https://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-panasonic-gh5s-dr-mkameran-f-r-filmaren
546033
Kamera & Bild testar

Test: Panasonic GH5S – drömkameran för filmaren

Totalbetyg

Som skapad för den proffsiga filmaren: nya GH5S är kameran med många avancerade funktioner för video, som är genomtänkt in i minsta detalj. Vi kan inte annat än imponeras över alla möjligheter som kameran ger den som älskar rörlig bild.

Panasonic fortsätter att vara på offensiven på kameramarknaden. Den nyligen släppta Lumix G9 riktar in sig direkt mot stillbildsfotografen – med proffsiga funktioner och vädertätning. Och nu har vi även en vidareutveckling av den rosade GH5 för videofantasterna – GH5S. S som i specialistkamera, eller S som i känslighet efter engelskans »sensitivity«. Faktum är att Panasonic med GH5S har tagit ett stort tekniskt steg framåt för att de riktigt hårda videoproffsen ska få det de vill ha och behöver. Och på köpet får man en riktigt bra stillbildskamera.

Upplösningen på sensorn i micro four-thirds-format är 10,2 megapixlar, vilket i dagens mått mätt inte anses vara mycket – men för den som filmar rörligt innebär det en hel del fördelar, något som jag kommer in på senare.

Som en GH5 till det yttre

GH5S är, precis som namnet antyder, en filmteknisk förfining på flaggskeppet GH5. Den egentliga skillnaden man kan se är den nära på självlysande röda metallknappen för att starta filminspelning – i övrigt har GH5S samma design och kamerakropp. Detta innebär riktigt bra ergonomi och känsla i knappar och upplägg. Detta innebär även att kameran är riktigt genomtänkt i sin konstruktion och även vädertätning.

Innanför skalet hittar vi även ett arv från GH5 med dess funktioner, med den största skillnaden att alltså några delar för filmaren utvecklats ytterligare.

Special, special och special

Den nya sensorn ska i sig ge lägre brus, delvis på den något lägre upplösningen som ger förhållandevis större pixlar för sin yta på en micro fourthirds-sensor – men än mer på grund av sin konstruktion med dubbla utläsningskretsar från sensorelementen, vars information i slutändan blir själva bildpixlarna. En av dessa två kretsar har hand om bas-ISO som är på 160, för att ge maximalt dynamiskt omfång i utläsningen, den andra kretsen ger lägre brus vid högre ISO-värden. ISO-omfånget är specificerat till 160–51 200 ISO, men utökbart nedåt till 80 och uppåt till hela 204 800 ISO.

Den lägre upplösningen gör också att Panasonic löser problemen med värmeutveckling vid hög utläsningshastighet från sensorn vid de höga dataflödena – bitraten – vid filmning i 4K. Effekten av detta blir i sin tur en minskad effekt av rolling shutter.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Möjligheten att använda pekskärmen för att ställa in fokuspunkt gör GH5S till en mycket bra stillbildskamera. 1/500 S • F/4,5 • ISO 160 (36mm i småbild)

 

 

Enormt utbud av inställningar

Medan många av proffskamerorna för stillbild är utrustade med stora mängder inställningsmöjligheter för allt möjligt användbart, så ser vi med GH5S motsvarigheten för den som filmar. Här hittar vi flera möjligheter att göra justeringar för tidskodning, olika val för extern inspelning och utmatning och ingående kontroll av bildens kurvinställning (knäkontroll för högdagrar) och testbild för signaltest. Profiler för V-LogL finns förinstallerade i kameran vid leverans, samt Cinelike V & D, och Like 709/Rec 709 för rätt gammainställning – och liksom GH5 har GH5S utrustats med vektorskop och möjligheten till LUT-justering genom egna profiler från minneskort. GH5S har även synkroniseringskontakt för samtidig användning av flera kameror.

Även om vi inte har testat alla funktioner och inställningar som går att göra med kameran – det är alldeles för många – så märker vi när vi testat kameran att profilerna och justeringarna i jakten på den perfekta bilden är i proffsklass och ger ett resultat därefter.

 

 

För filmaren är det även viktigt hur bildförhållandet fungerar vid filmning, något som med Panasonic inte är något som helst problem. Kameran har nämligen äkta multi-aspekt-förhållanden för både foto och video, för formaten 4K, Cinema 4K (60/50p 8-bitars 4:2:0, eller 30/25p i 10-bitars 4:2:2), full-HD och anamorfisk bild. Du kan exempelvis välja obeskuren Cinema 4K i 400 megabit (4096 x 2160 och 4K (3846x2160) i 60p/50p i 10-bitars 4:2:2-format som går att spela in via HDMI till extern inspelare. Full-HD kan spelas in i upp till 240 bilder per sekund. Kameran har ingen inspelningsgräns för videolängd.

