https://www.kamerabild.se/tester/provar/canon-eos-r-vi-har-provat-hela-systemet
546200
Kamera & Bild provar

Canon EOS R: Vi har provat hela systemet

Kamera & Bild har under en hel dag provat nya Canon EOS R med dess nya RF-objektiv. Vi fick även en exklusiv möjlighet att intervjua Canons utvecklingschefer för det nya systemet och de nya RF-objektiven, Go Takura och Naoya Kaneda. Här kan du läsa en uttömmande artikel om våra första intryck av kameran, samt hitta svaren på de frågor vi fått av er läsare.

Denna gång höll Canon tätt in i sista minuten med informationen kring det nya R-systemet, RF-objektiven och den spegellösa kameran EOS R. Att Canon skulle släppa ett nytt spegellöst system rätt snart var inte så svårt att räkna ut, men innehållet var desto svårare att gissa sig till.

Men nu slår de till stort, med en nyutvecklad fattning, modern ljusstark optik och sin största förändring sedan 1987 då de lanserade sin elektroniskt styrda EF-fattning som tog över efter eran med passande FD-objektiv. 

Foto: Calle Rosenqvist
Yuichi Ishuzuka, CEO Canon Europa, berättar om Canons historia och framtid på presskonferensen i London.

På presskonferensen i London förklarar Yuichi Ishuzuka, CEO Canon Europa, Mellanöstern och Afrika, att beslutet då var ett stort och nödvändigt val för att kunna skapa produkter inför framtiden, men även att det var ett riskabelt sådant.

Nu är Canon där igen. Yuichi Ishuzuka menar att man inte bara måste hålla ett öga på vad som kommer att hända i branschen nu och fem år framåt – utan även försöka att hålla ett öga på vad horisonten långt framöver kommer att både kräva och erbjuda. Hans ord kan tolkas som att Canon har gjort ett system om är utvecklat med framtiden i åtanke, med möjligheten att utveckla systemet ytterligare inom de ramar som tillgängliggörs med den nya RF-fattningen och RF-optiken. Han berättar dessutom att Canon är beredda att dedikera 8 procent av intäkterna till utveckling av sina produkter.

På pressträffen i London fick vi möjligheten att testa nya EOS R tillsammans med flera RF-objektiv samt EF-adaptern för att använda EF- och EF-S-objektiv. Dessutom hade vi möjlighet att ställa era frågor direkt till Canons japanska produktchefer, vars svar du hittar längre ned i artikeln. 

FOTO: Calle Rosenqvist
Under vår hands-on hade vi möjlighet att fotografera skådespelare från Les Enfants Terribles (De förskräckliga barnen), en prisad performance-grupp i London. Canon EOS R 1/125s, f/1,2, ISO 100.

Vi provar Canon EOS R

I generationer av kameror har Canon lyckats förfina ergonomin så att den blivit bättre och bättre. Hos proffsmodellerna ser vi oftast bara små förändringar, då utvecklingen av reglage och knappar nått ett tak, och det endast är små skillnader som egentligen går att förbättra.

Det är också denna sak som varit problemet för dagens spegellösa kameror – med små knappar och för litet grepp, något som exempelvis Sony fått mycket kritik för hos deras spegellösa kameror. Canon har, liksom Nikon med sitt nya Z-system, tänkt annorlunda. Först att säga är att greppet är riktigt bra, med en härlig känsla av robusthet och genomtänkta former. För tummen finns en liten utbuktning som den kan vila på, vilket ger stadga åt greppet. Storleken är för övrigt också väl avvägd, mindre än Canons DSLR-modeller, visst, men ändå tillräckligt mycket större än många konkurrenter som var tidigt ute med spegellöst och satsade på kompaktheten.

På så vis får de som längtat efter en "riktig" kamera som har fler likheter med DSLR men ändå är spegellös, nu chansen, då Canon följer sin utstakade väg.

