Kamera & Bild testar

TEST: Sony FE 50mm F1,4 GM – fantastiskt skarpt

Kamera & Bild har testat Sonys nya ljusstarka normalobjektiv innan det officiella släppet – och imponeras främst av den riktigt fina bildskärpan.

I dag släppte Sony sitt nya objektiv för fullformat, Sony FE 50mm F1,4 GM. Kamera Bild har testat det nya objektiv innan lanseringen. På länken nedan kan du läsa nyheten.

Kamera & Bild har testat objektivet innan det officiella släppet.

För drygt två år sedan släppte Sony normalobjektivet 50mm f/1,2 GM, med anpassade egenskaper för bland annat videokreatörer och en vikt på 778 gram. Med denna nya ljussvagare version med bländare f/1,4 har vikten minskat till 516 gram, vilket också ligger i linje med Sonys satsning hos nya objektiv för dagens kreatörer för både video och stillbild.

Objektivet har många likheter med f/1,2-versionen i sitt upplägg: den har programmerbara funktionsknappar, knapp för justering av steg eller steglös ändring av bländare och möjlighet att låsa bländarringen i auto-läget för styrning via kameran. Med knappen för just "iris-lock" går det att låsa endast för A eller resten av bländarvalen – bäst hade så klart varit möjligheten att låsa vid respektiva bländare över hela det valbara området och inte bara A.

Just att objektivet liknarFE 50mm f/1,2 GM så mycket gör också att det är enkelt att känna igen sig, något som Sony meddelat att man eftersträvar så långt det går för att underlätta vid byte av objektiv, handhavande och annat. Konstruktionen är kvalitativ och snygg, precis som den ljusstarkare versionen och Sonys övriga GM-objektiv, och känslan är även den genomtänkt med funktionerna för reglage och inställningar.

Objektivets bakgrundsoskärpa är riktigt fin. 1/320s, f/1,4, ISO 100

Bländarringen går att justera mjukt och steglöst för den som filmar, och det fungerar riktigt bra för de som har behov av detta. Alternativet är att få en mer taktil känsla genom att använda sig av bländarklicken för att vet när man byter, något som visar sig på bilden vid inspelning av video, men inte för stillbild. På så vis får man det bästa av två världar. Dessutom finns möjligheten att låsa bländarringen i A-läget som ger kamerans reglage kontroll för justering av bländaren istället, något som vissa föredrar.

1/400s, f/1,4, ISO 320.
Delbild av ovan bild.

Fokusringen är nära på i en klass för sig själv, med en riktigt bra avvägning mellan mjukhet, tröghet, exakthet och genomtänkt motstånd. Detta gör att den som vill filma och fokusera manuellt får alla möjligheter till att göra ett riktigt bra jobb, och fokusen är helt enkelt precis så som man önskar det. Fokusen har även det som Sony kallar för Linear Response MF, något som gör att känslan ska bli så exakt som möjligt jämfört med en mekanisk hantering.

För de som går mer på autofokus-användning finns det heller ingenting att klaga på, objektivet är precis som Sony själva utlovar både snabbt och precis, något som de två linjära XD-motorerna bidrar till. I och med sin fina ljusstyrka på f/1,4 så kan man även anta att det är just i ljussvaga situationer man kan komma att använda objektivet, och här fokuserar det även riktigt bra på exempelvis en Sony A7R IV.

1/400s, f/1,4, ISO 200.
Delbild av ovan bild.

Viktmässigt finns en viss tyngd i objektivet, men jag tycker inte det är något som är ett problem jämfört med den ljusstyrka man får. Med kameran hängandes på axeln och objektivet monterat blir det så klart en viss tyngd, men det är trots detta inga problem, mycket på grund av att det ändå känns rätt så kompakt i sin design.

Slutsats

Bildkvaliteten är något av det som Sony skrytit med när det gäller detta ojektiv. Och det gör de helt rätt i. Bilderna är krispigt skarpa, och det är egentligen inte någon större skilnad mellan olika bländare eller delar av bildytan, om man ska summera det. Viss skärpeökning i kanterna går att se vid nedbländning i vissa situationer, men det är ingenting som egentligen märks, då objektivet är så bra som det är.

Objektivet har synbar vinjettering vid de lägre bländarvärdena, som här, vid 1/320, f/3,2 ISO 125.

Vinjetteringen är däremot helt klart synlig vid f/1,4 och avtar nedbländat, och går att åtgärda genom korrigering för JPEG-bilder eller i efterbehandlingen. Kromatisk aberration är inget problem hos objektivet, inte heller distorsion, som är mycket svår att se.

För den som filmar finns även möjlighet att kompensera för focus-breathing hos de kameror som stödjer detta, men jag upplever den inte som speciellt stor, eller så är den svår att iaktta då bakgrundsoskärpan är så mjuk vid de lägre bländarvärdena. Detta innebär däremot en beskärning på runt 10 procent av sensorytan, vilket gör att brännvidden justeras något.

Vid närgränsen på 0,41 meter blir bakgrunden också extra mjuka i oskärpan, och vid f/1,4 är den riktigt härlig – så mjuk och jämn man vill att tonövergångarna ska vara, samtidigt som bildskärpan där fokus sitter bidrar till en än mer effektfull skillnad.

1/320, f/1,4, ISO 125

Summerar vi alla delar hos objektivet finns det ingen tvekan att objektivet är värd vår toppklass-utmärkelse. Bildskärpan är på topp. hanteringen är på topp, oskärpan och konstrasten är på topp – något som gör att den som letar efter ett normalobjektiv av finfin kvalitet, vädertätning för tuffa tag, och bra ljusstyrka på f/1,4, inte kommer att bli besviken på Sony FE 50mm f/1,4 GM. Dessutom är det ett relativt lättanvänt objektiv som är roligt att både fotografera och filma med.

+

Hög bildkvalitet

Skarp från f/1,4

Riktigt fin fokusring

Bra reglage

-

Synbar vinjettering

Viss kuddformig distorsion

Specifikationer

Fattning

Sony E

Format

Fullformat

Brännvid

50 mm

Cirkapris

20 000 kr

Bildstabilisering

Nej

Maximal bländare

f/1,4

Minsta bländare

f/16

Bländarlameller

11 (rundade)

Närgräns

0,41 m (0,38 m vid manuell fokus)

Vädertätning

Ja

Filterstorlek

67

Diameter x längd

Ca 81 x 96 mm

Vikt

Ca 516 g