Kamera & Bild provar

Nikon Z50: Våra första intryck av nya kameran

Kamera & Bild har under en dag provat Nikons nya spegellösa DX-kamera och de två nya DX-objektiven med Z-fattning. Här kan du läsa om våra första intryck.

Nikon tar nu det naturliga steget att släppa en DX-kamera i sitt spegellösa Z-system, vilket innebär en kamera med APS-C-sensor till skillnad från deras Z6 och Z7 som har den större FX-sensorn, eller en sensor i småbildsformat.

Just Z6 och Z7 hade det länge diskuterats kring med både rykten och förväntan. Det naturliga steget då, för ett år sedan, var att Nikon skulle släppa en ny spegellös kamera i fullformat – vilket de också gjorde. I skymundan av detta dämpades snabbt diskussionen kring andra möjligheter, så som en Z-kamera med DX-sensor.

Vi visste att den skulle komma, men inte när, eftersom det är ett stort segment med många möjligheter för Nikon att positionera sig hos en målgrupp som inte vill lägga rejäla summor pengar på högpresterande objektiv – är du hobbyfotograf som vill ta ett steg uppåt i din fotografering blir ett objektiv för 15–20 000 kronor helt enkelt för mycket. Samma sak med nya Nikkor Z 58mm f/0,95 Noct som vi just rapporterat om – för en prislapp på nätta 100 000 kronor.

Detta har så klart Nikon förstått, och därför ser nu Nikon Z50 sitt ljus, en kamera vars hus och objektiv är nåbart för en helt annan målgrupp, både gällande ekonomi och handhavande.

Rob Harmon, Senior Commercial Planning Manager på Nikon Northern Europe.

"Hård konkurrens i segmentet"

Under pressträffen när vi provade nya Nikon Z50 i London fick Kamera Bild även möjligheten att intervjua Rob Harmon,Senior Commercial Planning Manager på Nikon Northern Europe.

Det är ju rätt hård konkurrens i segmentet för kameror med APS-C-sensorer. Hur tänker Nikon när det gäller detta?

– Ja, i just detta segment finns en hel del konkurrens, men jag tror att Z50 kommer klara sig bra i den marknaden. Z50 fokuserar på mellansegmentet upp till de avancerade användarna.

Innebär det att kameran inte är att se som en direkt instegsmodell?

– Z50 är nog mer riktad mot hobbyfotograferna och entusiasterna som vill uppgradera, och vi jämför Z50 med exempelvis Nikon D500 eller D5000/7000-serien, att de ligger på samma nivå. Men kameran är samtidigt något mer rättfram än exempelvis våra mer avancerade Z6 och Z7. Nikon Z50 är ingen pro-modell, och den har heller inte samma vädertätning som en sådan, utan är snarare att jämföra med D5600 i det fallet.

Så vilken är egentligen den typiska användaren av Nikon Z50?

– Fokus ligger huvudsakligen på vikten och storleken, och just storleken var en viktig faktor att få till. Exempelvis passar kameran de "content creators" som arbetar med både stillbild och rörligt, så som Instagrammers och vloggare. En av kamerans styrkor är att kunna vinkla skärmen för selfieläget och kunna använda skärmen för hanteringen.

Vi ser ju också att det är färre knappar på Z50, inte heller någon joystick. Varför?

– Det har med användarvänligheten att göra. Vi har dragit ned på antalet knappar på kamerans baksida. Samma sak gäller att inte ha med någon joystick, det är framtagit så för marknaden.

Nikon Z50 med de två nya DX-objektiven.

Våra första intryck av Nikon Z50

Under pressträffen fick Kamera Bild prova ett förhandsexemplar av Nikon Z50. Detta innebär att det kan komma att bli ändringar i kamerans firmware, men framförallt att vi inte får publicera bilder tagna med kameran. Därför kan vi just nu inte uttala oss om bildkvaliteten hos Z50, utan får vänta med detta tills vi får en skarp version av kameran i våra händer.

Däremot finns det ändå en hel del intressanta saker att nämna när det gäller nya Z50. Exempelvis kan vi börja med ergonomin, som enligt Nikon själva är tänkt att vara riktad mot en användargrupp som vill ta steget upp i nivå och bli mer avancerad. Som vi tidigare nämnt har Nikon själva jämfört Z50 med bland annat D500 och D5000/D7000-serien, något som jag tycker att de också lyckats med.

Däremot har de inte helt konsekvent gjort en likvärdig övergång i handhavande mellan de två modellerna, då Nikon D500 ändå upplevs som en hyfsat avancerad kamera med flera proffsiga funktioner. Nikon Z50 saknar exempelvis en joystick och den övre statusskärmen som vi ser hos D500. Detta behöver nödvändigtvis inte vara en dålig sak, framförallt inte när Nikon förklarat strategin att göra en mer rättfram kamera, som medger enklare användning.