Starten är alltså riktigt bra, då kameran känns stabil i handen, men nog finns det vissa saker som stör. Ett exempel är att AF-ON-knappen sitter lite väl mycket till höger, som faktiskt något problematiskt när det gäller den utbuktning som man gärna vill använda för att ha tummen på för extra stadga i greppet. Ett bättre alternativ för AF-ON-knappen hade därför varit på den yta som finns till vänster om där knappen är nu, där tummen hamnar naturligt i sitt grepp. Detta hade gjort att man inte behövt få en konstig vinkel på tummen, samtidigt som man fått en knapplös yta att vila tummen på vid exempelvis enhandsgrepp.

Med touch-knappen, som egentligen är två, kan man ställa in olika funktioner.

Ny touch-knapp

Den nya touch-knappen, som egentligen är två knappar, är en riktigt spännande funktion. Den går att ställa in för flera olika funktioner, och där funktionerna har med en ändring av värden att göra, kan man alltså öka eller minska via vänster eller höger pil, exempelvis ISO-värdet. Det går även att rotera mellan exempelvis olika fokuslägen med knapparna. Här räcker det med att bara nudda ytan så ändrar man inställningen, men för de som inte gillar den snabba exakta ändringen går det att ställa in att den inte ska ändras förrän efter att man hållit in den en sekund. Det går också att avaktivera funktionen. Dessutom finns även ett speciellt låsläge på kameran som helhet, där man kan välja vilka funktioner som ska gå att låsa, för att inte komma åt dessa omedvetet. 

Canon EOS R har många möjlighet att ställas in på olika sätt. Bland annat går det att välja vilka reglage som ska låsas när man slår på multifunktionslåset.

Det som känns något synd är ändå att touch-knapparna sitter horisontellt rakt, något som kräver en utsträckt tumme för att komma åt vänstersidan av denna. Här hade en mer naturlig riktning varit en sned diagonal uppifrån höger till nedåt vänster, vilket hade gjort att knappen följt tummens vridning mer naturligt, något som i sin tur givit en snabbare användning av knappens funktion.

FOTO: Calle Rosenqvist
Trots mycket svårt ljus satte EOS R fokus gång på gång – imponerande bra! Canon EOS R 1/160s, f/1,2, ISO 160,

Jag tog upp både detta samt AF-knappens placering med både de japanska utvecklingscheferna och Mike Burnhill, produktspecialist på Canon UK, som lovade att förmedla det vidare, och tyckte att det lät som en spännande idé. Om inte annat för en eventuell kommande proffsprodukt, där vi vet att AF-ON-knappen är väldigt viktig och något som måste bli rätt för att kunna fungera hos exempelvis yrkesverksamma.

Knappar och reglage är för övrigt riktigt bra, möjligen skulle man kunnat ha utveckla kamerans vänstra av- och på-knapp till att göra något mer spännande, då den tar plats och ändå är designad som ett snurreglage. Men å andra sidan vill ju Canon också segmentera sina kameror, och denna kamera ska heller, vad vi erfar, inte vara "för bra", då det kommer att komma en högre, proffsigare modell, av allt att döma.

Foto: Calle Rosenqvist
Exponeringen kändes säker trots ett mycket konstigt ljus, både när det gäller hur det skiftade, men även hur färgtemperaturen ändrades då och då. Canon EOS R 1/125s, f/4, ISO 5000.

Foto: Calle Rosenqvist
Att välja autofokuspunkt genom att titta i sökaren och justera denna genom pekskärmen går utmärkt, dessutom mjukt och fint med alla 5655 AF-punkterna som finns på sensorn. Canon EOS R 1/125s, f/4, ISO 100.

Snabb autofokus

Autofokusen i EOS R bygger i grunden på Dual Pixel AF-tekniken, men är i och med den nya sensorn utvecklad med fler AF-punkter, hela 5655 stycken. Autofokusen klarar av att fokusera i ned till -6 EV, vilket är riktigt, riktigt ljussvagt. 

Canon menar själva att denna DPAF är enormt snabb, att den genom kommunikationen mellan objektivet och kameran ska kunna definiera var fokus ska sitta på så kort tid som 0,05 sekunder. Detta är mycket svårt att mäta i verkligheten, eftersom optiken också ska fokusera, men det vi märker är att kameran fokuserar oerhört snabbt, och dessutom exakt.

