Kamera & Bild testar

Vi har provat nya häftiga Fujifilm GFX 50S

När den officiella lanseringen av Fujifilm GFX 50S ägde rum förra veckan fick Kamera & Bild möjligheten att lägga händerna på ett förhandsexemplar av kameran för att fota med den under en dag. Här är våra första intryck av Fujifilms storfräsare GFX 50S. Vi har även provat nya X100F och X-T20.

Historiskt sett har mellanformatare inte enbart inneburit ett rejält steg upp i bildkvalitet och pris, kamerorna har också varit lite knepigare och inte alltid speciellt intuitiva som en vanlig dslr. Två av de här tre punkterna slår Fujifilm hål på med sin GFX 50S. Visst är det så att den fortfarande kostar en stadig slant, närmare 70 000 kronor är inte småpengar. Men jämfört med vad konkurrenterna kostat både vid lansering och i dagsläget är det en avsevärt mindre hög med pengar.

Här kommer du att få läsa om de första intrycken vi fick av kameran, är du mer sugen på att se vilka specifikationer den har kan du kolla in den här artikeln.

Intuitiv

Det första man tänker på när man tar GFX 50S i handen är egentligen ingenting speciellt. Det beror på att den känns ungefär som en vanlig dslr, både i storlek och vikt. Objektivet är ganska stort men i övrigt känns det "normalt" om man får säga så. Det var också en av tankarna bakom kameran, att den skulle kunna konkurrerna med en dslr i storlek. När jag ska börja fotografera behöver jag inte fundera på något alls, det är bara att lyfta kameran till ögat och börja.

Den tekniska tröskeln för att fotografera med den här kamerna är väldigt låg. Jag har tidigare testat Fujifilm X-T2 och klämt på andra Fujikameror och det är allt som behövs för att kunna plocka upp en GFX 50S och börja fotografera. Jag skulle till och med drista mig till att har man bara fotat med en dslr tidigare, oavsett modell och tillverkare, så klarar man av GFX 50S.

Hanteringen är väldigt intuitiv, det finns fysiska vred på kameran/objektivet där man kan göra exponeringsintällningar på ett väldigt tydligt sätt. Man ser direkt vilken inställning man gjort. Om det passar dig bättre kan du också justera via de två inmatningshjulen.

Kameran har också fått den joystick som introdcuerades på X-Pro2 för att sköta fokuspunkterna, när man fotograferar med kameran vid ögat går det snabbt och smärtfritt att med tummen skifta fokuspunkt.

Fujifilm GFX 50S kommer troligen att locka både porträtt/modefotografer och landskapsfotografer (eftersom den är vädertätad). Det lilla formatet på bilden ovan gör inte skärpan och övergångarna i kameran rättvisa. Bilden är också tagen med ett förhandsexemplar som inte har den slutgiltiga mjukvaran.

Smart pekskärm

Jag har någon form av inneboende känsla av att en mellanformatskamera ska liksom vara lite krånglig och svår att arbeta med. Antagligen för att det historiskt sett har varit så och det är det som gör att det känns som en avancerad kamera. Men den insikten kommer på skam när jag fotograferar med GFX 50S. Varför ska det vara krångligt när det kan vara lätt?

Med i ovanstående känsla finns en tanke om att pekskärmar sitter bara på enklare kameror som är till för de som lärt sig fotografera med mobilen. På GFX 50S är pekskärmen väldigt bra integrerad i systemet, den kan användas för att sätta fokuspunkt och så klart betrakta bilder. Vill man fotografera i midjehöjd kan man med fördel göra det utan att behöva ha huvudet i den höjden. Med kameran på stativ och skärmen uppfälld går det lätt och smidigt att se vad man får med i bilden och var fokuspunkten sitter (och flytta den om man vill).En smart grej som Fuji har lagt in i pekskärmen är att när man, så att säga, dubbelklickar på skärmen i bildvisningsläget förstoras bilden upp i 100 procent och det område som förstoras upp är där du satte fokuspunkten. Då ser man direkt om man satte skärpan på rätt ställe och om det blev skarpt. Skärmens höga upplösning gör också att man faktiskt kan se att skärpan sitter ordentligt direkt i kameran.

Bara kontrastautofokusering

Sensorn i GFX 50S ger bara möjlighet till kontrastavkännande autofokus på spegellösa kameror. Det innebär att fokuseringen är lite långsammare än med Fujis aps-c-kameror (som har hybridfokusering). Det är också mer glas som ska skyfflas runt när objektivenska röra på sig vilket gör sitt till fokushastigheten. Med det sagt så kunde jag inte notera att det var störande långsamt att sätta skärpan. Med det längre 120mm f/4 gick det lite segare, men fortfarande snabb nog för att det ska vara okej.

Ett fullstädnigt test på GFX 50S kommer när vi fått tag i ett testexemplar och kan testa det utförligare. Den ovasteånde texten är baserad på ett par fototillfällen under en dag. Kameran vi fick testa hade inte produktionsklar mjukvara vilken kan ha påverkat till exempel fokushastigheten.

X100F och X-T20

Vi fick också möjligheten att prova de två nya uppdaterade kamerorna lite snabbt. De stora förändringarna har skett på insidan med hjälp av den nya 24 megapixelssensorn och den nya processorn. Dessa två tillsammans gör att fokuseringen går lite snabbare och detaljrikedomen i bilderna blir lite bättre. Nyheterna som märks på utsidan av X100F är förflyttning av knapparna, joysticken som lagts till och at man nu kan justera ISO med ett fysiskt reglage. Den elektroniska sökaren har blivit snabbare tack vare den bättre processorn, det gör den lite mjukare och mer realistisk, men den gamla var inte dålig den heller.

Vad gäller X-T20 är skillnaderna mindre på utsidan. Det är fortfarande en imponerande kamera för vad man betalar och den nya sensorn och processorn gör den ännu vassare än föregångaren.