https://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/vi-har-provat-canon-eos-1d-x-mark-ii
544768
Tester
Kamera & Bild testar

Vi har provat Canon EOS 1D X Mark II

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/DSC_0024.JPG?itok=5OWeaP0r', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/DSC_0024.JPG?itok=5OWeaP0r', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/DSC_0024.JPG', w: 2000, h: 1427, title: ' ' },]

Totalbetyg

Under en dag fick Kamera & Bild möjligheten att kolla närmare på nya flaggskeppen Canon EOS 1D X Mark II. Här är våra första intryck av kameran.

 Vi har provat 1D X Mk2

Här kan du läsa nyheten Canon 1D X Mk2 samt tekniska data.

 

Kamera & Bild fick möjligheten att prova på att fotografera med Canon EOS 1D X Mark II, för att se hur den fungerar och hur den känns att hantera. Det finns mycket att berätta, men ännu finns inga färdiga kameror att tillgå, vilket innebär att denna artikel bygger på en så kallad "beta-sample"-kamera, där mjukvaran kan komma att justeras. Vi kommer därför inte kunna diskutera bildkvaliteten närmare.

Många små designförfiningar

En närmare titt på 1D X Mark II ger skenet av att det inte är mycket som hänt från föregångaren. Vikten på 1340 gram är densamma som innan. Designen är i princip likadan med några få undantag.

Greppet känns riktigt bra, och tittar man närmare på greppytan så ser man också att Mark II har fått en tydligare sluttning på baksidan där tummen hamnar. På så vis får man också en bättre stadga, något som också märktes i greppet, framförallt med teleobjektiv. Ungefär samma sak kan sägas om det vertikala greppet för fotografering av stående bilder – kanten har flyttats för att ge bättre tumtryck mot kamerahuset.

Dessutom ser vi att AF-ON-knappen i vertikalgreppet justerats något nedåt för att mer stämma överens med ergonomin. Riktigt bra, nu hamnar tummen direkt på plats och man slipper sträcka sig, samtidigt som distansen mot exponeringskompensations-knappen ökats för att undvika dubbelknappstryckning. Bildkvalitetsknappen har åkt någon centimeter uppåt, en detalj kan tyckas – men det ger ändå en möjlighet till att lättare kunna hålla kameran med vänsterhanden och samtidigt kunna hålla in knappen. Det jag märkte var att man inte behöver kroka tummen lika mycket, vilket är bra.

 

Till vänster ser vi baksidan hos Canon EOS 1D X Mark II, till höger baksidan hos föregångaren 1D X.

 

FOTO: Calle Rosenqvist
Informationsbilden som visar vald fokuspunkt, fotoläge, exponering, batteri och inställning, på Canon EOS 1D X Mark II.

 

Också knappen för växling mellan video/stillbild och start/stop har växt, med vridreglage.

Själva multiväljar-reglagen, baksidans två joysticks, har nu fått en störe yta vilket gör att den fungerar mycket lättare att använda som knapp än hos föregångaren. Och på framsidan ser vi också att knapparna justerats för att lättare nås och hittas, med ny struktur.

När man väl känner på, och använder kameran, så märker man att dessa små justeringar trots allt förbättrar greppet. Totalt sett har Canon lyckats riktigt bra med designen, och det är lätt att förstå att man inte vill göra fler ändringar än de små, men flera, som man nu gjort.

Autofokus

Autofokus

Under den tid vi hade tillgång till att prova kameran fick vi även en demo på hur den följande autofokusen fungerade. En hockeyspelare följdes av en kamera som var uppkopplad via wifi till en padda, som man kunde justera fokuszon via. Nu är upplösningen högre för den följande autofokusens zoner, vilket också märks – den följande kvadraten har snabb uppdatering och hittar rätt, samtidigt som den följer och ställer in fokus på exempelvis en persons huvud, något som fungerade mycket bra med hockeyspelaren.

 

FOTO: Calle Rosenqvist
Canons ambassadör Richard Walch visar hur AF-tracking fungerar vid uppkoppling mot en padda via wifi.

 

Genom att använda fokusmöjligheterna över wifi finns alltså möjligheten att bildproducera exempelvis en sändning, från distans. Det här är något som kommer allt mer, och jag tror att Canon är helt rätt ute när de utvecklar dessa delar.

Även vid fotografering med följande fokus kändes kameran snabb och rapp, vilket så klart är ett måste i denna klass. Faktum är att kameran över lag är snabb på många områden (liksom hos 1D X), och det är precis så det ska vara – flödet fortsätter utan att man behöver oroa sig över att något går fel eller stannar av, och det är mycket även detta som skiljer en proffskamera mot en annan, lägre modell (som ändå kan vara riktigt bra). Man måste kunna lita på att kameran levererar, och att den tål det den utsätts för.

Ytterligare test av autofokusen har vi inte hunnit med, men det ska bli kul att se hur alla nya funktioner fungerar i olika situationer.