Nikon Z50 (vänster) vid Nikon Z7 (höger).
Nikon Z50 (främre) med nya Nikkor Z DX 16–50mm f/3,5-6,3 VR och Nikon Z7 (bakre) med nya Nikkor S 85mm f/1,8 S.

Slimmad ergonomi

Ergonomin går hand i hand med det slimmade uttrycket och avskalandet av flera knappar på baksidan ger tillsammans med de pek-knappar som sitter integrerade på skärmens högersida ett enkelt intryck i handhavande.

Och det stämmer också. Nikon har lyckats få till en enkelhet som ändå inte känns för spartansk, samma sak gäller med utformningen av programvalsratten och det reglage på ovansidan som används för att skifta mellan stillbild och video. Kanske är det designen som helhet som gör att den känns mer avancerad till det yttre, än den faktiskt är.

Den något mindre och kortare Nikon Z50 (vänster) och något större Nikon Z7 (höger)

Greppet är hyfsat djupt och rätt så smalt, vilket också det ger ett slimmat intryck. Kameran ligger fint i handen och greppet är också riktigt bra. Knapparnas avstånd, vinklingar och känsla känns riktigt bra, även för tumreglaget som är något mindre än hos Z6/7. Däremot känns det främre justeringshjulet för exempelvis slutartiden, som något snålt tilltaget och något mer insjunket i själva kamerahuset. Vi får ser hur det upplevs i mer vardaglig användning när vi får in kameran för test.

Här syns den svarta listen till höger på skärmen som har tre integrerade skärmknappar. Funktionerna är in- och utzoomning samt val av information som visas på bilden. Knapparna går inte att stänga av eller konfigurera.

Integrerade skärmknappar

Med de integrerade tre knapparna på skärmen kan man zooma in med bilden i den digitala sökaren (när man ska sätta exempelvis skärpan) eller zooma ut, eller justera den information som visas på skärmen eller i sökaren. Här ser vi prov på ett hyfsat nyskapande moment som helt klart kan komma att utvecklas ytterligare.

Nackdelen med de integrerade knappytorna är att de är fixerade vid sina uppgifter, och alltså inte programmerbara för att kunna justeras till vad du vill att de ska göra. Du är fast med in- och utzoomningsfunktionen tillsammans med informationsjusteringen. En andra nackdel är att funktionen inte går att stänga av, och det är bara att hoppas att man som användare slipper "komma åt" justeringen av misstag.

Nikon Z50 verkar för övrigt vara drivande mot att använda skärmen mer för diverse användning. Dels på grund av de integrerade skärmknapparna vi just förklarat, dels på grund av de färre knapparna, men även för att kamerans grund ligger i att man sätter fokus på skärmen. Det går just nu nämligen inte att använda exempelvis tummen på skärmen för att justera placering av AF-rutan samtidigt som man tittar i den digitala sökaren, något som kändes som en självklarhet att det borde fungera på denna kamera.

Lösningen är så klart en firmwareuppdatering bort, och vi hoppas att Nikon tar till sig detta. Det är nämligen inte helt snabbt att använda knapparna för att klicka runt fokusrutan samtidigt som man tittar i sökaren. Och vill man inte använda skärmen på kamerans baksida att titta på så är det just det man har att tillgå.

Autofokus

När vi provade använda kamerorna befann vi oss inomhus, vilket gör att det är svårt att exakt veta hur kameran presterar. Däremot klarade den av att snabbt fokusera och omfokusera i det svaga ljuset, och det var heller inga problem för kameran att upptäcka ansikten med hjälp av ansiktsigenkänningen.

Autofokusen har även ögon-AF som identifierar ögon som små fyrkanter. Också detta fungerade snabbt och bra, och som fotograf är det bara att använda knapparna för att växla mellan olika ögon där man vill att fokus ska vara.

Vid filmning följer kamerans autofokus också snabbt och lätt med ett objekt man låst vid och det går både snabbt och enkelt att trycka på skärmen för att uppdatera fokuspunkt eller justera och omfokusera under filmning. Däremot går det inte att få ögon-AF vid filmning, något som så klart är synd, eftersom det är där man vill ha just fokus när man följer någon man filmar. Kanske kommer detta att kompletteras i kommande firmwareuppdatering.

Nikon Z50 har en kortplats för SD-kort (UHS-1).

Riktigt snabb kamera

Det jag verkligen gillar med Nikon Z50 är att Nikon gjort den så snabb. Många gånger kan en modell som ligger i ett segment som denna gör bli nedskalad och reducerad på flera plan, där snabbheten tyvärr ofta är en. Men så är det inte hos Z50, utan den upplever jag som lika snabb och rapp som Nikon D500.

Det är därför skönt att Z50 fått samma Expeed 6-processor för att skyffla bildinformation, vilket också gör att den aldrig kändes vare sig långsam eller trög under den tid jag provade kameran. Också seriebildstagningen kändes snabb, och att den arbetade bra tillsammans med autofokusen.