Vi fick även möjligheten att testa kameran i mycket svagt ljus, och här minst sagt imponerade den – fokus satt gång på gång, och det ingen tvekan om att detta kan vara ett av systemets största fördelar – en brutal fokus som klarar av svagt ljus. Under en hel dags fotograferande klarade autofokusen av allt man gav till den. Några få gånger fick vi en fokusjagning, men då vid extrema förhållanden som att vi hade brännvidd i teleänden, svagt ljus och gjorde omfokusering på något blurrigt och helt suddigt objekt i förgrunden.

Detta måste sägas vara ett mycket bra resultat.

Foto: Calle Rosenqvist
JPG-bilder direkt ur Canon EOS ger mycket fin svärta, samtidigt som högdagrarna finns med. Canon EOS R 1/200s, f/4, ISO 2000,

EOS R har även följande autofokus, och kan då ta upp till 5 bilder per sekund. Dessutom finns ansiktsigenkänning och ögonfokuserande autofokus. Det senare fungerar för tillfället endast vid enbildstagning då fokus låser sig på ögat och stannar där (även om objektet flyttar sig), men ska enligt uppgift korrigeras framöver till att kontinuerligt följa ögats förflyttning. Följande autofokus fungerar över lag mycket bra, och mycket beror nog även till stor del över att ytan som täcks är hela 90 procent, något som är helt överlägset över dagens DSLR-kameror.

Foto: Calle Rosenqvist
Den vinklingsbara skärmen går att ställa in för att visa, ja, allt möjligt. Dessutom täcker AF-punkterna 90 procent av ytan, vilket gör att du kan trycka nära på var som helst för att ställa fokus, utom två små remsor på vänster och höger sida.

Fokus kan även ställas genom att trycka på pekskärmen, och dessutom finns samma peka-dra-funktion som hos EOS M50, alltså där man kan använda tummen på skärmen för att ställa fokuspunkt, samtidigt som man tittar i sökaren.

Här har Canon verkligen lyckats. Punkten flyttar sig mjukt och bra, något som också enligt Canon har varit tanken med alla de 5655 AF-punkterna på sensorn. Upplevelsen blir helt enkelt mjukare, och det finns inga avstånd mellan AF-punkterna som gör att fokuspunkten behöver hacka, eller hoppa. Riktigt bra!

Foto: Calle Rosenqvist
Med Canons nya RF 50mm f/1,2L USM finns många möjligheter till porträtt – som här – i svagt ljus.

En kortplats

Diskussionen kring kameror som släpps har på senaste inbegripit antalet kortplatser. Så både för Nikons Z6 och Z7, men även hos Canon EOS R. Canon har valt att använda SD-kort i en UHS-II-buss, något som är snabbt och bra, men även något som vittnar att kameran inte riktar sig mot proffsen (vilket de även sagt). Kameran Canon EOS R får ses som en instegskamera med plusmeny, och hamnar då mot mitten i en placering i ett kommande nytt system som ska växa. Det är också därför tycker vi också att det är obefogat mycket kritik kring att kameran endast har en kortplats. Visst är det aldrig fel med två, men knappast något som gör kameran oduglig för den tänkta målgruppen. 

Möjligen kan man diskutera kring valet av SD-kortplats, i stället för ett mer utvecklat och modernt alternativ som CFast, när man ändå byggt upp hela systemet från grunden och säger sig tänka "framåt".

Man kan välja vad man vill att kontrollringen ska göra.

För tillfället finns 8 val att göra för vad kontrollringen ska ha för funktion.

Ny smart kontrollring

I det nya systemet hittar vi även fyra nya objektiv, varav tre är av den finare L-typen och ett av STM-typ. Gemensamt för dessa är att alla har en ny kontrollring längst fram på objektivet. Idén med denna är att man ska kunna utöka kamerans funktionalitet genom att tilldela ringen olika funktioner, vilket man gör i kameran. Här kan man ställa in exempelvis exponeringskompensation för att slippa en konstig knappkombination för denna, eller att justera ISO-värde, bländare eller slutartid.

