Kamera & Bild testar

TEST: DJI RS 3 Mini – lättanvänd för nybörjare och proffs

Att använda en gimbal gör det mycket enklare att få stabilt filmmaterial och det ger också bättre ergonomi för den som filmar mycket. Vi har testat DJIs minsta gimbal, RS 3 Mini, som riktar sig till den som vill ha en lättare, mindre och smidigare gimbal.

Att filma med systemkamera är ingenting konstig idag, men för att få ett riktigt bra resultat söker sig de flesta seriösare filmare till diverse tillbehör för att få ett stadigt resultat och en något stabilare ergonomi. En av de lösningar som många använder sig av är en gimbal. Alltså en ställning med motoriserade armar och ett handtag. De motoriserade armarna ser till att kameran hålls stabil när du rör dig. Hur den hålls beror på vilket läge du väljer att använda.

Det här är vad som finns i lådan när du köper en DJI RS 3 Mini.

Den mindre storleken och lättare vikten innebär att RS3 Mini inte kan bära en lika tung kamerautrustning. Men begränsningen på två kilo är inte så hindrande som man först kanske kan tro. Det finns gott om spegellösa fullformatskameror som tillsammans med ett 24-70, eller liknande, väger in under två kilo. För att inte tala om aps-c-kameror eller mft-kameror. Under vårt test använde vi en Sony A7 III med ett 24-70mm f/4.

Komma igång

Det är kanske lätt att tro att eftersom man använder sig av en motoriserad grej så borde den kunna sköta det mesta med automatik, och det gör den, men det krävs ändå en del handpåläggning i början. Varje led kan justeras för att kameran ska vara balanserad, detta gör du när du monterat kameran med det objektiv du ska använda på gimbalen. Det tar ett par minuter att få till, men när man gjort det ett par gånger är det ganska enkelt. Det enda problemet när jag justerade armarna på RS 3 Mini var att armarna kärvade en del vilket gjorde det svårt att göra finjusteringar utan att ta i. Den här inställningen behöver du, rent teoretiskt, göra om varje gång du ändrar kamerans viktbalans, det vill säga byter objektiv eller andra tillbehör. Men motorerna är starka nog för att jag skulle kunna gå från 24 till 50mm på objektivet utan att behöva kalibrera om den.

Den 1,4 tum stora pekskärmen på baksidan gör det snabbt att navigera.

DJI låter dig koppla ihop kameran och gimbalen antingen med en kabel eller via bluetooth. Det ska också sägas att gimbalens mjukvara inte är kompatibel med alla kameror på marknaden även om de viktmässigt fungerar. Så om du, antingen redan nu, eller efter du läst testet funderar på om du ska köpa en kan det vara bra att kolla upp om din kamera är kompatibel (se listan längst ner). Gimbalens funktion för att hålla din kamera stabil kommer att fungera ändå, men du kan inte använda gimbalens reglage för att styra kameran.

Kontroller och lägen

RS 3 Mini har ett par olika reglage för tummen och pekfingret. Tumreglagen är en joystick som du kan använda för att styra gimbalen manuellt, en knapp för att starta inspelning och aktivera fokuseringen samt en knapp för att byta inspelningsläge. Den 1,4” stora skärmen har pekkontroller och används för att rota runt i menyer och göra justeringar (för att slippa göra det i appen). På framsidan finns ett inmatningshjul för pekfingret samt en avtryckarknapp. Exakt vad man kan använda inmatningshjulet till beror lite på vad du har för kamera och hur du kopplar ihop kameran med gimbalen. Men det går att justera ISO, bländare, fokus, motorzoom med mera. Under testet har jag främst använt det för manuell fokusering. Inmatningshjulet har en väldigt bra känsla och det är lätt att finjustera skärpan med det. Det går också att justera hastigheten

Inmatningshjulet på framsidan har väldigt bra känsla, det kan användas för att styra på fokusering, iso, bländare och annat.

För stabilisering finns det tre olika lägen, pan-follow, pan och tilt-follow och pan, tilt och roll-follow. De olika lägena aktiverar olika leder, antingen kan du välja att kameran alltid är riktad framåt (pan-follow) oavsett om du justerar lutningen på handtaget, eller att kameran följer lutningen på handtaget framåt och bakåt, eller att den följer lutningen på handtaget framåt/bakåt samt i sidled. Vanligtvis används det första läget mest, det vill säga att kameran hålls horisontell och filmar rakt framåt även om du väljer att hålla handtaget horisontellt bakåt, vilket kan vara bekvämt om du ska filma i lägre vinklar än ögonhöjd. De andra lägena kan användas om du till exempel vill låta kameran simulera en persons blick och därför följer ett imaginärt huvuds rörelser. Det finns också en läge där du själv kan ställa in hur gimbalen ska fungera, samt ett selfieläge.

