Kamera & Bild testar

TEST: Sony A6700 – finputsning med smarta AI-funktioner

Sony fyller nu sitt APS-C-segment med teknik från de högre serierna, något som innebär enklare användarvänlighet med hjälp av AI – och bättre video.

Sony har lagt mycket tid och energi på att förbättra sina algoritmer för autofokus, objektigenkänning och annat som driver på hastighet och användning för den som fotograferar. Nu har de även passat på att uppdatera sin fyra år gamla APS-C-kamera A6600 med den senaste tekniken – och resultatet blev Sony A6700.

A6700 har ärvt en hel del från både vloggkameran ZV-E1, men även teknik från den högupplösta kameran A7R V, vilket i praktiken skulle ge en mycket stark blandning av prestanda och funktionalitet för den som vill ha en kraftfull kamera i APS-C-segmentet. Och precis så är det.

Uppdaterad APS-C

I grova drag är A6700 den kanske bästa APS-C-kameran hittills från Sony, där mycket beror på en blandning av användarvänlighet och tekniken som sitter där innanför. Autofokusen har förbättrats, liksom vissa designelement, som förenklar för fotografen. Också videoegenskaperna är något som blivit bättre mot föregångaren.

Designen skiljer sig inte allt för mycket åt mot den tidigare versionen, men några förbättringar finns. Bland annat har A6700 nu fått två inmatningshjul vilket är en klar förbättring – att justera bländare och slutare med pekfinger respektive tumme är något som i det närmaste alla kameror har idag, och något som bidrar till den snabba hanteringen.

Det som man däremot skulle vilja önska är en joystick för snabb justering eller navigering, något som ytterligare förbättrat hanteringen för exempelvis bläddring, menyinställningar eller autofokusval.

Bildskärmen är också en förbättring, dels för att den böjs i en annan led och därför kan användas för att både hantera och visa bilden bättre än innan – och skydda skärmen när den är invikt. Över lag så är kameran även rätt skön att hålla i, med ett hyfsat bra grepp trots sin kantiga form. Den som känner sin Sony kommer i varje fall att känna igen designen.

Också hårdvaran inuti kameran har förbättrats, med en bakbelyst APS-C-sensor på 26 megapixel och samma som i cinemakameran Sony FX30, något som även ger möjligheten att täcka över 93 procent av ytan för att hantera autofokusen med sina 759 AF-punkter. Tillsammans med nya algoritmer för autofokus innebär detta riktigt bra möjligheter att både snabbt hitta autofokus, men även att följa objekt.

Den följande autofokusen fungerar bra även med små ansikten.

Bättre på video

Video har länge varit en av Sony starkare sidor, och det märks även nu hos A6700 att man vill få in hybridanvändarna även i denna modell – med bra egenskaper för de som både tar stillbilder och filmar. A6700:s videoegenskaper är nämligen riktigt finfina, med möjlighet att filma upp till 4K/60p – jämfört med 4K/30p hos A6600 – och med hela sensorbredden i 10-bitars 4:2:2-format. Dessutom finns möjlighet till 4K/120p om man kan tänka sig att beskära i 1,58x. Video går även att spara i H.265 XAVC HS, eller All-intra H.264, med en bitrate som landar på över 75 megabyte per sekund.

Sony A6700 är liten och smidig, perfekt att ha med på turen – och ändå kompetent. 1/250 S • F/4 • ISO 1250

Som hjälpmedel finns även aktiv bildstabilisering och en del andra AI-verktyg, som i kombination med olika Log-profiler som S-Cinetone/S-Log3 ger fina möjligheter till både efterbehandling och bra dynamiskt omfång. Bildstabiliseringen på 5 steg fungerar riktigt bra, och dessutom finns även läget för den aktiva stabiliseringen som gör att du kan gå snabbt och filma handhållet, med en mycket stabilare bild som resultat. Detta fungerar också riktigt bra, och är till bra hjälp – så länge du inte behöver hela utsnittet då bilden beskärs något.