Foto: Calle Rosenqvist
Att snabbt justera exponeringskompensation med kontrollringen på objektivet är riktigt smidigt. Canon EOS R, 1/1600s, f/1,2, ISO 200.

Foto: Calle Rosenqvist
Det nya 50mm f/1,2 ger inte bara möjlighet att få skarpa bilder i ljus, utan även kort skärpedjup som här. Canon EOS R, 1/1600s, f/1,2, ISO 100.

Detta är en helt vinnande sak att ha i de nya objektiven, och när vi testade de olika funktionerna märkte vi att det ökar snabbheten med hanteringen av kameran. Dessutom har vi fått information från Canon att funktionaliteten ska förbättras ytterligare framöver, med fler val av funktioner. Jag överdriver inte när jag säger att detta är en av de stora styrkorna i systemet, framförallt för de som snabbt behöver göra justeringar i av en inställning som har olika steg.

Kontrollringen, som har steg när man roterar den, går även att få utbytt mot en steglös sådan, om man lämnar in objektivet till Canon. För den som filmar kan det vara en förbättring, men även för den som ofta använder ringen och fått en känsla för hur mycket man måste vrida för att nå en viss justering.

Foto: Calle Rosenqvist
Canon EOS R har ansiktsigenkänning, men även ögonidentifiering som fungerar fint. Canon EOS R, 1/1600s, f/1,2, ISO 100.

Foto: Calle Rosenqvist
Canon EOS R.

Foto: Calle Rosenqvist
Canon EOS R.

Sökare och skärm

Den digitala sökaren visar hela bildutstnittet och går att justera i visning för att passa bättre för den med glasögon (som då ger en mindre bild med informationen utanför själva bildytan), eftersom man då har ett ökat avstånd från själva sökaren. Kvaliteten är riktigt bra, och helt klart en av de bästa som vi använt. Dessutom är den snabb på att justera skillnader i exponering. Detta är en av de få gångerna man verkligen känner att elektronisk sökare faktiskt kan vara ett alternativ för den analoga (för den som är helt invand med detta), mycket på grund av sin höga upplösning, och något vi även kände med Nikons Z-kameror.

Dessutom går det att tilldela en knapp för att förhandsvisa skärpedjupet, något som justeras utan att bildens ljushet ändras, till den valda bländaren (kameran bländar ned från största öppning till vald bländaröppning). Det är nästan kusligt att se hur skärpedjupet ändras utan att något annat justeras i bilden förutom skärpan.

Den vinklingsbara skärmen känns också den riktigt bra. Skärmar i dag av hög kvalitet är inte så mycket att orda om, och samma är det här – den går hur som helst att vrida runt och vinkla så att man ser sig själv om man så vill, för att filma eller ställa fokus. En av de bästa funktionerna med skärmen är hur som helst möjligheten att välja en del av dess yta att justera autofokuspunkt med, under tiden man tittar i sökaren.

Foto: Calle Rosenqvist

Foto: Calle Rosenqvist

Foto: Calle Rosenqvist

Bra för video – inte bäst

Den som hade hört om ryktet att Canon skulle kasta in allt de hade för att sammanföra stillbild med sina högre cinema-modeller kan genast sluta drömma. Här har vi en första kamera i ett nytt system, och det vore konstigt om Canon skulle förstöra möjligheten till segmentering av kommande kameror.

Detta innebär att vi inte hittar någon zebra-funktion för att markera högdagrar, heller inte någon direkt avancerad justering av just filmfunktioner. Däremot finns fokus-peaking i tre färger och två intensiteter, något som så klart hjälper den som fokuserar manuellt. Men nu är ju ändå en av fördelarna med det nya systemet alla autofokuspunkter på sensorn – något som med den stora ytan kommer till extra användning vid filmning då man mjukt och enkelt kan följa objekt man vill fokusera på.

Men bara vid grundläget är EOS R riktigt bra vid filmning. Den gör sitt jobb, hittar snabbt och mjukt fokus, och utan att visa något större problem, inte ens vid svagt ljus. Även detta imponerar.

