Vetenskap

Missa inte kometen – Så här gör du för att fotografera den

Den 19 januari 2023 fotograferade Christian Bergquist denna bild av kometen med Swedish deep sky telescope (SDST).

Ta fram kameran! Nu kan du uppleva den sällsynta kometen C 2022 E3 (ZTF) som nu blivit synlig med blotta ögat. Här kan du läsa hur du gör för att fotografera detta smaragdgröna himlafenomen under januari och februari 2023.

Text: Tuvalie Mellin, Örebro Astronomi och medförfattare Calle Rosenqvist, Kamera Bild

Fototips: Göran Strand, astrofotograf

Kometbilder:Christian Bergquist/SDST

Den nya kometen C 2022 E3 (ZTF) upptäcktes för första gången i mars förra året. Kometer är som "kosmiska snöbollar" som består av frusna gaser, damm och sten som kretsar runt solen – som du faktiskt kan både se och fotografera med blotta ögat.

Den här kometen avger ett lite mer ovanligt grönaktigt ljus som beror på förekomsten av vissa kemiska föreningar i dess atmosfär. När kometen närmar sig vår stjärna värms den upp av en ökad mängd värmestrålning vilket frigör gaser och ämnen i dess ytterhölje. När ämnena diatomisk kol och cyanogen blir påverkade av av solljuset lyser båda dessa ämnen grönt och skapar den vackra smaragdliknande skenet.

Antagligen sista människorna att se den

Sist den kom in i vårt solsystem var för cirka 50 000 år sedan, det betyder att de européer som senast bevittnade den troligen var neandertalare från istiden. Medan vår egen människoart, Homo sapiens, skådade den när de var på väg ut från Afrika för att inta både Asien och Europa.

Den 21 januari presenterade astronomer sina senaste beräkningar på kometbanan, som visar att det inte är helt säkert hur långt kometen kommer att resa efter att den lämnat jorden bakom sig. De senaste beräkningarna visar dock att kometen rör sig i en parabolisk bana, vilket betyder att den inte är bunden till vårt solsystem, och det är osannolikt att den någonsin kommer nära oss igen.

Slutsatsen blir att vi kan vara de sista människorna som någonsin kommer att se den.Så njut av kometen nu, medan du kan.

C 2022 E3 (ZTF) fotograferad 5 januari 2023.

Christian Bergquist har fotograferat de två bilderna på kometen här ovanför, bilden i topp är tagen 19 januari och bilden här ovan den 5 januari – med hjälp av det privatägda 130mm-teleskopet SDST (Swedish deep sky telescope), remotestyrt från Spanien.

Teknisk bildinformation: Monochrome-kamera med separata RGB filter (10 bilder per färgfilter), komet bearbetad i mjukvaran Pixinsight med sista touch i Photoshop.Datan är bearbetad av Christian Bergquist själv.

Går att fånga på bild

Det låter kanske otroligt att kunna fotografera en komet som är hela 42 miljoner kilometer bort från jorden när den passerar oss, men det går. Den har en liten svans men för att få fram den så behövs längre samt många exponeringar.

Kometens relativt goda synbarhet på himlen gör den till det perfekta motivet för fotoentusiaster som gärna vill testa astrofotografering, så passa på du också att föreviga kometen på bild.

Just nu är det som bäst att se eller fotografera kometen om vädret tillåter, fram till den 26 januari – innan månskenet börjar bli ett problem. Så passa på!

Göran Strand (till vänster) hjälper till med kamerainställningar – använd gärna rött ljus för att behålla ditt mörkerseende när du fotograferar stjärnhimlen.

Här är astrofotografen Göran Strands bästa tips för att hjälpa dig på vägen till en bild på kometenC 2022 E3 (ZTF):

– Ljusföroreningar:Börja med att hitta en bra plats där mängden ljusföroreningar från städer och industriområden ligger på minimal nivå. Du kan hitta platsen med minst ljusföroreningar i närheten av dig på exempelvis sidan lightpollutionmap.info.

– Stativ:Det är viktigt att du tar bilderna när du har din kamera på stativ, annars blir de lätt oskarpa och suddiga.

– Kamerainställningar:Ställ in din kamera så att du börjar med en slutartid på t.ex. 20 sekunder, bländare F4.0 och ISO runt 1 600. Med den grundinställningen brukar stjärnorna inte dras ut till missprydande ljusspår.

– Vid vinkel:För landskapsbild bör du välja ett objektiv med vidare vinkel eftersom du då får ett stort utsnitt av himlen och bäst resultat. Dock är kometen relativt liten, cirka en kilometer i diameter, så får du in den i bild så kommer den se ut som en svag grön stjärna.

– Teleobjektiv: För att komma kometen lite närmre behövs ett teleobjektiv. En nackdel med användning av teleobjektiv är att du inte kan använda lika långa slutartider innan jordens rotation börjar synas i bilderna i form av utdragna stjärnstreck. Ett sätt att kompensera för detta är att höja ISO på din kamera och att ta flera bilder.

– Star tracker: Ett annat sätt är att använda sig av en så kallad “star tracker”, ett motordrivet stativhuvud som kompenserar jordens rotation, med en tracker kan du exponera betydligt längre och på så sätt samla in mer ljus.

– Stackning: För bästa bildresultat är det en fördel att ta flera bilder och sedan stacka dessa tillsammans. Då reducerar du bruset i bilden och får bättre bilddata att jobba med. Ett bra program för att stacka dina bilder är gratisprogrammet DeepSkyStacker, den har även en speciell funktion för att behandla bilder med just kometer.

Så här hittar du kometenC 2022 E3 (ZTF)

När kometen närmade sig jorden kunde man kunna upptäcka den relativt nära Polstjärnan då dess bana gick mot och sedan mellan stjärnbilderna Lilla och Stora björn (Karlavagnen). Nu ärC 2022 E3 (ZTF) är på väg från oss – men det är fortfarande möjligt att skåda den innan den blir för ljussvag.

I vår artikel "Sista chansen: Hitta, se fotografera den gröna kometen" hittar du en sjtärnkarta över var kometen befinner sig under februari månad, och när det är som bäst att se den:

Vill man ha mer detaljerad information kan man även använda sig av exempelvis Heavens Above. Där ställer du in den plats du befinner dig på, går in på Astronomi, sedan Kometer, och väljer C 2022 E3 (ZTF) som just nu ligger överst i listan.

Där får du tillgång till de direkta koordinaterna timme för timme som du kan använda dig av för att lättare hitta den på himlen. Stellarium är också ett utmärkt gratisverktyg att använda sig av.

Bilden visar kometens bana genom solsystemet. Bilden är genererad av Calle Rosenqvist i NASA:s verktyg "Solar System Dynamics" via Small-Body Database Lookup.
Kometen skär solsystemets plan mellan jorden och mars.

Är synlig större delen av januari

Den kommer vara synlig större delen av januari då himlen är extra mörk, men efter den 26 januari blir månskenet en störande faktor. Kometen ärsynlig efter mörkrets inbrott fram tills strax innan soluppgång. Vad som gäller för februari kan du läsa här.

Befinner du dig på en tillräckligt mörk plats kan du även observera den genom en vanlig handkikare.

Är du intresserad av rymdofoto? Kolla in vår avdelningkamerabild.se/rymdfotoför fler artiklar om astronomi och rymden, samt norrskens-avdelning Norrsken-PLUS för dig som älskar norrsken.

Missa heller inte all information och tips som finns att läsa hos Örebro Astronomi.