Fotografering

Skola: Landskapsfoto del 3 – välj rätt filter för landskapsfoto

I en artikelserie delar fotografen Anders Jorulf med sig av sina kunskaper och tankar kring att fotografera landskap. I tredje delen av fem får du lära dig om olika typer av filter och hur de kan förbättra dina landskapsbilder.

Publicerad

Landskapsfotografering är otroligt inspirerande. Att få skapa bilden direkt i kameran har alltid varit viktigt för mig. Oavsett om det handlar om dokumentation eller om att uttrycka sig konstnärligt så upplever jag att själva bildskapandet och bildkompositionen är av enorm betydelse. Att fotografera i olika ljusförhållanden och i landskapsmiljöer kan vara både utmanande och spännande. På mina fotokurser får jag väldigt ofta frågan om olika filter och tekniken bakom dem samt när och hur de ska användas. Men låt oss ta detta med filter från början.

Ett filter är något du sätter framför kameran eller lägger till i efterhand i ett fotoredigeringsprogram. Den här delen av landskapsfotokursen ska handla om det förstnämnda, det vill säga filter jag som landskapsfotograf sätter framför kameran. Det finns en uppsjö av olika filter, och det kan vara svårt att veta vilket av dessa jag som fotograf behöver.

Olika filter passar till olika ändamål. UV-filtret är kanske det mest vanliga och används idag mer för att väderskydda objektivet än att UV-skydda linsen. Själv har jag sedan länge tagit bort UV-filtret då jag upplever att jag utan det får en mer krispig bild som är tydligare och klarare. Istället arbetar jag med tre olika filter: ND-filter, polarisationsfilter och graderat gråfilter.

Anders Jorulf, landskaps- och wildlifefotograf som bland annat har gett ut flera fotoböcker där han fokuserar på det Nordiska landskapet. Han har haft flera utställningar och arrangerar även foto- och äventyrsresor till bland annat Lofoten, Island och Sydafrika.

Landskapsfotografering är otroligt inspirerande. Att få skapa bilden direkt i kameran har alltid varit viktigt för mig. Oavsett om det handlar om dokumentation eller om att uttrycka sig konstnärligt så upplever jag att själva bildskapandet och bildkompositionen är av enorm betydelse. Att fotografera i olika ljusförhållanden och i landskapsmiljöer kan vara både utmanande och spännande. På mina fotokurser får jag väldigt ofta frågan om olika filter och tekniken bakom dem samt när och hur de ska användas. Men låt oss ta detta med filter från början.

Ett filter är något du sätter framför kameran eller lägger till i efterhand i ett fotoredigeringsprogram. Den här delen av landskapsfotokursen ska handla om det förstnämnda, det vill säga filter jag som landskapsfotograf sätter framför kameran. Det finns en uppsjö av olika filter, och det kan vara svårt att veta vilket av dessa jag som fotograf behöver.

Olika filter passar till olika ändamål. UV-filtret är kanske det mest vanliga och används idag mer för att väderskydda objektivet än att UV-skydda linsen. Själv har jag sedan länge tagit bort UV-filtret då jag upplever att jag utan det får en mer krispig bild som är tydligare och klarare. Istället arbetar jag med tre olika filter: ND-filter, polarisationsfilter och graderat gråfilter.

Blända ned med ND-filter

ND står för »Neutral Density« och vanligast är ND 6 och ND 10. Siffrorna står för hur många steg du kan förändra bländaren, exempelvis sex eller tio steg. I min fotoväska har jag ND 1, 6, 10 och 15 för olika ändamål. Jag föredrar ND 6 då detta ger den efter­frågade effekten jag önskar till mina bilder. Ibland kan jag förstärka färgerna i en solnedgång genom att även använda ett färgat filter. Möjligheten att med ett ND-filter blända ned exempelvis sex eller tio steg gör att jag med fördel kan fotografera med längre slutartider när solen står som högst, tidig morgon eller vid solnedgångar, och på så sätt få en böljande effekt i mina bilder.

Filterhållare underlättar

Jag föredrar att använda en filterhållare som jag med en adapter sätter fast på objektivet, i stället för ett filter som jag skruvar fast varje gång jag ska använda det. Vid extremt kall väderlek som -15 till -30 grader blir det direkt jobbigt för mina händer att skruva på och av filtret.