Hur lätt är det att komma igång och hur bra blir det?

Kortfattat, ganska lätt och väldigt bra. Men vi kanske vara lite mer utförliga. Efter utför justering av kameran i gimbalen är det enkelt att börja filma. Den kan kalibrera sig automatiskt genom att stå på ett bord med det medföljande stativet som skruvas fast i botten, jag skulle rekommendera att använda stativet hela tiden även om du inte ska använda det som just ett stativ. Detta framför allt om du har större händer, det ger mer grepp och du kan använda gimbalen med båda händerna vilket gör det enklare att kontrollera den, även om vikten och storleken gör det ganska lätt att använda den med ett enhandsgrepp.

Handgreppet blir lite trångt med enhandsfattning utan det extra stativet/greppet.

Utan den extra greppytan som stativet ger blir det lite trångt för min hand att trycka på knapparna på framsidan och att lossa greppet så pass att jag kan använda tummen under filmning kräver koncentration och kraft.

Men det går inte att säga något om resultatet annat än att det blir väldigt bra. Även om man är stadig på handen så blir resultatet mångfalt gånger bättre när man använder RS3 Mini jämfört med att filma på frihand. Visst finns det kameror med bra bildstabilisering, men en gimbal ger inte bara stabilare resultat utan också en bättre ergonomi.

Där jag upptäckt att det blir vissa problem ibland är när man hamnar i ändlägena på de olika armarnas räckvidd, då kan det svaja till lite. Men i de flesta lägen fungerar stabiliseringen väldigt bra. Märker du också att kameran börjar peka lite snett kan du snabbt antingen kalibrera eller bara centrera den automatisk på några sekunder.

Med enkla handgrepp kan du också filma vertikalt genom att flytta den hållare för snabbplattan som du fäster i kameran, något som kan vara intressant för de som filmar mycket för sociala medier där vertikalt är ett vanligt format. Att filma vertikalt direkt är en fördel istället för att behöva beskära materialet i efterhand. Vill man filma ur andra vinklar eller bara att ytterligare ett handtag finns en så kallad Nato-koppling för att fästa ytterligare grepp.

Med några enkla handgrepp kan du snabbt ändra till att filma vertikalt.

För vem?

Med tanke på hur lätt det är att komma igång och hur smidig RS 3 Mini är kan jag se att den riktar sig mot flera olika grupper. Dels den mer seriöse filmaren som bara vill ha något mindre och smidigare till mindre kameror, men också amatören som redan tagit steget och börjat filma lite mer men nu vill ha ett snyggare resultat. För de runt 4600 kronorna som den kostar får du betydligt större möjligheter att filma snyggare och att välja en gimbal istället för till exempel ett nytt objektiv kommer säkerligen att ge större förbättring för ditt resultat.

DJI är också marknadsledarna inom gimbals i den här storleken och det märks när man använder RS 3 Mini, den känns proffsig i konstruktionen även om vissa delar är i plast. Allt är lättjobbat (förutom trögheten i justeringen av armarna vid balansering) och det finns väldigt bra instruktionsfilmer från DJI om hur du ska komma igång och hitta alla funktioner. På det stora hela: för filmare och blivande sådana är det här ett riktigt bra hjälpmedel.

+lätt att använda, bra resultat, bra känsla i reglage
-lite litet handgrepp, lite svajig i ändlägena

Fakta

Pris: Ca 4600kr
Vikt: 980g i horisontellt läge, inklusive stativ
Maxvikt: 2kg
Batteritid: 10 timmars drift

Kompatibla kameror

  • Canon EOS M50, EOS M50 II, EOS M6 II, EOS R, EOS R5, EOS R6. EOS R7, EOS RP, PowerShot G7 X Mark III
  • Sony A1, A6000, A6100, A6300, A6400, A6500, A6600, A7C, A7M2, A7M3, A7M4, A7R2, A7R3, A7R4, A7R5, A7S2, A7S3, A9, A9 II, FX3, Rx100 VII, ZV-E10
  • Panasonic G9, GH3, GH4, GH5, H5S, GH6, S5, S5 II
  • Nikon Z fc, Z30, Z5, Z50, Z6, Z6 II, Z7, Z7 II
  • Fujifilm X-E3, X-H1, X-H2S, X-S10, X-T2, X-T3, X-T30, X-T30 II, X-T4, X100V
  • Sigma FP
  • Olympus E-M1 II