Kamera & Bild testar

Test: Nikon-trio för olika ändamål

Nikon 35mm/1,8G ger dig lite mer vidvinkel än ett normalobjektiv u2013 en väl avvägd sådan. rn1/40s, f/1,8 , ISO 5000 på D700. Foto: Calle Rosenqvist
Det är imponerande att på frihand kunna fånga denna bild på 1/80s vid 310mm brännvidd med 80-400mm. Med spannet 80-400mm finns också möjlighet till många utsnitt. rn1/80s, f/5,6 , ISO 5000 vid 310mm på D700 Foto: Calle Rosenqvist

Vi har kollat in tre objektiv från Nikon till Nikons fullformatskameror – 35mm/1,8G, 58mm/1,4G och 80-400/4,5-5,6G.

En spännande brännvidd för bildjournalisten eller gatufotografen som vill fånga omvärlden i vidare perspektiv än den normala brännvidden. Med nya 35mm/1,8Gfår du balansen som faktiskt är lagom.

För den som vill ha ett ljusstarkt objektiv med lite mer tele – men framförallt en riktigt skön bakgrundsoskärpa – har Nikon släppt nya 58mm/1,4G.

Och vill du nå riktigt långt, men ändå ha möjlighet till ett stort spann i brännvidd, så har vi även testat 80-400/4,5-5,6G.

Nikon 35mm/1,8G ger dig lite mer vidvinkel än ett normalobjektiv – en väl avvägd sådan. 1/40s, f/1,8 , ISO 5000 på D700.

Jämfört med Nikons dx-version av samma objektiv så är denna fullformatsversion mycket längre, ungefär som en förminskad version av den ljusstarkare proffsgluggen 35mm/1,4G. Men designmässigt skiljer den sig ändå från 1,4-versionen. Objektivet har en rätt spännande brännvidd för de som vill få vidvinkel, men inte för mycket, samtidigt som det inte är ett normalobjektiv.

Design och handhavande

Objektivet är tillverkat i plast, vilket också märks i konstruktionen. Kameran känns inte lika kvalitativ som exempelvis Nikons proffsgluggar – men är å andra sidan heller inte klassificerad – eller prissatt – som en sådan.

Objektivet känns lätt att hålla i, och beroende på vilket kamerahus du använder så kan detta vara till för- eller nackdel. På en tung kamera så känns det nästan lite för lätt.

Autofokusen fungerar mycket bra vid test på Nikon D800. För den manuella fokuseringen har Nikon valt att ha en bred, gummerad fokusring. Fördelen är att greppet känns bra, men nackdelen är att ytorna gör att fokusringen får en annan känsla än hos proffsoptikens mjukare och steglösa fokusringar. Fokuseringen är heller inte lika exakt, utan har ett litet spann man kan vrida utan att fokusen rör sig alls. Objektivet är också vädertätat med gummipackning mot bajonetten.

Bildkvalitet

Över lag presterar objektivet mycket bra bildkvalitet. Vi ser en vinjettering på ett steg i kanterna vid full öppning (1,8), något som försvinner vid 2,8. Skärpan är mycket bra både i mitten och vid kanterna vid full öppning, och utomordentligt bra vid 2,8. Vi kan också se lite kromatisk aberration för båda kanalerna, och en knapp tunnformig distorsion som vi också hittar hos den ljusstarkare 34mm/1,4G.

Slutsats

Att använda just 35mm som brännvidd är kul. Ägnar du dig åt exempelvis gatufotografering så finns alla möjligheter att få bra bilder med den lätta vidvinkeln som objektivet erbjuder. Ljusstyrkan är också bra, vilket ger möjlighet till att ändå skapa ett kort skärpedjup om man fotograferar objektet riktigt nära. Bländare 1,8 är så klart bra att ha vid fotografering i svagt ljus, något som också denna kombination fungerar mycket bra för.

Nikon 58mm/1,4G

Vi har sett det förut, men det var på 70-talet. Nya Nikon 58mm/1,4g kan ses som en nyversion av det klassiska Noct-Nikkor 58mm/1,2 som hyllats för sin genomgående skärpa, ljusstyrka och fina bokeh. Nu ser vi en nära på lika snabb version som har fokus på förbättrade egenskaper gällande kromatisk aberration, coma, vinjettering och vacker bakgrundsoskärpa.

Design och handhavande

Egentligen ser objektivet ut som en uppskalad 58mm/1,4G, vilket också gör designen rätt tilltalande i sitt utförande. Det som främst skiljer är tyngden, något som bidrar till en förbättrad känsla av kvalitet, men också till en bättre känsla vid användning.

Byggkvaliteten är bra, och som ovan nämnt gällande vikten så bidrar även storleken till känslan av ett högkvalitativt objektiv. Fördelen med detta är att fokusringen får en stor diameter, något som underlättar vid manuell fokusering – det går att vara mer precis med större diameter.

Men tyvärr tycker jag att fokusringen i sig på 58mm/1,4Ginte håller samma fina känsla som på exempelvis proffsgluggarna 14-24mm/2,8Goch 24-70mm/2,8G– motoriken är något trög och känns alltså inte lika lättvriden, exakt och steglös.

Kanske är detta inget större problem då autofokusen presterar på topp. Vid test med en D800 är fokusen snabb och säker. Som vanligt är det små toleranser vid fotografering på nära håll och vid full öppning, eftersom skärpedjupet är härligt snävt.