Film i 4K/30p spelas in med samma beskärning som hos 5D Mark IV, med en beskärningsfaktor på 1,74. Detta är något som fungerar för vissa, men inte alla. Däremot finns Canons C-Log för grading i efterhand, nu direkt i kameran, något som är bra. Med en extern inspelare som Atomos Ninja kan du spela in 4K i 10-bitars 4:2:2.

Foto: Calle Rosenqvist
Canon EOS R med 24–105mm och monterad Atomos Ninja hårddiskinspelare.

Här ser vi att Canon har en del fina funktioner för film, men inte alls så många som behövs för den inbitne filmaren. Dessutom kan man diskutera hur nuvarande objektivutbud påverkar valet för den som vill filma – tre av de fyra släppta objektiven är stora prylar – och vill man gå ner i vikt finns så klart en möjlighet att köra med EF-adaptern och ett mindre smidigt EF-objektiv.

Vi provade även den elektroniska bildstabiliseringen vid filmning, och våra första intryck är att den fungerar fint och är användbar till mycket. Däremot har Canon fått en del frågor (och kritik) kring varför de inte valt inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Svaret hittar du längre ned i artikeln bland läsarfrågorna. Men visst, det hade helt klart varit en stor fördel, och något som konkurrenten Nikon valt att ha med i sina två nysläppta Z-modeller, liksom Sony i sina A7-modeller.

Foto: Calle Rosenqvist

EF-adapter medföljer EOS R

För första gången finns nu möjligheten att köra EF-S-objektiv på en fullformatssensor! Nu är ju så klart styrkan hos EF-adapten kanske större när det gäller att köra EF-objektiv, men ju fler möjligheter desto bättre.

Vi har provat EF-adaptern, som också följer med själva kameran, och det hela är egentligen rätt rakt på: det är ingen skillnad i funktionalitet med adaptern och det hela fungerar finfint. Adaptern ökar avståndet mellan objektiv och sensor, så att avståndet blir samma som hos Canons DSLR-modeller – med samma bildutsnitt.

Här ser vi möjligheten att också redan nu få en kompakt kamera med exempelvis nya 70-200mm f/4 och EF-adaptern, på Canon EOS R, för att nämna en intressant kombination för att nå långt med smidig utrustning.

Foto: Calle Rosenqvist

Kvartett av RF-objektiv

De första objektiven vi ser i RF-systemet är initialt inte helt gratis. Nu är det så klart även ett nytt system vars utvecklingskostnader måste betalas, men de har också satsat på de häftigare L-objektiven. Exakt hur man tänkt här avslöjar inte Canon – antingen går man upp i kvalitet och ljusstyrka för att visa att man menar allvar med systemets framtid, men då också med problemet att vissa skräms bort av kostnaden därefter.

Å andra sidan hade en satsning på billigare optik möjligtvis drivit på motsatsen, en känsla hos proffsen att de övergivits. Men visst hade det varit fint med några objektiv redan nu, som kunnat fungera som en fin introduktion till systemet, som inte behövt vara lika ljusstarka. Det lägsta priset för RF-optiken ligger just nu på 5 990 kr för 35mm f/1,8 M IS STM.

Foto: Calle Rosenqvist
Tagen genom ruta. Canon EOS R, 1/20s, f/4 ISO 12800 med 28–105mm f/4 vid 105mm.

Exempelvis ser vi här en f/2-bländare hos normalzoomen RF 28–70mm f/2L USM, något som vanligtvis är f/2,8 (34 990 kr), samt EF 50mm f/1,2L USM (26 990 kr). Prestanda kostar, vilket också märks på 28–70mm – det är en riktigt stor och tung pryl. 

Så ja – det känns smart att leverera kameran med en EF-adapter.

Hur som helst så känns designen snygg, modern och genomtänkt, konstruktionen genomtänkt och kvalitativ. Dessutom har objektiven en bra avvägning av tröghet för fokusringen, och exempelvis zoomen på 24–105mm-objektivet går att vrida genom hela registret med ett vridtag. 

