https://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-fujifilm-gfx-50s-ii-bade-prisvard-med-hog-bildkvalitet
548515
Kameror
falskt
Kamera & Bild testar

TEST: Fujifilm GFX 50S II – Både prisvärd & med hög bildkvalitet

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/gfx50s-2-intro.jpg?itok=cEY3eSon', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/gfx50s-2-intro.jpg?itok=cEY3eSon', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/gfx50s-2-intro.jpg', w: 1868, h: 1330, title: ' ' },]

Totalbetyg

Totalbetyg: 80
Fujifilm GFX 50S II blir den femte GFX-kameran med mellanformatssensor, och efterföljare till den nu fem år gamla GFX 50S. Bildkvaliteten är grym – liksom prisvärdheten för vad man får – så länge man inte ställer för höga krav på snabbhet eller videoegenskaper.

Fujifilm tågar vidare med sitt GFX-koncept, och erbjuder denna gång en mellanformatskamera som utmanar marknadens bild när det gäller pris för prestanda. Nya GFX 50S II har nämligen mycket av det man behöver om man är studio- eller naturfotograf – men också klara brister om du ägnar dig åt högupplöst video eller ofta fotograferar snabba skeenden. Trots detta bjuder GFX 50S II på ruskigt mycket kamera – med grym bildkvalitet som resultat.

Arvet från GFX 100S

Det har gått fem år sedan föregångaren GFX 50S släpptes, och efterföljande versioner 50R, 100 och 100S har alla fått förbättringar. Denna nya femte GFX-kamera bygger egentligen på GFX 100S, med samma utseende och många liknande funktioner.

0#5#Fujifilm GFX

Sammantaget kan 50S II nästan summeras som en förenklad version av 100S snarare än en vidareutveckling av 50 S. Den absolut största skillnaden mot 100S är mellanformatssensorn som fått en lägre upplösning på 51 megapixel i stället för 102, samt möjligheten att ta bilder i »Pixel Shift« för bilder på 205 megapixel (mot 400 megapixel hos GFX 100S), något jag återkommer till. Hos 50S II får vi även nöja oss med video i 1080p, så ingen möjlighet till 4K alltså.

Designen känns bra på många vis, enkelheten som kameran har gör det också enkelt att hantera kameran. Jag gillar helt enkelt hur Fujifilm utformat grepp och design.

Foto: Calle Rosenqvist
Fokus. Ögonföljande autofokus är inte GFX 50S II paradgren. 1/250 S • F/5 • ISO 800

Bra men inte bäst autofokus

GFX 50S II är inte kameran för sportfotografen. Anledningen är kamerans kontrastdetekterande autofokus – för förvisso ändå fungerar helt okej – men ändå inte är så snabb som man vant sig vid när det gäller dagens snabbare kameror. En annan utveckling med dagens teknik är ansikts- och ögonigenkänning, och här hänger 50S II inte helt med, men å andra sidan kanske det heller inte är primärt, även om kameran som sådan passar väl för studiofotografer. 

En annan del i ekvationen är också seriebildstagningen på 3 bilder per sekund, klarar man sig på detta så är det alltså inga problem. I övrigt känns 50S II snabbjobbad och enkel att hantera, och är dessutom smidig i storlek i förhållande till vad den är kapabel till.

Smarta funktioner

Den elektroniska sökaren är riktigt bra, med en upplösning på 3,69 miljoner bildpunkter. Bilden är precis som hos 100S riktigt bra. Samma sak gäller pekskärmen som är vinklingsbar. Även om den inte går att vinkla hur som helst så är den ändå rätt användbar, och bra för tillfällen när man fotograferar i annorlunda vinklar som uppifrån eller nära marken.

En annan smart grej är att kameran så klart har en always-on-skärm på ovansidan, så man snabbat kan se inställningarna på kameran även om den är avslagen. För denna gillar jag att ha så man ser de två grafiska hjulen med ISO och slutartid, beroende på vad jag fotograferar. Justeringarna går att göra på olika vis, men jag tycker metodiken fungerar riktigt bra.

»Pixel Shift«-funktionen är en annan grej som också ger möjligheten att faktiskt nå upp till hela 205 megapixel med en bild du tar. Kameran tar då 16 bilder samtidigt som sensorn justerar sig något mellan varje bild, något som genererar bildfiler som sedan kan sättas samman med Fujifilms programvara för att skapa en högupplöst bild. Detta innebär högre detaljrikedom och ytterligare möjlighet till högupplösta bilder att beskära, om du fotograferar scener som inte har något rörligt i sig – perfekt för exempelvis naturfotografen. Och bilderna imponerar.