Brännvidden 58mm är riktigt roligt att använda. Lite tele, men ändå hyfsat normal. Sedan bidrar även ljusstyrkan till att det faktiskt går att fotografera mycket bra på frihand i svagt ljus, och ändå få till en fungerande exponering.

Objektivet är också vädertätat med gummipackning mot bajonetten.

Bildkvalitet

Objektivet presterar mycket bra bildkvalitet. Vi ser en vinjettering på ett steg i kanterna vid full öppning (1,4), något som försvinner vid två stegs nedbländning. Skärpan är bra i mitten och något mjuk vid kanterna vid full öppning, och mycket bra i mitten och bra i kanterna två stegs nedbländat. Mittskärpan blir något bättre från bländare 2,8 till 8, kantskärpan blir bättre och bättre ju mer nedbländat det blir, till bländare 11.

Vi kan enbart se en mycket liten kromatisk aberration för röda kanalen, något som är utomordentligt bra. Vi noterar också en knapp tunnformig distorsion.

Slutsats

Även om objektivet inte har en självklar plats i alla fotografers prylväska, så finns det vissa som borde vara intresserade av den speciella brännvidden och de egenskaper som objektivet erbjuder. För bröllopsfotografen finns många intressanta möjligheter att utnyttja den mjuka bakgrundsoskärpan och fina ljusstyrkan. Detta gäller också den som fotograferar utomhus i svagt ljus och vill uppnå samma fördelar som tidigare nämnts.

Nikon 80-400mm/4,5-5,6G VR

Det här objektivet har ett riktigt stort brännviddsspann, vilket gör det intressant för den som har små möjligheter att röra sig under sin fotografering, men ändå vill påverka utsnittet på objekt som rör sig eller är svåra att veta var de kommer placeras på bildytan.

1999 kom den första versionen av objektivet, då med ett något kompaktare utseende, lättare vikt och med den gamla bländarringen.

Design och handhavande

Det är inget snack om att denna nyare version har blivit tyngre och större. Men kollar man på vad man får för omfång tillsammans med den bildkvalitet som objektivet erbjuder, så är det en förbättring. Egentligen är det riktigt bra att kunna nå så långt som 400 millimeter med ett så kompakt objektiv. Nackdelen ligger i stället i ljusstyrkan – 4,5 vid 80 mm och 5,6 vid 400 mm är kanske inte nog för vissa. Ju längre bort du vill fotografera, desto mer ljus behöver du för att kompensera för både dina egna skakningar och det minskade ljusinsläppet.

Objektivet har en riktigt bra byggkvalitet, och väldigt sköna ringar för zoom och skärpa. Gummiringen är bred, och både mjuk och steglös att rotera, vilket gör känslan i fotograferingen riktigt bra. Därför är det också enkelt att snabbt finjustera fokus även i högsta teleläget.

Det finns också en del knappar på objektivet. En för prioritet av auto- eller manuell fokusering, en fokusknapp för att begränsa fokusering mellan 6 meter och oändligheten (för snabbare autofokusering), inställning för vibrationsreducering samt ett zoomlås vid 80 millimeter som gör att du inte behöver vara rädd för så kallad krypning, att objektivet trillar ut i längsta teleläget vid transport och skadas.

VR, eller vibrationsreduceringen, är riktigt grym. Den ska klara att minska exponeringstiden i upp till fyra steg vid fotografering av stillastående objekt, något som den också klarar. Det är otroligt att man kan sitta ned, stödja sig med kameran och objektivet på knäna, och samtidigt få en helt stilla och lugn bild i 400-millimetersläget. Den fungerar otroligt bra, och ger en stadig skjuts på vägen till den perfekta bilden. Helt klart imponerande!

Objektivet är snabbfokuserat, hittar rätt fokus även i svagt ljus vid test med Nikon D700, samt är skönt att använda på frihand. En nackdel är objektivet inte är av IF-typ, internfokusering, vilket gör att objektivet blir riktigt långt i 400 mm-läget. Objektivet är vädertätat med gummipackning mot bajonetten och har borttagbart stativfäste som går att rotera, med markeringar för 90-graderslägen.

Bildkvalitet

Objektivet presterar bilder av mycket bra bildkvalitet. Vinjetteringen är mycket liten vid full öppning (4,5) och helt försumbar vid nedbländning. Skärpan är utomordentligt bra i mitten och mycket bra vid kanterna vid full öppning.

Vi kan enbart se en liten kromatisk aberration för röda kanalen vid 80mm, och liten för den blå kanalen vid 200 och 400mm, något som är utomordentligt bra. Vi noterar också en knapp kuddformig distorsion vid 200 och 400mm, något som inte syns alls vid 80mm. Objektivet är överlag mycket jämnt i sin bildkvalitet över hela brännviddsomfånget.

Slutsats

Objektivet passar egentligen till det mesta, men för fotografering utomhus, eller inomhus med bra ljus, fungerar det riktigt bra för att ändå kunna hålla snabba exponeringstider även på bländare 5,6 och i teleläget på frihand. Fördelen med brännviddsspannet är att du snabbt har möjlighet att täcka ett stort djup, då du har mellan 80 och 400 millimeter att spela på, vilket är lämpligt för djur och sport, som rör sig i djupled. Fotografering av exempelvis konserter i dunkelt ljus är svårare.

Bildkvalitetsmässigt klarar teleobjektivet av att leverera bilder av hög kvalitet, med riktigt bra skärpa och låg vinjettering.