Bildkvalitet

Bildkvalitet

Tyvärr har vi inte möjlighet att publicera originalbilder direkt från kameran då denna inte är helt färdigställd i mjukvaran. Vi har däremot möjlighet att publicera bilder i 50 procents upplösning. Bilderna är tagna med en "beta-sample"-kamera, och det går alltså inte att dra några detaljerade slutsatser kring kamerans bildkvalitet genom dessa bilder.

Några siffror eller tekniska specifikationer kring bildkvaliteten har vi inte fått från Canon, utan vi återkommer kring detta när vi vet mer. Men det vi kan anta är att den nya designen hos sensorn, med A/D-omvandling direkt vid sensorn ger upphov till minskat brus och ökat dynamiskt omfång – kort och gott bättre bildkvalitet.

 

 

FOTO: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med en Canon EOS 1D X Mark II "beta-sample"-kamera. På bild: Jokerits A-juniorer Jani Elgbacka, Kalle Sundell, Mika Riippa, Ville Leskinen, Kimi Leppävuori och Jesse Niemi. 1/1600s, f/4, ISO 8000 vid 100mm.

 

Setup för målvaktsfoto, med färgade blixtar från sidorna.

 

FOTO: Calle Rosenqvist
Bilden tagen med en Canon EOS 1D X Mark II "beta-sample"-kamera. Målvakten är Niilo Halonen.

 

FOTO: Calle Rosenqvist
1/250s, f/3,2, ISO 2500.

För multijournalisten

Att gör annat än att erbjuda i 4K hade inte varit något alternativ, framförallt nu när konkurrenten Nikon D5 har densamma, och att 4K ökar möjligheterna ytterligare inom även stillbildsfotograferingen, då funktionen för att spara ned framegrabs finns i kameran. På så vis kan du få upp till 50 bilder per sekund att välja mellan, och plocka ut i 8,8 megapixel.

Detta, tillsammans med att kameran är genomtänkt och skapad för att snabbt kunna producera bilder för att skicka vidare till en redaktion, gör att Canon 1D X Mark II blir en kamera som kommer passa många multijournalister på fält. Som ytterligare ett led i denna process har 1D X Mark II även försetts med möjligheten att beskära bildfilen, något som ger fotografen större kontroll över sina bilder innan de publiceras, framförallt i ett snabbt arbetsflöde.

Till sist har Canon även satsat på ytterligare en del i efterbehandlingen, och då korrigeringen för objektivens bristfälliga egenskaper. Genom att låta en hel DLO-krets, "Digital Lens Optimizer", handha optimeringen av bilden för att kompensera för sfärisk- och kromatisk aberration, linjär distorsion, diffraktionskompensering samt lägga på en grundskärpning för lågpassfiltrets effekt, ska bilderna blir "mer färdiga" direkt i kameran.

I kretsen finns alla objektivs korrigeringsdata lagrade, och nya objektiv har denna information i sin krets, vilket gör att själva DLO-kretsen aldrig behöver uppdateras.

Tyvärr hade vi ingen möjlighet att på plats testa dessa funktioner samt filmning själva.

CF & CFast 2-kort

CF och CFast 2-minneskortsplatser

I 1D X Mark II har Canon valt att ha både en kortplats av CF-modell samt en kortplats av CFast 2-modell.CF-korten har en hastighet av 167 megabyte/s, medan CFast 2-korten kommer upp i hela 600 megabyte/s.

Här skiljer sig vägen åt som Canon respektive Nikon tagit – Nikon valde att köra på dubbla XQD-kortplatser i sitt flaggskepp Nikon D5 (med möjlighet att köpa en limiterad upplaga med dubbla CF-kortplatser, samt att kunna byta kortplatser på verkstad i efterhand).

Här går diskussionen isär, och många jag pratat med ser för- och nackdelar med båda delarna: å ena sidan kan man untyttja sina kort man redan har, och hålla sig till en inarbetat standard som dessutom är billigare.

Men å andra sidan blir man fast i en långsammare korttyp på ett av de värdefulla kortplatserna – något som i princip gör att många delar som två kortplatser av CFast 2-kort kunnat ge: så klart dyrare kort, men även mycket snabbare, vilket öppnar för backupfunktion för de båda facken, övergång från ett fullt fack till ett annat vid behov av lång seriebildstagning i råformat, filmning i 4K med mindre offline-tider för kortbyten.

Själv kan jag tycka att man borde satsat på dubbla CFast 2-kort för att utnyttja kameran till fullo. Prisfrågan borde inte vara problemet om man ändå köper en kamera för över 60 000 kronor, och ju snabbare desto bättre. Canon själva har inte gett något svar till varför man valt att ha både CF och CFast 2-kortplatser.

 

Det vi vet är däremot att många väntat på Canon 1D X Mark II, och att proffsfotografer välkomnar de justeringar som gjorts från 1D X, eftersom det viktigaste hos dessa användare är tillförlitlighet och ett snabbt och välfungerande arbetsflöde.

 

Här kan du läsa nyheten Canon 1D X Mk2 samt tekniska data.