 30 Kisskonserter. Under tiden har han självklart kört igenom en hel del kameror. Till en början fotograferade han med den Olympus han fått av sin morfar. Hemma hos föräldrarna hade han ett mörkrum där han kunde framkalla och kopiera bilderna. Han fotograferade då både färg och svartvitt, vilket också speglas i boken. I och med digitalkamerornas intåg hamnade Mats i en svacka med sitt fotograferande.

– Allting blev helt plötsligt så dyrt när digitalkamerorna kom. Det var väl kring 2000-talets början då jag köpte min första digitalkamera. Det var en liten digital kompaktkamera som jag använde tillsammans med min analoga. Några av bilderna i boken är tagna med den, och man ser att kvaliteten inte var den bästa. Det dröjde sedan till omkring 2005 tills jag helt gick över till att fotografera digitalt. Jag köpte mig då en Canon 350D, för att därefter byta upp mig till en Canon 5D, säger Mats.

Över hundra Kisskonserter har det blivit för Mats genom åren varav han fotograferat en tredjedel.

Fångar de små ögonblicken

Mats säger att det viktiga med konsertbilder är att kunna få med den action och känsla som finns på scen­en. Att fånga ögonblicket på scenen betyder allting för en bra konsertbild.

– De tråkigaste konsertbilderna tycker jag är de där någon står och sjunger vid en mikrofon, och ingenting mer händer. Man måste vara med och fånga de små ögonblicken. Jag fotade en konsert just efter Gene Simmons hade gift sig. Mitt under konserten så tog han upp handen och pekade på ringen. Det är de små sakerna som kan göra en hel bild, säger Mats.

En av hans favoritbilder på Kiss är tagen från publikhavet under en konsert på Stockholms stadion 2008.

– Jag skulle egentligen göra annat den dagen, så jag hade inte skaffat något fotopass eller biljett. Men jag fick lite tid över så åkte dit ändå och stod i publiken långt bak. Jag hade med mig min pocketkamera och tog några bilder över huvudet. De bilderna blev verkligen något extra, allt stämmer in, säger han.

Med över hundra Kiss-konserter i bagaget, där han fotat fler än en tredjedel har Mats en rutin och känsla för vad som kommer hända.

– Man lär sig förutse vad som kommer, men showerna som Kiss bjuder på är alltid spännande, säger han.

Att ha kommit in i bandet och dess crew har betytt jättemycket för möjligheterna att fotografera. Samtidigt har konsertfotograferingen blivit allt mer reglerad, med kontrakt där fotograferna tvingas överlåta bilderna till skivbolagen och ge dem full tillgång till allt material.

– Det är väldigt tråkigt med den utveckling som har skett. Därför går jag aldrig genom skivbolagen längre, utan går istället direkt genom bandet eller teamet runt om. Jag har aldrig gått med på att skriva på något kontrakt om hur mina bilder får användas eller vem som får använda dem, säger Mats.

Bok med 750 bilder

Hans nära kontakt med bandet har lett till mycket annat utöver fotograferingen. Bland annat har han fått möjlighet att spela med delar av bandet.

– Under ett Kiss-expo i Sverige 1996 så var de i behov av ett band med kissmedlemmen Vinnie Vincent. När de skulle sätta ihop bandet så frågade de mig om jag ville vara med. Vilket jag självklart ville. Vi repade tillsammans en vecka innan själva uppträdandet, säger Mats.

Tankarna om en bok har inte alltid varit självklart för Mats. Idén kom från Johan Kihlberg som tillsammans med Mats följt bandet under decennier, åt bland annat Kiss fanklubb. Till en början blev det inget av idén, men lite senare när Carl Linnaeus kom in i projektet tog det fart igen. Carl Linnaeus hade tidigare skrivit en bok om Kiss. Han kom att bli skribenten även för den här boken och skrev om Johans möten med Kiss och Mats stod för bilderna.

– Tanken har hela tiden varit att det ska vara en visuellt intressant bok. Som en fotobok med text, säger Mats.

Från början var idén att boken skulle bestå av 600 bilder, vilket till slut blev 750. Boken är uppbyggt helt kronologiskt och skildrar Johans story från Kiss-stalker, till att jobba på Kiss dåvarande skivbolag Polygram Records och för att sedan leda till Kiss fanklubb i Sverige, och samtidigt visa hur Kiss utvecklat sig under tiden.

– Det var väldigt kul hela arbetet med boken. Det var som en minnenas allé. Jag hittade bilder som jag inte hade sett förut, säger han.

Skannade analoga bilder

En stor del av bilderna till boken var analoga som behövde skannas in. En process som Mats arbetade med 8–10 timmar per dag i flera månader för att få klar.

– Det tog en otroligt lång tid, med all damm- och repborttagning och redigering av alla bilderna. Sedan gjorde jag ett stort urval som jag skickade in för layouten som de hade att jobba med. säger Mats.

Boken har hittills hunnit att tryckas i två upplagor och säljs över hela världen.

– Just när boken hade släppt gick den bara att köpa på musikaffären Bengans hemsida. Nästan direkt hörde de av sig och sa att de just skickat två exemplar av de första signerade böckerna till en viss Gene Simmons, i Los Angeles. Det känns lite häftigt att han har min autograf, säger Mats.