Bransch

Nikon flyttar sina serviceärenden till Goecker

"Det gör att servicen kommer gå snabbare", säger Madeleine Hallerdal, Senior Regional Manager på Nikon Sverige.

Nikon Sverige ingår från och med 1 oktober ett partnerskap med Goecker, Stockholm, som innebär att butiken helt kommer ta över Nikons serviceärenden. Ärendena som tillhandahålls är hämtnings- och lämningsplats för reparationer samt check clean.

I och med att Nikons kontor flyttar från Råsundavägen till Elektrogatan och servicen flyttas till Gocker, försvinner även Nikons egna svenska serviceverkstad som tidigare tagit hand om både check-and-clean-ärenden samt serviceadministrationen.

För att höra vad ändringarna innebär för Nikon och deras kunder kontaktarKamera Bild Madeleine Hallerdal, Senior Regional Manager på Nikon Sverige:

Vad blir största skillnaden mot i dag?

– Vi ser det som att vi kommer närmare kunden. Goecker har Nikon-specialister på plats i butiken, som kan hjälpa till med allt – det är fotokunniga som tar emot kunderna. Det blir också lättare för fotograferna att ta sig dit för sina ärenden.

Måste man framöver åka till Goecker för att få service?

– Det blir så klart närmare och effektivare för de i Stockholm. Bor man inte i Stockholm fungerar det precis som det gör i dag för kunden –man går till sin lokala återförsäljare som i sin tur skickar vidare det som ska servas till oss, men med skillnaden från nu att återförsäljaren skickar vidare till Goecker i stället.Man kan också skicka det som ska servas direkt dit om man vill. De i sin tur skickar vidare till vår europeiska service, precis som i dag, till samma serviceverkstäder som innan.

Hur påverkas servicen av förändringarna?

– Jag skulle nog säga att det gör att servicen kommer gå snabbare än i dag, när vi väl är igång. Goecker har både kunskapen och logistiken som behövs. Goecker kommer även ta hand om våra NPS-kunder, med lån av ersättningsutrustning och annat.

Vilken service kommer utföras av Goecker?

– Goecker kommer utföra check clean på plats, men reparationer kommer gå vidare till våra europeiska serviceverkstäder. Den största delen av serviceärendena går redan vidare till våra europeiska serviceverkstäder då vi i dag inte kan göra all service, som exempelvis objektiv med längre brännvidd, som behöver speciell utrustning.

Vad händer med de produkter som är inne för service i dag?

– De är på samma service som de var innan.

Från och med den 1 oktober 2020 kan återförsäljare och kunder skicka sina serviceförfrågningar till Goeckers butik på Ljusterögatan 12 i Stockholm.