https://www.kamerabild.se/nyheter/bransch/nikon-flyttar-sina-servicearenden-till-goecker
547463
Bransch
falskt
Branschnyhet

Nikon flyttar sina serviceärenden till Goecker

Totalbetyg

"Det gör att servicen kommer gå snabbare", säger Madeleine Hallerdal, Senior Regional Manager på Nikon Sverige.

Nikon Sverige ingår från och med 1 oktober ett partnerskap med Goecker, Stockholm, som innebär att butiken helt kommer ta över Nikons serviceärenden. Ärendena som tillhandahålls är hämtnings- och lämningsplats för reparationer samt check & clean.

I och med att Nikons kontor flyttar från Råsundavägen till Elektrogatan och servicen flyttas till Gocker, försvinner även Nikons egna svenska serviceverkstad som tidigare tagit hand om både check-and-clean-ärenden samt serviceadministrationen.

 

För att höra vad ändringarna innebär för Nikon och deras kunder kontaktar Kamera & Bild Madeleine Hallerdal, Senior Regional Manager på Nikon Sverige:

 

Vad blir största skillnaden mot i dag?

– Vi ser det som att vi kommer närmare kunden. Goecker har Nikon-specialister på plats i butiken, som kan hjälpa till med allt – det är fotokunniga som tar emot kunderna. Det blir också lättare för fotograferna att ta sig dit för sina ärenden.

 

Måste man framöver åka till Goecker för att få service?

– Det blir så klart närmare och effektivare för de i Stockholm. Bor man inte i Stockholm fungerar det precis som det gör i dag för kunden – man går till sin lokala återförsäljare som i sin tur skickar vidare det som ska servas till oss, men med skillnaden från nu att återförsäljaren skickar vidare till Goecker i stället. Man kan också skicka det som ska servas direkt dit om man vill. De i sin tur skickar vidare till vår europeiska service, precis som i dag, till samma serviceverkstäder som innan.

 

Hur påverkas servicen av förändringarna?

– Jag skulle nog säga att det gör att servicen kommer gå snabbare än i dag, när vi väl är igång. Goecker har både kunskapen och logistiken som behövs. Goecker kommer även ta hand om våra NPS-kunder, med lån av ersättningsutrustning och annat.

 

Vilken service kommer utföras av Goecker?

– Goecker kommer utföra check & clean på plats, men reparationer kommer gå vidare till våra europeiska serviceverkstäder. Den största delen av serviceärendena går redan vidare till våra europeiska serviceverkstäder då vi i dag inte kan göra all service, som exempelvis objektiv med längre brännvidd, som behöver speciell utrustning.

 

Vad händer med de produkter som är inne för service i dag?

– De är på samma service som de var innan.

 

Från och med den 1 oktober 2020 kan återförsäljare och kunder skicka sina serviceförfrågningar till Goeckers butik på Ljusterögatan 12 i Stockholm.

Ämnen

167315513313063_3632208173490429