Med en filterhållare kan jag enkelt byta filter genom att sticka in dem en och en i själva hållaren. Jag börjar alltid med ett ND 6-filter för att se om detta räcker. Befinner jag mig vid vatten åker alltid polarisationsfiltret på. Ett graderat gråfilter använde jag mycket för några år sedan men jag har efter hand frångått detta allt mer.

Beroende på var jag är använder jag en kombination av dessa filter. Vid vatten – oavsett om det är vattenfall, hav eller sjö – åker alltid polarisationsfiltret på. Det blir basen för mitt filter på kameran, skapar ett större lugn i bilderna och tar dessutom bort mycket av blänket i vattnet vilket ger en mjukare framtoning i mina landskapsbilder.

Befinner jag mig vid ett vattenfall eller där havet böljar in kraftigt mot land kan jag med fördel sätta på ett ND 6-filter och på så sätt få vattnet att näst intill se ut som en enda lång rörelse: ett vattenfall som ser mjukt ut. Likaså om havet sköljer in mot land. Använder jag ett ND 6-filter får jag en effekt som är mjuk och väldigt lång. Om jag ser att molnen rör sig väldigt snabbt kan jag med fördel sätta på ett ND 10-filter på kameran och ta bilden med betydligt längre slutartid. På så sätt får jag en effekt av utdragna moln vilket skapar en mer konstnärlig bild. Bilder med upp till tio minuter lång slutartid hör kanske inte till vanligheterna men är samtidigt något jag tagit ett flertal gånger.

Glasfilter är känsliga

När jag fotograferar med ND-filter kompenserar jag nästan alltid med kelvininställningarna i kameran. Ett ND 10- eller ND 15-filter ger ofta en blå ton i bilden – här behöver jag kompensera så att bilden blir mer verklighetstrogen i sin färgskala. Likaså händer det också något med bildens krispighet om jag väljer att sätta filter på filter, det vill säga mer än tre filter framför objektivet. Jag har sällan fler än två filter samtidigt.

ND-filter är alltid tillverkade i rent glas. Samma sak med polarisationsfilter. Ett grå­tonat filter är oftast tillverkat i plast. Min erfarenhet är att ett glasfilter är väldigt känsligt för yttre påverkan och går väldigt lätt sönder om man råkar tappa det. Plastfilter (gråfilter) repas lätt. Jag har valt att införskaffa en mjuk trasa för att rengöra mina filter samt en separat filterväska som är mjukt vadderad för att kunna transportera filtren på ett stötsäkert och repfritt sätt. Då håller mina filter längre och jag kan ha stor nytta av dem i min landskapsfotografering.

Filter kostar en hel del, framför allt de filter som används i en filterhållare. Finns ekonomin för att införskaffa detta vill jag föreslå att man börjar med ett polarisationsfilter och ett ND 6-filter. Med dem kommer man väldigt långt och bilderna blir av en annan klass samtidigt som den konstnärliga ådran höjs. Du som landskapsfotograf kommer uppleva att du kan utvidga ditt fotograferande på ett helt nytt sätt.

ND-filter – inte alltid bra

Sist vill jag nämna att ND-filter inte passar för all fotografering. Vid porträtt, wildlife, stilleben eller djurfotografering upplever jag inte att ett ND-filter alls passar. Den långa slutartiden som ett ND-filter skapar kommer inte att bli effektfullt. Vill jag ta snabba bilder, det vill säga frysa vattendropparna från ett vattenfall eller ett böljande hav, använder jag inte heller ett ND-filter.

Det jag gjort genom åren är att testa mig fram och leka fram bilden med filter. På så sätt har jag sakta men säkert förstått hur och när jag ska använda mina filter. Att använda de hjälpmedel som finns ger mig möjligheten att skapa bilden direkt i kameran istället för i ett redigeringsprogram, något som alltid har varit väldigt viktigt för mig.

Bild 1: Med ett ND 6-filter kan jag få en längre slutartid, vilket gör att vattnet får en annan karaktär. 1/10 S • F/18 • ISO 100 vid 45mm, polarisations- och ND6-filter.

