Sociala Medier

Instagram överväger införa månadsavgift

Snart kan du komma att få betala en månadskostnad för att använda Instagram, om du inte vill dela med dig av din reklamprofil till Meta.

Meta – företaget som äger Facebook och Instagram – får en stor del av sina intäkter från reklam, något som gör att den inkomstkällan blivit allt viktigare i hur tjänsten för hur sociala medier fungerar mot användarna.

Nu meddelar Meta att man agerar mot de EU-regler som EU-domstolen lade fram, där man krävde att Meta stoppade sin datainsamling om användarna med kombinerade data från externa webbplatser – något som ses som ett integritetsproblem. I början av året fick exempelvis Meta betala 390 miljoner euro för att ha brutit mot EU:s integritetslagar.

Meta nämner därför 155 kronor som en kostnad för att få tillgång till ett Instagram utan reklam, en avgift som läggs på för den som inte är villig att låta Meta samla in ditt beteende och dina reklam- och surfaktiviteter som används för att skapa riktade annonser. För 190 kronor ska tillsammans med Instagram även Facebook bli reklamfri i sin desktopversion.

Enligt Wall Street Journal kommer betalversionerna att implementeras under de kommande månaderna.