Hur de presterar återstår att se när vi testar systemet om helhet.

Foto: Calle Rosenqvist
Canon EOS R ger fin exponering och vitbalans direkt ur kameran. Här en bild utomhus. Canon EOS R.

Foto: Calle Rosenqvist

Bra grund för Canon

Det är inte varje dag man möter ett nytt kamerasystem, och det märks också att det ligger mycket utveckling och tankar kring när ett sådant ska skapas. Nu ser vi att de spegellösa systemen från både Canon och Nikon har en bra grund att stå på, och att de lyckats sortera bort många av de barnsjukdomar vi tidigare stött på.

Dessutom har Canon fått till en riktigt bra känsla i systemet som helhet: det är kvickt och känns snabbjobbat. Fotografering i tyst läge med elektronisk slutare är just tyst, nåogt som är en av fördelarna med spegellöst.

Vi tyckte att Nikon gjorde en fin entré med sitt Z-system i artikeln "Våra första intryck: Riktigt bra start på Nikons nya Z-system" – och det finns all anledning att ge Canon samma cred för det de just visat upp.

Som en fördel för konsumenten (och kanske även tillverkarna) så verkar det ändå skilja en del åt mellan de två systemen, och framförallt mellan de nu släppta kamerorna. Hur systemet utvecklas framöver ska bli intressant att se.

Foto: Calle Rosenqvist
Naoya Kaneda och Go Tokura, Canons utvecklingschefer för R-systemet och dess objektiv.

Canon-cheferna om R-systemet

Under pressträffen fick Kamera & Bild en exklusiv möjlighet att sitta ned med Go Tokura, Canons utvecklingschef för R-systemet, tillsammans med Naoya Kaneda, ansvarig över utvecklingen av RF-optiken, för att diskutera R-kameran och R-systemet som helhet.

 

EOS-R-systemet har ju en större bajonettstorlek än EF-systemet med 54 mm i inre diameter. Vad är fördelarna och nackdelarna med detta?

– Vi byggde upp R-systemet helt från grunden för att kunna ta till vara på möjligheterna som gavs när vi kunde bestämma storleken på fattningen. Det var helt nödvändigt med en ny design för att kunna utveckla en kamera inför framtiden. Dessutom är fördelarna så pass många med ett kortare registeravstånd, alltså avståndet mellan fattningens utsida och sensorplanet, förklarar Go Tokura.

 

Så hur kom det sig att man landade på just 54 mm i storlek?

– När vi undersökte hur vi skulle designa fattningen kom vi fram till att den storleken var den bästa avvägningen mellan avstånd och diameter, och att det ger oss ett visst spelrum för vad man kan göra i framtiden. Det som var viktigt att uppnå var hög bildkvalitet, högre funktionalitet än den tidigare fattningen samt att göra den framtidssäker, säger Naoya Kaneda.

 

Innebär då den större fattningen eller det kortare registeravståndet att man får en ändring eller förbättring av hur mycket fokus kan justeras i efterhand med funktionen "Dual Pixel RAW"?

– Nej, effekten och funktionen är densamma som hos 5D Mark IV, förklarar Naoya Kaneda. 

 

Foto: Calle Rosenqvist
De nya RF-objektiven har 12 kopplingar för ökad bandbredd och snabbare kommunikation mellan objektiv och kamerahus.

När det gäller just optiska konstruktioner så har de ju alltid sina brister. Men sedan några år tillbaka används matematiken flitigt för att korrigera för dessa linsfel, eller aberrationer. Hur ser det ut med detta inför framtiden? Går det att förbättra ytterligare?

– Först och främst innebär bytet till en ny, bättre fattning, en förbättring av den optiska prestandan. Och med den nya designen har vi även ökat antalet kommunikationskanaler mellan objektivet och kameran. De nu 12 kontakterna och stiften som finns kan överföra information mellan kamerahuset och objektivet mycket snabbare, säger Go Tokura.

Foto: Calle Rosenqvist
Här syns den nya RF-bajonetten, som är större än den klassiska EF-bajonetten.

Och exakt vad förbättrar denna ökade bandbredd?

