Lag & Upphovsrätt

Kameradrönare tvingar SAS tanka extra bränsle

Planering av bränsleförbrukningen vid flygning har enligt SAS skärpts ytterligare med anledning av situationen med kameradrönare. "Situationen är ohållbar", menar en SAS-kapten.

Kamera Bild har tidigare rapporterat om den kameradrönare som observerades den 7 augusti i luftrummet av både personal i flygledartornet och från cockpit i flygplanen, vid Arlanda flygplats.Under tiden trafiken var stoppad kom två varningslarm från flygplan som indikerade att de hade bränslebrist.

Några dagar tidigare skrev vi även omen kameradrönare som stoppat Arlandas flygtrafik,något som gjorde att tio inkommande plan fick cirkulera extra varv i luften innan de kunde tillåtas landa.

Problemen här nu blivit så allvarliga att SAS vidtagit åtgärder för att förhindra en katastrof i form av bränslebrist, genom att tanka extra bränsle i sina flygplan.

– Färdplaneringsprocessen med planering av bränsleförbrukning har nu ytterligare skärpts med anledning av drönarsituationen, säger SAS Sveriges presschef Fredrik Henriksson till Expressen.

"Situationen ohållbar"

För att komma till bukt med problemet kräver Svensk Pilotförening att något måste göras innan en drönare kolliderar med ett flygplan. Ett förslag skulle vara en ändring av reglerna så att flygplatsen inte måste stängas automatiskt vid drönarlarm, då drönare finns i utkanten på kontrollzonerna.

– Situationen är ohållbar. Vi kan inte ha upprepade flygplatsstängningar,säger Tomas Gustafsson, ordförande i Pilotföreningens flygsäkerhetskommitté och kapten på SAS i en intervju med Expressen.

Ett annat alternativ för att lösa problemet är enligt många privatpersoner som uttalat sig på sociala medier kring dessa händelser att återinföra tillståndskravet för flygning med kameradrönare. Allt fler påverkas av försenade flyg, omdirigeringar till andra flygplatser, samt säkerhetsrisken kameradrönare nu innebär.

Lagändring från 1 augusti

Överträdelserna är många sedan denlagändring från den 1 augusti i år, därkravet på tillstånd för att fotografera med drönare från luften skippats.Men det innebär inte att man får flyga överallt. Exempelviskrävs tillstånd i närheter av flygplatser för att få flyga inom en så kallad kontrollzon. Flygtrafik har flera gånger tidigare fått stängas av för att drönare flugits inom kontrollzonen, vilket utsätter flyget för stora risker.

Här kan du läsa om vad som gäller just nu för flygning, filmning och fotografering med drönare, samt hur materialet får användas.