De klassiska delarna som antiflimmer, focus-peaking och zebravarning finns också, liksom möjlighet att lägga på egna LUT-inställningar på ditt material. Rolling shutter är också rätt bra kontrollerat, vilket gör att video på exempelvis fotbollsspelare som springer, eller panoreringar – får ett riktigt bra resultat utan bild som vobblar.

Nya Sony A6700 (vänster) har fått en del förbättringar mot föregångaren A6600 (höger). Bland annat har A6700 fått ett till reglage för justering av slutartid eller bländare med pekfingret på framsidan, men även en skärm som går att vinkla åt sidan och rotera, istället för att bara vinkla uppåt – och få en del av bilden gömd av kamerahuset.

Riktigt bra autofokus

Men, det är nog ändå AI-funktionerna i arvet från vloggkameran ZV-E1 som bidrar till de mest roliga och kanske användbara funktionerna: möjligheten att använda exempelvis »autoinramning« för den som filmar sig själv. Genom att bilden beskärs direkt i kameran skapas en dynamik som liknar den hos en kameraman som filmar, något som ger rörelse och liv i filmen – utan att du behöver efterbehandla den. Filmen som sparas innehåller dessa justeringar och när du är klar med inspelningen är också videon skapad och klar. Smidigt och snabbt för den som behöver funktionen, men inte vill lägga ned tid efter inspelningen.

Det dynamiska omfånget hos A6700 är riktigt bra, både när det gäller svagt ljus och fotografering eller filmning. 1/125 S • F/4,5 • ISO 500
Med hjälp av AI-funktioner kan man spela in video som justerar utsnittet så att man hamnar i fokus.

Autofokusens objektigenkänning bidrar så klart till detta tillsammans med algoritmerna – och fungerar dessutom lika bra för stillbild. Autofokusen är nämligen både snabb och säker och passar lika bra för porträtt som för sport. Ögon på ett ansikte hittas omgående och fokus sitter både snabbt och säkert. Sonys realtidstracking är riktigt snabb för objekt som rör sig och kameran gör i det närmaste alltid ett riktigt bra jobb för att fokusera även på fotbollsspelare som rör sig snabbt.

Man kan säga att de vinnande delarna hos ZV-E1 och A7R V nu har sipprat nedåt till APS-C-segmentet – som blivit ännu proffsigare.

Slutsats

Bild- och videokvalitet hos A6700 är riktigt bra. Sensorn levererar skarpa, fina bilder och brusnivån känns även den riktigt bra. Samma sak gäller för video, där man kan skapa riktigt högkvalitativa filmer och har många möjligheter till justering av inställningar – för den som vill vara mer avancerad.

Dessutom finns en del användbara AI-hjälpmedel som förenklar användningen av kameran, och ökar möjligheterna för vad du kan göra. Dessa egenskaper kan vara värda en hel del för den som arbetar med exempelvis video. Den som kräver ytterligare kvalitet och inställningar kan antagligen se en begränsning i att man inte kan spela in video i råformat. Autofokussystemet och snabbheten hos kameran har ärvt det bästa från Sonys utveckling, och är dessutom pricksäker och exakt.

Sony har lyckats bra med alla komponenter hos A6700, och lagt en hel del vikt på just videosidan, något som gör att den egentligen passar bra för de som behöver båda dessa områden. Det är också det som Sony själva vill att den ska passa som – en hybridkamera för de flesta inom sitt segment – och det lyckas den också bra med.

Betyg

Handhavande: 4

Snabbhet: 4

Byggkvalitet: 4

Mångsidighet: 4

Funktioner: 4

TOTALT: 4

Specifikationer

TypSystem 
Cirkapris21 000 kr
 SensorAPS-C 
 Upplösning26 megapixel
 ISO100–32 000
 Skärm3 tum (1,4M bildpunkter), pekskärm, vinklingsbar i två led
 SeriebildstagningCa 11 bilder per sekund
Filmning 4K/60p, 1080/60/120p 
 Minneskort1xSD
 Inbyggd blixtNej
 HörlursuttagJa 
 MikrofoningångJa 
GPS Nej 
 WifiJa
 Mått & vikt122 x 69 x 75 mm, 409g (kamerahus)