https://www.kamerabild.se/fotoskolor/fotografering/skola-landskapsfoto-del-4-sa-hittar-du-basta-ljuset
548342
Fotografering
sant
FotograferingPlus

Skola: Landskapsfoto del 4 – så hittar du bästa ljuset

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/b0001456.jpg?itok=ytPZlhE3', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/b0001456.jpg?itok=ytPZlhE3', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/b0001456.jpg', w: 2000, h: 1387, title: ' ' },]

Totalbetyg

I en artikelserie delar fotografen Anders Jorulf med sig av sina kunskaper och tankar kring att fotografera landskap. I fjärde delen av fem får du lära dig vilka tidpunkter på dygnet som ger dig det bästa ljuset i din landskapsbild.

Anders Jorulf, landskaps- och wildlifefotograf som bland annat har gett ut flera fotoböcker där han fokuserar på det Nordiska landskapet. Han har haft flera utställningar och arrangerar även foto- och äventyrsresor till bland annat Lofoten, Island och Sydafrika.

Att »fånga ljuset« är kanske det svåraste som finns, speciellt med dagens teknik som är helt digital. 

När min pappa gav mig sin kamera, en analog Kodak Retina med ett 50mm-objektiv, var jag 15 år. Föga anade jag hur svårt det skulle vara att fånga ljuset. Det jag såg i verkligheten stämde ofta inte överens med de bilder som sedan framkallades. Det fanns inte möjlighet att titta på bilden direkt efter tagning, det fick man göra först när rullen hade framkallats. 

 

 

 

Med dagens moderna teknik kan jag ta en bild och se den direkt efteråt, ställa om nivåer och all teknik i kameran och ta bilden igen. Men handlar det egentligen om teknik när det gäller att fånga ljuset? Mitt enkla svar är nej. Mitt mer avancerade svar är att digital teknik och mitt öga för att fånga ljuset, det vill säga den analoga världen att se och upptäcka ljuset, måste harmonisera med varandra. Men låt oss ta detta från början. 

Viktigt att känna till platsen

För mig som landskapsfotograf finns det fyra primära ljus som jag inrättar mitt fotograferande efter: morgonljus, dagsljus, kvällsljus och nattljus. Förutom dessa är platsen väldigt viktig. Ett kvällsljus vid en solnedgång i ­Afrika är något helt annat än exempelvis en solnedgång i Österbotten utanför Vasa i Finland eller i Lofoten i Nordnorge mitt i sommaren där solen aldrig går ner. Ett dagsljus med moln eller klarblå himmel med tydliga skuggor i Norden är något helt annat i till exempel New York där sol, skuggor och skyskrapor skapar ett ljus som i sig ter sig annorlunda. 

Läs hela artikeln – bli plusmedlem
gr:rror validating access token: Sessi