Bild 1:Nordnorgei trakterna av Bö

I Nordnorge trivs jag väldigt bra. Att vandra och hitta detaljerna i dessa trakter är magiskt. Den här lilla bäcken hittade jag efter att ha vandrat ett par timmar uppför ett av bergsmassiven och jag föll direkt för de härliga färgerna. I dessa miljöer är ett stativ ett krav.

Här har jag fokuserat på att ha vattnet i mitten av bilden – jag provade mig fram med olika bildkompositioner men fastnade för denna.

När jag tar en sådan här bild börjar jag med att använda ett polarisationsfilter, därefter sätter jag in ett ND 6-filter. På så sätt får jag fram vattnets struktur samtidigt som betraktaren inte ser alla vattendroppar. Med ND 6-filtret kan jag få en längre slutartid, vilket gör att vattnet får en annan karaktär. Med polarisationsfiltret får jag bort mycket av blänket i vattnet vilket i sig bidrar till att vattnets svärta framträder betydligt mer och gör både vattnet och bilden mer rättvisa. Att vattnet har en tydligare svärta i sig hjälper mig även då jag ska skriva ut bilden.

När jag arbetar med ND-filter är fokus viktigt för mig. I denna bild har jag valt att ha fokus över hela bilden och låta detaljerna i bilden komma fram. Bilden är tagen tidig eftermiddag då solen står förhållandevis högt på himlen. Det gör att ett ND 6-filter i detta fall är en bra hjälp för att kunna fånga bäckens porlande vatten på ett konstnärligt och nästan trolskt sätt.

Den här bilden valde jag ut till min senaste landskapsfotobok, »Själslig Ro i Nordiskt Landskap«, utgiven på Votum förlag.

Bild 2: Molnen denna dag var på låg nivå och hade en gråvit toning. Jag använder ett gråtonat filter som förstärker svärtan i molnen samtidigt som det lämnar resterande bild oförändrad. 13 S • F/3,5 • ISO 100 vid 30mm, gråtonat filter.

Bild 2:Island

Island är ett land där det går att uppleva alla fyra årstider på en och samma dag. I detta landskap finns det alltid möjlighet att fotografera spektakulära bilder.

Denna bild är tagen i svartvitt direkt i kameran. Detta för att få känslan för bilden i kameran och inte i datorn. Jag har fokuserat på de massiva bergen i bakgrunden samtidigt som jag vill ge perspektiv genom att få med grästuvorna i förgrunden. Molnen denna dag var på låg nivå och hade en gråvit toning. Jag använder ett gråtonat filter som förstärker svärtan i molnen samtidigt som det lämnar resterande bild oförändrad. På så sätt kan jag själv bestämma var jag vill ha fokus på svärtan och hur långt ner över bergen gråtoningen ska vara.

Att fotografera i svartvitt har definitivt sin charm, något som jag tycker att fler fotografer skulle pröva, framför allt på platser där många fotografer redan varit och där bilderna som tas är väldigt lika varandra.

Bild 3: Här har jag använt polarisationsfilter och ND 10-filter för att kunna ta bilden med så lång slutartid som möjligt. 4 S • F/18 • ISO 100 vid 21mm, polarisations- och ND10-filter.

Bild 3:Mön i Danmark

Mön i Danmark räknas till en av Europas mörkerparker. Hit kommer många som vill fotografera under nattens timmar då det artificiella ljuset inte alls finns på Mön. Platsen är även känd för sina klapperstenstränder.

I denna bild har jag använt mig av polarisationsfilter och därefter ett ND 10-filter för att kunna ta bilden med så lång slutartid som möjligt. Polarisationsfiltret fäster jag alltid längst ut på filterhållaren medan jag trär in ND 10-filtret mellan objektivet och polarisationsfiltret och ser till att det är helt tätt. Jag ställer upp stativet och fokuserar på själva bildkompositionen. Just denna kväll blåste det mycket på hög höjd. Med en längre slutartid kan molnen sträcka ut sig och jag får en konstnärlig effekt i bilden tack vare den långa slutartiden. Havet är lugnt men blir helt spegelblankt med hjälp av den längre slutartiden.

Trädet till höger ger en naturlig inramning till bilden. Klapperstenarna i harmoni med havet, molnen och trädet ger en inramning som är konstnärlig.