– Genom att ha en krets i objektivet som kommunicerar med kamerahusets krets kan informationen behandlas mycket snabbare, något som förbättrar prestandan i systemet. Exempelvis kan vi förbättra bildkvaliteten och den optiska prestandan direkt när bilden tas, förklarar Naoya Kaneda.

 

Är det möjligt att dessa kontakter och denna bandbredd kan användas till även annat, som ni ännu inte utvecklat?

– Vi har utvecklat systemet med framtiden i åtanke när vi skapade den nya fattningen, och den höga bandbredden och det ökade antalet kommunikationskanaler öppnar upp för stora möjligheter, menar Go Takura.

 

Om vi tittar närmare på sensorn så har ju den 5655 autofokuspunkter med tekniken Dual Pixel AF. Varför så många?

– Genom att öka antalet autofokuspunkter på sensorn blir upplevelsen bättre för fotografen. När man använder sig av skärmen för att dra och flytta fokuspunkter ville vi att det skulle gå mjukt, vilket kräver fler autofokuspunkter. Det blir också mycket mer exakt och utan hack mellan olika fokuspunkter, säger Naoya Kaneda. 

Läsarnas frågor om R-systemet och EOS R

Intresset kring Canons R-system har varit stort, och Kamera & Bild har fått en hel del frågor kring de nya produkterna. Här har vi samlat några av frågorna som vi fått svar på:

 

Varför bara en kortplats?

Canons svar är att de inte fick plats med två kortplatser, dels för att hålla vikten låg, men även eftersom kameran är tänkt som en instegskamera i R-systemet, vars främsta målgrupp inte behöver funktionaliteten av dubbla kortplatser.

 

Vad är det för sensor i EOS R och vem har tillverkat den?

Canon svarar att sensorn är tillverkad av dom själva, och att det är en vidareutveckling av sensorn som sitter i Canon EOS 5D Mark IV. Den största utvecklingen ligger i det stora antalet autofokuspunkter samt en ny design på mikrolinserna eftersom registeravståndet och därmed även ljusets infallande vinkel är annorlunda.

 

Hur bra är sensorn och bildkvaliteten i EOS R?

Just nu har vi inte haft möjlighet att testa kameran i det testlabb där vi detaljerat undersöker sensorns och objektivens prestanda. När vi får tillgång till ett testexemplar kommer vi att jämföra EOS R mot övriga testade kameror.

 

Är kameran en "proffskamera"?

Enligt Canon själva riktar den sig inte direkt mot proffsen, utan mer som en instegskamera i deras nya spegellösa R-system. 

 

Ingår C-Log i Canon EOS R?

Ja, den finns integrerad i kamerans firmwmare från början.

 

Hur stor är ytan med alla tusentals AF-punkter?

Ytan är totalt 90 procent, och täcker 100 procent av höjden och 90 procent av bredden.

Har Canon släppt någon så kallad "road-map" över R-systemet?

Ja, men den avslöjar tyvärr inte så mycket, så egentligen är det ingen riktig road-map.

 

Kan man byta ut kontrollringen på objektiven för att få en ring utan steg, alltså steglös rotering?

Ja, man lämnar in den till Canon och får den utbytt.

 

Vad betyder "R" i "Canon EOS R"?

R står enligt Canon för "Reimagine optical excellence".

 

Hur fungerar den i svagt ljus?

Våra första intryck är att den fungerar riktigt bra. Enligt specifikationerna är den så känslig att den kan fokusera med så lite ljus som -6 EV-steg, vilket motsvarar ett vanligt norrsken.

 

Vad kostar kamerahuset utan EF-adaptern?

Det går inte att köpa endast kamerahuset. Adaptern ingår.

 

Har Kamera & Bild någon information om kommande modeller i R-systemet?

Nej, Canon avslöjar ingen sådan information. Däremot är det så klart rimligt att det kommer både en enklare, mer bantad modell, och någon/några fler avancerade modeller framöver. Antagligen är de redan under utveckling.

 

Finns någon R-till-EF-adapter för att använda den nya RF-optiken på den äldre objektivfattningen EF? Om inte, när kan vi förvänta oss en?