Eftersom vi inte kunde spara några bilder från pressträffen fotograferade vi med kamerorna utan minneskort, vilket innebär att det är svårt att veta huruvida seriebildstagning i 11 bilder per sekund i högsta upplösning och råformat skulle kunna innebära en flaskhals i och med att kortplatsen endast stödjer SD-kort av UHS-1-typ. Detta återstår att se.

Kameran har hur som helst en plats för SD-kort, lokaliserad bredvid batteriet i luckan under kameran.

Nikon Z7 (vänster) tillsammans med nya Nikkor Z DX 16–50mm f/3,5-6,3 VR. Till höger syns Nikon Z50 utan objektiv.

Nikon F, FTZ-adapter och DX-objektiv på Z7

Tillsammans med en FTZ-adapter kan man använda Nikons vanliga F-objektiv på Nikon Z50. Funktionaliteten är då precis samma och blir också som att koppla på en FTZ-adapter på Nikon Z6/7.

Det går också att använda Nikons nya Z DX-objektiv till Nikon Z6/7. Kameran ställer då själv in sig på att fotografera i DX-format, vilket ger en bild med lägre upplösning då inte hela sensorytan används. Upplösningen med Z DX-optik på Z7 ger medNikkor Z DX 16–50mm f/3,5-6,3 VR en bild på 19,5 megapixel. Huruvida man vill detta eller inte är så klart upp till en själv, men kombinationen med detta kompakta pancake-objektiv på Nikon Z7 är mycket trevligt att använda.

Nya Nikkor Z DX 16–50mm f/3,5-6,3 VR ochNikkor Z DX 50–250mm f/4,5-6,3 VR är förövrigt de initiala DX-objektiven i Z DX-segmentet. Design och utseende ser ut och känns ungefär som tidigare Nikon Z-objektiv men är något lättare. Båda objektivet vrids ut från sitt kompaktaste läge innan de går att använda, och sedan blir de längre vid justering av brännvidden.

Just pancake-objektivet är riktigt trevligt då det är så kompakt, och är en perfekt kombination för att ge en kompakt kamera tillsammans med Nikon Z50. Telezoomen blir rätt lång i 250mm-läget, men också den är trevlig att använda. Både objektiven har också VR som fungerar mycket bra i våra initiala tester.

Hur de presterar återstår att se när vi får möjlighet att testa dessa mer ingående.

Här syns Nikon Z50 tillsammans med de två nya Z DX-objektiven, när de är justerade till sin längsta storlek.

Ny plan för kommande objektiv

Nikon har nu också släppt en ny så kallad "roadmap" för att visa vad som komma skall i objektivväg framöver. Beskrivningen förklarar inte när objektiven släpps, utan ska fungera mer som en övergripande information för vad som ligger på ritbordet.

Nikons kommande objektiv. Objektiv markerad i blått är redan lanserade medan objektiv i gult är planerade att släppas i framtiden.

Roadmapen visar bland annat att det kommer ett normalobjektiv 50mm f/1,2 S. Objektivet blir det första riktigt ljusstarka f/1,2-objektivet som antagligen kommer att följas av fler fasta objektiv med hög ljusstyrka, precis som vi sett i ordinarie objektivprogram för F-objektiv.

De fasta f/1,8-objektiven uppdateras med ett 20mm f/1,8 S. Samtidigt kommer fasta 28mm, 40mm och ett makroobjektiv på 60mm. Ljusstyrkan är däremot oklar.

Proffszoom-sortimentet utvecklas åt båda brännviddshållen och kommer kompletteras med vad som finns för F-objektiven i dag, nämligen ett 14–24mm f/2,8 S och 70–200 f/2,8 S. Också ett 24–105mm S, troligen f/4, ligger i planerna tillsammans med supernormalzoomen 24–200mm S och zoomarna 100–600mm S.

De två nuvarande Z DX-objektiven får ett kommande tillskott med vad som ser ut som en resezoom på 18–140mm.

Nikon har lyckats mycket bra med sin introduktion av Z50 som sin första spegellösa DX-kamera. Z-kamerorna har mycket att ge, och det är många som väntat på en APS-C-sensor hos en Z-modell då man inte riktigt är beredd på att ge sig in i (eller motiverad att ekonomiskt satsa så mycket) på fullformat – samtidigt som man ändå ser att ett spegellöst system är rätt att satsa på om man ska byta upp sig i dag.

Kameran har många kvalitéer, och vikt tillsammans med en slimmad kamera är två viktiga komponenter. Nu gäller det bara för Nikon att producera tillräckligt många attraktiva DX-objektiv för att inte förlora momentum hos de som vill satsa på Nikons system. Under tiden finns möjligheten att använda befintliga F-objektiv, men då på bekostnad av en ökad storlek i och med FTZ-adaptern.