https://www.kamerabild.se/nyheter/bransch/allt-fler-fotobocker-trycks-forsaljningen-okar
547052
Bransch
Branschnyhet

Allt fler fotoböcker trycks – försäljningen ökar

Att enbart spara sina bilder digitalt verkar inte längre vara nog för fotografen. Många vill även spara dem på papper i någon form.
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/love-1445268_mara_morrison.jpg?itok=gjprDKla', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/love-1445268_mara_morrison.jpg?itok=gjprDKla', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/love-1445268_mara_morrison.jpg', w: 2000, h: 1333, title: 'Att enbart spara sina bilder digitalt verkar inte längre vara nog för fotografen. Många vill även spara dem på papper i någon form. ' },]

Totalbetyg

I den digitala eran tycks allt fler vilja spara sina bilder i fysisk form. Inte minst som fotoböcker, där till exempel Crimson de senaste sju åren har ökat sin försäljning med 879 procent.

Att enbart spara sina bilder digitalt verkar inte längre vara nog för fotografen. Många vill även spara dem på papper i någon form, där framför allt fotoboken får en allt större plats. TV4 Nyheterna har gjort en jämförelse mellan några företag som trycker fotoböcker, där flera av dem berättar att efterfrågan på denna produkt växer. 

Crimson är det tryckeri som har gått upp mest i jämförelsen. Mellan åren 2013 och 2019 ökade deras försäljning av fotoböcker med 879 procent. Detta enligt företaget självt.

”Mer organiserat”

Vad är då anledningen till att intresset för fotoböcker ökar? Pär Holmberg, produktionsansvarig på Crimson, tror det beror på att bilderna får ett sammanhang.

– När du har dem i mobiltelefonen så är det lite mer kaos, om man skulle säga så. Här är det mer organiserat, du har valt ut ett antal bilder som du vill ha, säger Pär Holmberg till TV4 Nyheterna. 

Andra företag i deras undersökning av fotoboksförsäljning visar följande förändringar mellan åren 2013 och 2019: Smart Photo +24 procent, Önskefoto +181 procent medan Ica Foto gick ned med -7,3 procent (siffran anges för åren 2013–2018 då Ica ännu saknar data för 2019).

167315513313063_2974527502591836