PRESSEVENT

Sony om FE 300mm F2,8 GM OSS & A9 III: "Utvecklingen tog tid"

Kamera & Bild representerade svensk media på plats i Turkiet under Sonys pressträff då nya Sony A9 III och FE 300mm F2,8 GM OSS släpptes. Vi tog oss ett snack med Sonys ingenjörer och testade nya kombon.

Kamera & Bild var på plats i Turkiet när Sony släppte sona nya produkter, Sony A9 III och teleobjektivet FE 300mm F2,8 GM OSS. Pressträffen handlade förutom att vara med vid själva lanseringen, även om möjligheten att få en inblick i Sonys tankar kring utvecklingen framåt och vilken väg de valt att gå.

Förutom detta fick vi även möjlighet att hårdtesta den lanserade kombinationen av A9 III och nya 300mm, tillsammans med ett stort urval objektiv och på flera olika vis, bland annat inomhus och utomhus och i olika situationer som kameran är tänkt att primärt användas i.

Ytterligare en artikel kring detta kommer att publiceras på kamerabild.se, så håll utkik.

Kamera & Bilds chefredaktör Calle Rosenqvist testar nya A9 III och FE 300mm.

2013: "Spegellöst kommer bli standard"

Under början av pressträffen berättade chefen för "Imaging products & Solutions Europe", Heeseok Chung, tillsammans med Sony Europas marknadschef för objektiv, Jazz Sidharh, om hur de sett på utvecklingen från starten av spegellösa system och hur de kan avancera framåt.

Chung förklarade att Sony för tio år sedan visste att spegellöst skulle bli standard, och att enda sättet att skilja sig mot övriga tillverkare var att arbeta med saker runt om hårdvara, eftersom de flesta tillverkare använder sig av ungefär samma chipp, AF-system och teknik för sina produkter, vilket också betyder att prestandan blir ungefär likvärdig. 

På grund av detta har Sony alltid tänkt att algoritmerna är en viktig komponent för systemet, något som gjort att de också satsat en del på AI, förklarar Chung. Sony ser på framtiden som ett system som hör ihop: hårdvara, algoritmer och även objektiven. Objektiven blir därmed också nästa sak att utveckla vidare för att blir bättre både gällande balansen i systemet, kompakt design och vikt, utan att göra avkall på prestandan som helhet.

Satsar på nya objektiv

Sidharh förklarar vidare att det nya objektivet Sony FE 16-35mm f/2,8 GM II som släpptes i augusti 2023 var en milstolpe för Sony som med denna var sista byggstenen för att slutföra treenigheten av andra generationens ljusstarka G Master-zoomobjektiv med bländare f/2,8: Sony FE 24–70mm F2,8 GM II och Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II.

Detta innebär att Sonys system nu uppgår till 73 objektiv i samband med släppet av nya Sony FE 300mm F2,8 GM OSS – som även är det 19:e G Master-objektivet sedan det första släpptes under 2016 – och det 52:a fullformatsobjektivet för Sonys spegellösa kameror.

Vidare berättar Sidharh de tre delarna som Sony lutar sig mot när det gäller sina objektiv: bildkvalitet, snabbet och tillförlitlighet, något som markerar just GM-objektiven. När det gäller nya Sony FE 300mm F2,8 GM OSS berättar han att Sony arbetat hårt för att skapa ett så stort GM-objektiv så att det ändå blir litet och kompakt, utan att ge avkall på bildkvaliteten.

Ingenjören Ora Matsu (blå skjorta), utvecklare av nya Sony FE 300mm F2,8 GM OSS.

"Tog tid att utveckla"

På plats fanns även Sonys ingenjör Ora Matsu som varit med och utvecklat det nya objektivet. När Kamera & Bild pratar med honom berättar han att utvecklingen för objektivet inte har varit lätt då de kombinationer man eftersträvade inte var helt enkla att uppnå – en linskonstruktion som kunde sänka vikten till 1470 gram men samtidigt bibehålla bildkvaliteten. 

Bland annat ville man ha så lätt framdel hos Sony FE 300mm F2,8 GM OSS som möjligt, eftersom en tyng närmare kamerahuset gör det enklare att båda hålla i kombinationen kamerahus och objektiv, men även enklare för den som roterar runt sin egen axel för att byta vinklar när man fotograferar på frihand.

När Kamera & Bild frågar Matsu hur lång utveckling som krävdes för att uppnå det objektiv det till slut blev, svarar han att det tog tid – och att han tyvärr inte kan avslöja den utvecklingstid det faktiskt tog.

Sony hade en hel drös med objektiv på plats för möjlighet till byte, under presseventet.

"Sony A9 III är nästa steg"

I presentationen av objektivet och nya A9 III berättar även marknadschefen för Sony Europa, Yann Salmon-Legagneur, om tankarna kring den nya kameran. Sony har sett de begränsningar som fanns i nuvarande teknik och algoritmer, och insåg att man måste ta ett stort nästa steg för att komma framåt gällande främst snabbhet. 

Lösningen blev helt enkelt att försöka identifiera de flaskhalsar som den nuvarande spegellösa tekniken hade, och försöka lösa dessa gällande just snabbhet och prestanda. Förutom algoritmer för autofokus har sensorutläsning varit en flaskhals som behövs lösas, förklarar Yann, som även pekar på att nya Sony A9 III har global slutar inbyggd på sensorn.

Test med extra batterigrepp för att se hur ergonomin var med och utan extragrepp.

Utvecklingstiden har varit lång, men fördelarna är flera. Den kanske mest uppenbara är möjligheten att använda en elektronisk slutare som går hand i hand med vad tekniken klarar av gällande hastighet, något som gör att blackout-problematiken blir obefintlig då sensorn hela tiden kan starta och stoppa dataflödet i mycket snabba förlopp – och läsa ut data samtidigt från det som bygger upp bilden och dess pixlar.

Detta innebär samtidigt att exempelvis följande autofokus å sin sida får helt nya möjligheter att arbeta för att hitta just rätt fokus, något som med A9 III innebär att följande autofokus snarare flyter med händelseförloppet än att den uppdaterar sig mellan varje bildtagning. 

Kombinationen betyder enligt Yann att snabbheten 120 bilder per sekund med följande autofokus kan nås, och att blixtsynktiden också den i slutändan blir samma som den slutartid man väljer, ned till 1/80 000 sekund.

Sportfotografen Aleksandra Szmigiel, Polen.

Snabb för sportfoto

Under presseventet fick Kamera & Bild möjlighet att testa både kameran och objektivet, på flera olika vis, men framförallt i snabba förhållanden som sportfotografering. Tillsammans med tips från den polska sportfotografen Aleksandra Szmigiel testade vi på en arena olika sporter och möjligheterna som fanns för blixtsynk.

Håll utkik – testet kommer att publiceras på kamerabild.se.