Fotonyhet

National Geographic-bilder misstänks vara manipulerade

I NG-artikeln "Se världens äldsta träd i stjärnljus" finns otroliga bilder att skåda. Nu anklagas fotografen för att ha manipulerat bilderna med klonverktyget.

Högt ansedda tidskriften National Geographic har en lång historia av att visa otroliga bilder från världen över. Men de har också en lika lång historia av att tänka objektivt, visa korrekta och äkta bilder och att ha en strikt policy gällande för hur deras fotografers bilder får justeras och redigeras för att vara så verklighetstrogna som möjligt.

Men i artikeln om apbrödsträden som publicerades i april med den engelska titeln "See the world's oldest trees by starlight", skriven av vetenskapsjournalisten Catherine Zuckerman, har skarpögda amatörastronomer som tittat närmare på bilderna hittat en hel drös med problem – att de ser ut att vara manipulerade genom kloning.

Artikeln är nu borttagen från National Geographics sida, men finns att läsa på MSN:s nyhetssida här.

Paolo De Salvatore publicerar en bild på Facebook med markeringar för hur bilden klonats.

Presenteras som äkta bilder

Fotografen Beth Moon har nämligen fångat fantastiska bilder av de uråldriga träden under den stjärnklara himlen. Bilderna användes i samband med artikeln och ingår i hennes projekt "Diamond Nights". Så här skriver National Geographics om bilderna:

I artikeln står ingenting om att bilderna skulle vara manipulerade, utan de är istället beskrivna som långexponerade bilder. Men en närmare titt på en av bilderna visar något som ser ut som att delar av bilden klonats till andra delar i bilden, möjligen med syfte att förstärka intrycket av stjärnhimlen. Den eventuella kloningen ser ut att vara tagen både från ett spegelvänt och roterat snitt av bilden.

Bild som visar hur Moons bild på Vintergatan skulle kunna ha manipulerats, från Petapixel.

"Himlen har manipulerats"

Den professonella astrofotografen Adrien Mauduit har på Petapixel skrivit ett långt inlägg med belägg för samma teori – att bilderna blivit manipulerade. Genom att ta till vetenskapliga verktyg som hur stjärnhimlen beter sig, rör sig och ser ut från vissa breddgrader, har han grävt sig ned i Moons bilder.

Den stora panoramabilden har flera fel, enligt Mauduit. Först menar han att bilden måste vara sammansatt av flera bilder till ett panorama, genom användning av en speciell teknik. Kurvaturen och positionen av Vintergatan på bilden är fullt möjlig i Botswana där bilden tagits, skriver han, men menar att strukturen ser onaturlig ut.

För övriga bilder från Moon tar han upp flera exempel på manipulation: himlen passar inte med förgrunden, Polstjärnan kan inte synas ovanför ekvatorn – men syns på en av bilderna, delen av Vintergatan med Cygnus pekar nedåt men är felriktad, Stora Magellanska molnet är helt utklonad ur sin konstellation och en helt felaktig och upp och nedvänd bild på Vintergatan. Dessutom tar han upp det faktum att ingen atmosfäriska effekt visar sig mot horisonten, något som annars ger ett mörkare och mer färgintensivt lager längst ned.

Mauduit menar också att problemet egentligen inte ligger i själva bilderna, utan snarare i hur de kunde publiceras av National Geographic – och slinka igenom deras annars strikta publiceringsprocess.

Fotografen svarar

I ett svar från fotografen Moon till Petapixel går det att läsa att med ett stressat schema att hinna med sitt arbete anlitade hon en assistent under ett halvår, som skulle hjälpa henne att processa bilderna. Assistenten, som manuellt satt samman bilderna, använde verktygen i Photoshop för att få ihop bilderna.

Moon skriver att hon tror att problemen med bilderna härstammar från distorsionen som blir genom användningen av vidvinkel. Enligt Moon ska assistenten ha sagt till henne att klonverktyget inte använts vid redigeringen.

Från National Geographic – som tagit bort den aktuella artikeln.

National Geographic svarar

Artikeln "See the world's oldest trees by starlight" har nu plockats bort från National Geographics hemsida, och i stället ersatts med en text om händelsen:

I den nu borttagna National Geographic-artikeln gick det även att läsa följande text: "Många ställen har antingen gamla träd eller mörka skyar, men inte båda. Och när de två överlappar varandra så är platsen ofta svår att nå, säger Moon".Möjligen kan detta vara svaret för hur enkelt det är att ta till bildmanipulation för att nå ett önskat resultat. Även om allt tyder på att bilderna av Moon blivit manipulerade, så har vi ännu inte svaret, och heller inte resultatet av NG:s egna utredning.

"Jag förträngde reglerna"

Men vi känner igen påståendet om stressiga deadlines och att "nästan" kunna ta en viss bild, från fotografen Terje Hellesø, som för snart åtta år sedan manipulerade in lodjur i sina bilder.I den djupgående intervjun "Terje Hellesø berättar om sin bildmanipulering" från 2011 berättar Hellesø för första gången offentligt efter avslöjandet mycket ingående och detaljerat om sin bildmanipulering och de bakomliggande orsakerna till denna.

Terjes stora övertramp var de klonade lodjursbilderna, där den första bilden är från mitten på december 2010 med bilden som visar ett lodjur stående vid några granar.

– Jag har länge känt hur jag blivit mer stressig och fått ett mindre tålamod. Och jag tror att det hänger ihop – man ser resultatet, att man kan göra det bättre, ännu bättre, och plötsligt existerar inte platsen som det gjorde förr, säger han till Kamera Bild under intervjun.

Lodjur.

För Terje var det pressen att producera tillsammans med att vara fruktansvärt nära att ta bilden – men inte lyckas – som till slut gjorde att han tog steget över till att börja manipulera sina bilder. För honom blev det hela som en kombination av en verklig berättelse som förstärktes med mina manipulerade bilder.

– Jag förträngde reglerna. Jag hade tappat greppet och tänkte att jag måste producera. Jag har ju haft mitt tillvägagångssätt att närma mig djur många gånger, och det har hela tiden utvecklats. Och upplevelserna i sig själv, att vid så många tillfällen vara så fruktansvärt nära – så nära att få det totala genombrottet – gjorde att jag hela tiden kände att när bilden sitter på riktigt då försvinner de fejkade, säger Terje i vår intervju.

Den 12 september väljer Naturvårdsverket att frånta Terje titeln Årets naturfotograf efter att det framkommit att han manipulerat sina bilder.

Det återstår att se vad National Geographics kommer fram till när det gäller Beth Moons bilder: är de manipulade eller inte?

Är allt korrekt och rätt enligt NG kommer du att kunna se alla bilder och läsa artiklen om den återpubliceras – men om de kommer fram till bilderna manipulerats så har National Geographics anseende helt klart skadats, då de ansetts vara en mycket tillförlitlig källa gällande just äkta bilder.

Om så är fallet är frågan vad de ska göra för att förhindra det från att ske igen.