Nej, någon sådan adapter finns inte. Canon ger inget svar om att en sådan kommer att släppas framöver.

 

Hur är funktionaliteten med EF-adaptern?

Alla EF- och EF-S-objektiv (oavsett L-klass eller ej) går att använda med full funktionalitet, autofokusprestanda och eventuell bildstabilisering i objektivet. Bildytan blir precis som om den varit monterad på en av Canons DSLR med småbildssensor.

Kan jag köpa filterinläggen för sig, till filteradaptern?

Nej, du måste köpa en adapter med antingen polfiltret eller ND-filtret. Adaptrarna i sig är precis likadana, och filtren går att ta ut helt, men filterinläggen säljs just nu inte separat.

 

Har kameran focus-peaking vid manuell fokusering?

Ja. Det går att välja mellan hög eller låg nivå, samt färgerna röd, gul och blå.

 

Hur länge räcker batteriet?

Enligt Canon kan EOS R ta upp till 560 bilder på ett batteri. När vi testade kameran räckte ett batteri till runt 1700 bilder och 5 minuter film i 4K. 

 

Kan man ladda batteriet med USB-laddare?

Ja, du kan ladda EOS R via USB-C-kabel om du använder det medföljande batteriet LP-E6N. Tidigare batteriversionen LP-E6 går inte att ladda via USB då kontrollkretsen är annorlunda. För den som vill ladda med en power-bank krävs en som klarar av att leverera 5V 3A. Kameran går inte att driva med USB, endast ladda. 

 

Vid seriebildstagning, hur upplever du bilden då? Blir den svart?

Nej, det blir ingen så kallad "blackout" vid seriebildstagning, vare sig i den digitala sökaren eller på skärmen.

Foto: Calle Rosenqvist

Vad är det för typ av skärm på kamerans ovansida?

Skärmen är av LCD-typ, har en knapp för att ge upplyst information, och visar information om kamerans inställningar och status.

 

Har kameran Dual Pixel RAW?

Ja, DPR-inställningen i EOS R har samma funktionalitet som hos 5D Mark IV – möjligheten att till viss del ställa in fokus i efterhand.

 

Vad är C-RAW?

Formatet C-RAW är en komprimerad version av bilden i råformat, med minskad filstorlek men med samma upplösning som en fullstor bild.

 

Går det att köpa EOS R utan lågpassfilter och utan IR-filter?

Nej. Det går heller inte att få dessa borttagna av Canon.

 

Är Canon EOS R vädertätad som en proffskamera?

Kamerahuset är vädertätad motsvarande specifikationerna hos Canon 5D Mark III. 5D Mark IV är något bättre, och 1D X Mark II än bättre igen.

 

Vad har kameran för beskärningsfaktor vid filmning i 4K?

Beskärningsfaktorn är 1,74, alltså samma som den hos 5D Mark IV.

 

Har kameran automatisk fokusering på ögonen?

Ja, den har både ansiktsigenkänning och ögondetekterande autofokus. För tillfället fungerar denna endast i enbildsläge, inte i kontinuerlig seriebildstagning. Detta ska enligt obekräftade uppgifter från Canon USA fixas i kommande firmwareuppdatering.

 

Varför har kamerahuset ingen inbyggd bildstabilisering?

Canon svarar att inbyggd bildstabilisering i kamerahuset ger bäst effekt med vidvinkel än tele, och att man därför valt att implementera detta i objektiven istället.

 

Kan man välja fokuspunkt med tummen på skärmen som på de senaste EOS M-modellerna?

Ja, det fungerar på samma vis.

 

Hur fungerar bildstabiliseringen som finns i kameran när man filmar?

Det är en digital bildstabilisering som minskar utsnittet på bilden för att ge mån åt kameran att anpassa bildytan efter skakningarna.

 

 

Kamera & Bild kommer snart att testa det nya systemet, och kommer då att se hur det står sig mot bland annat Nikons nylanserade Z-system och dess nya kameror Z6 och Z7

167315513313063_2075400362504559