För filmaren finns även möjligheten att ställa in slutarvinkeln i grader i stället för slutartid, i ett speciellt grafiskt läge.

Imponerad? Om inte, så innebär det att kameran inte är något för dig, eftersom den primära inriktningen hos GH5S är de som använder just nämnda inställningar och funktioner.

Hjälp för fokusering

Många tänkta användare av kameran är antagligen redan uppövade i att fokusera manuellt vid filmning, vilket innebär att vi så klart hittar tunga funktioner för manuell fokusering i GH5S. 

Focus-peaking som är justerbar, en zoomruta som går att flytta och justera storlek på samt zoom-grad, för att du ska få hjälp att se skärpan.

För den som inte lärt sig manuell fokusering fungerar skärmen även riktigt bra som fokushjälp vid filmning.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Vid filmning i 4K finns möjligheten att få ut riktigt fina stillbilder från GH5S. Ovan syns en obehandlad bild från en 4K-film, inspelad i 3840x2160. GH5S har även en funktion, 4K-photo, för att ta bilder i snabb hastighet direkt i 4K.

 

GH5S som stillbildskamera

Även om Panasonic dedikerat GH5S till fantaster av rörligt bildmaterial så är det ändå mycket kamera för den som fotograferar stillbild. Autofokusen är riktigt snabb och bra, och håller klass med GH5. Dessutom håller autofokusen ut länge i svagt ljus enligt våra tester, och ska även enligt specifikationen klara av ned till -5 EV vid fokusering. Snabb är den också, med upp till 11 bilder per sekund i 14-bitars råformat (7 med AF-C), eller 12 för 12-bitars råformat (8 med AF-C).

Till nackdel ligger däremot avsaknaden av bildstabilisering inbyggd i kamerahuset. Här får stillbildsfotografen nöja sig med ett objektiv som har inbyggd bildstabilisering om detta behövs. För proffsfilmaren innebär detta antagligen inget större problem eftersom denne använder diverse kringutrustning som steadycam eller dollys för sin kameraföring, och det är även den avvägningen Panasonic gjort i sin konstruktion. 

I övrigt är det inga konstigheter, och GH5S fungerar som en fantastiskt kompetent stillbildskamera. Med hjälp av den elektroniska sökaren på 3,68 miljoner bildpunkter får användaren en riktigt bra och skarp sökare som visar 100 procent av bilden.

Även den tryckkänsliga skärmen på 3,2 tum som går att vrida, håller hög klass och bjuder på en stor hjälp för den som behöver peka för att ställa fokus. 

Bildkvalitet

Det finns en stor finess med att ha en 12 megapixlars sensor för filmning i 4K, även om det för stillbild numera blir bättre med fler pixlar än just 12, främst när det gäller detalj­återgivning.

Vid filmning på hög känslighet med Panasonic GH5S blir det dramatiskt mycket mindre brus jämfört med GH5. På stillbild blir det inte helt samma effekt, även om bruset på hög känslighet blir något bättre i glödlampsljus. 

Även skärpan är ungefär likadan hos GH5S och GH5, även om de skiljer sig genom att GH5S inte skalar ned bilden, medan GH5 gör detta, till 4K.

Även framegrabbing från 4K-film ger mycket bra kvalitet i bilderna som blir dryga 8 megapixel. Här syns tydligt hur mycket kvaliteten för filmen gör hur stillbilder från film blir.

Slutsats

Med sin paketering i ett kompakt micro fourthirds-kamerahus som detta, blir det svårt att hitta något mindre eller viktmässigt lättare för den som är på jakt efter en liten och smidig kamera för video – som även har de avancerade funktioner som proffsen vill åt.

Det är imponerande hur Panasonic har lyckats mata kamerahuset fullt med teknik som tillåter proffsproduktioner av rörligt bildmaterial, och samtidigt behålla både enkelhet och möjligheten till specialiserade justeringar av kamerans egenskaper som passar för just video.

Men det är också det som gör GH5S till en tydlig nischkamera, även om det går att fotografera stillbilder med kameran så är det helt klart en videokamera i första hand, med goda egenskaper för stillbild om man inte behöver högre upplösning än 10 megapixlar.

Om du inte har koll på flera av de termer för bildinställning som nämnts i detta test, eller bryr dig om  kamerans möjligheter att anpassa bilden för video, så är detta inte en kamera för dig. Är du däremot helt insatt i dessa, eller söker en kompakt kamera för rörlig video, finns alla möjligheter att göra proffsproduktioner med GH5S, till ett mycket bra pris. Vi är helt klart stort imponerade över vad GH5S erbjuder för den rörliga bilden. 

167315513313063_1889924277718836