Den inbyggda bildstabiliseringen är också den finfin som funktion. Dessutom har Fujifilm förbättrat denna med ett halvt steg till 6,5 steg i GFX 50S II jämfört med 100S. Förbättringen må vara svårmätt, men bildstabiliseringen fungerar riktigt bra och är användbar framförallt vid fotografering i svagt ljus. Fördelen är då att man också kan ta handhållna bilder exempelvis inomhus med bara stearinljus som belysning. Imponerande bra.

Foto: Calle Rosenqvist
Fin dynamik. Bildfilerna har högt dynamiskt omfång – här har himlens detaljer tagits fram i efterbehandlingen. 1/320 S • F/6,4 • ISO 100

Bildkvalitet

För den som vill nå den där mellanformatskänslan i sina bilder så erbjuder självklart GFX 50S II denna. Detaljåtergivningen i upplösningen är fantastisk bra, och dynamiken i råformatsbilderna är lika bra den, framförallt om du behöver dra fram detaljer i efterhand, som exempelvis en till synes utfrätt himmel.

JPEG-bilder är också de av mycket hög kvalitet direkt ur kamerna, och dessutom har du möjlighet att använda några av de olika filmsimuleringarna för att få till den speciella känslan. En stor fördel är att bilder i JPEG också känns både rena och färdiga när man plockar dom ur kameran.

Foto: Calle Rosenqvist
Som vanligt hos Fujifilms kameror så blir JPEG-bilder direkt ur kameran riktigt fina.

Med funktionen för att skapa 205 megapixel finns också möjligheten att ytterligare förbättra detaljerna.

Video i 1080p känns kanske inte så hippt nu 2021, men så ser verkligheten ut att förhålla sig till i 50S II. Detta innebär så klart en viss begränsning för dig som gillar att filma mycket, efter som du helt enkelt får nöja dig utan möjlighet till 4K-material. Är det stillbild som är huvudfokuset för dig så är ändå förlusten inte så stor – full-HD på GFX 50S II ger ändå helt okej och användbar videokvalitet.

Slutsats

Det är inget snack om saken – Fujifilm har verkligen lyckats trycka in en hel del teknik som framförallt ger en högkvalitativ kamera de delar som behövs för att du som fotograf ska känna dig nöjd – bra funktionalitet och fantastisk bildkvalitet.

Det fantastiska är att de också pressat ned priset till något som möjligen blir mer nåbart för vissa som länge funderat på en mellanformatskamera men inte haft råd.

Priset man får betala blir främst den minskade upplösningen och högsta videoformat i full-HD i stället för 4K. Dessutom ska du inte vara en fotograf som ofta fotograferar snabba skeenden, då är detta inte rätt kamera för dig.

Fördelen ligger istället i hur kompakt och smidig kameran faktiskt är, och hur kraftfull den kan vara när man utnyttjar dess funktioner. Med sin vikt på 900 gram, skapad i en magnesiumlegering, är det alltså mycket kamera den innehåller.

Den imponerande bildkvaliteten gör att kameran får utmärkelsen »toppklass«, tillsammans med sitt gedigna bygge som ger sin användare en härlig och relativt lättjobbat fotoupplevelse. 

Prisbilden är också den riktigt bra i förhållande till andra konkurrenter. Detta innebär att kameran också får utmärkelsen »bra pris« för vad man får för pengarna. GFX 50S II är riktigt proffsig, och helt klart värt pengarna för att våga ta steget till mellanformat. 

Betyg

Handhavande: 85

Snabbhet: 50

Byggkvalitet: 85

Mångsidighet: 60

Funktioner: 76

 

TOTALT: 80

 

 

Specifikationer

Typ

System (GF-fattning)

Cirkapris

45 000 kr

Sensor

43,8 x 32,9 mm

Upplösning

51,4 megapixel(8256 x 6192)

ISO

100–102 400

Skärm

3,2 tum (2 360 00 bildpunkter), vinklingsbar pekskärm

Serietagning

Ca 3 bilder/s 

Filmning

1080 /30p

Minneskort

2xSD (UHS-II)

Inbyggd blixt

Nej

Hörlursuttag

Ja

Mikrofoningång

Ja

Wifi

Ja

Mått

150 x 104 x 87 mm

Vikt

900 gram